تاریخ انتشار خبر: ۱۸ , خرداد, ۱۳۹۵ | ۲۳:۱۹:۱۵
کد مطلب : 113496

آغاز توزیع اولین سبد امنیت غذایی از هفته آینده

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف فروشگاه‌های زنجیره‌ای کشور با اشاره به ارائه تخفیف‌های ۲۷ درصدی ۲۵۰۰ رقم کالای اساسی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه گفت: ۴۰۰ شرکت جدید برای ایجاد فروشگاه‌های زنجیره‌ای مجوز گرفتند که این رقم در طول تاریخ ایران بی‌سابقه است.

۴۰۰ فروشگاه‌ زنجیره‌ای جدید مجوز گرفتند فرشید گلزاده کرمانی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران از توزیع سبد امنیت غذایی میان اقشار آسیب‌پذیر در ۵ مرحله خبرداد و گفت: در سال جاری ۵ سبد امنیت غذایی میان نیازمندان توزیع می‌شود که بر این اساس ارزش هر سبد بین ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومان است. در عین حال اولین سبد امنیت غذایی از روزهای آینده به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، توزیع خواهد شد.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ در پاسخ به سئوالی  افزود: کارتهای اعتباری که در اختیار اقشار آسیب‌پذیر قرار می‌گیرد دارای اعتبار ۸۰ تا ۱۲۰ هزار تومانی است در حالی که با طرح ویژه‌ای که در فروشگاههای رفاه به مناسبت ماه مبارک رمضان اجرایی شده است، دارندگان این کارتها می‌توانند بدون محدودیت در انتخاب کالاهای مورد نیاز خود، ۱۰۵ تا ۱۵۴ هزار تومان قدرت خرید داشته باشند، چراکه تخفیف‌های در نظر گرفته شده در قالب طرح ویژه ماه مبارک رمضان از ۲۰ تا ۵۰ درصد بر روی قیمت درج شده بر روی کالا است.

وی تصریح کرد: جشنواره ویژه ماه مبارک رمضان در فروشگاههای زنجیره‌ای رفاه به نحوی طراحی شده است که از هر ۴ روزه‌دار ماه رمضان در سفره‌های سحری و افطاری، یک نفر بتواند مهمان این فروشگاه باشد، چراکه متوسط تخفیف‌ها بر روی کالاهای شاخص و پرمصرف خانوارها ۲۷ درصد است. در این طرح بیش از ۲۵۰۰ قلم کالای اساسی حضور دارند که در شرایط رکود اقتصادی که مردم، میل کمتری به خرید دارند، می‌تواند کمکی به اقتصاد خانوارها بوده و نمونه‌ای بارز از اقتصاد مقاومتی باشد.

به گفته گلزاده کرمانی، همچنین این فروشگاه می‌تواند ترکیبی از کالاهای مورد نیاز سازمان‌های مختلف را فراهم کرده و علاوه بر اینکه مشتریان از تخفیفات گسترده فروشگاه بهره‌مند شوند، ۵ درصد افزایش شارژ نیز به عنوان هدیه برای آنها لحاظ می‌شود، ضمن اینکه امکان فروش کارتهای اعتباری نیز فراهم شده است که بر اساس تشخیص مدیران سازمانها می‌تواند اعتبار متفاوتی بر روی کارت اعمال کرد و هر زمانی که از فروشگاههای رفاه خرید صورت گیرد، بدون کارمزد در دو ماه بعد از سوی مشتری پرداخت شود.

گلزاده کرمانی در پاسخ به پرسشی  در خصوص چالش توسعه قارچ‌گونه فروشگاههای زنجیره‌ای خرده‌فروشی در سطح شهر و محله‌ها و تاثیر  آن بر کارکرد فروشگاههای زنجیره‌ای بزرگ گفت: بازار فروشگاههای زنجیره‌ای خرده‌فروشی اکنون بسیار آشفته است و مشکلات زیادی برای فروشگاههای صاحب نام ایجاد کرده است، البته ورود شرکتهای جدید به این صنعت خوب و مفید است و ایجاد رقابت می‌کند، چراکه به بهبود کیفیت و سطح رقابتی فروشگاهها منجر می‌شود و در نهایت، سود آن به جیب مصرف‌کنندگان می‌رود. به همین دلیل ما اقدام به ایجاد فروشگاههای نسل جدید در رفاه کرده‌ایم.

مدیرعامل شرکت فروشگاههای زنجیره‌ای رفاه خاطرنشان کرد: هدف ما در فروشگاههای نسل جدید ارزان‌فروشی باکیفیت و تامین نیازهای همه جانبه خانوارهای ایرانی است؛ چراکه در سالهای اخیر ارزان‌فروشی بی‌کیفیت رواج یافته و برخی از فروشگاهها نیز ورشکسته شده اند و به دلیل ارزان فروشی بی‌کیفیت از رده خارج شده‌اند. این در شرایطی است که در سالهای گذشته به واسطه رونق ورود کالاهای قاچاق، تخفیفات متفاوتی از سوی برخی فروشگاهها به صورت غیرکارشناسی بر روی کالاهای تاریخ مصرف گذشته یا قاچاق فراهم شده است که مسئولان باید اجازه دهند که بخش تخصصی این صنعت، مسئولیت کار را به عهده گیرند.

وی اظهار داشت: در سال ۹۴ بیش از ۴۰۰ شرکت جدید برای ایجاد فروشگاه زنجیره‌ای مجوز فعالیت گرفتند که به اندازه کل تاریخ صنعت خرده فروشی ایران، فروشگاه در سال گذشته دایر شده است، این در حالی است که بیش از هزاران شعبه فروشگاهی نیز در سال گذشته دایر شده است که باید بازار را در این مورد کنترل و مدیریت کرد. البته باید به این نکته هم اشاره داشت که ارزش صنعت خرده فروشی ایران ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است که کمتر از ۱۸ درصد از آن به صورت مدرن مدیریت می شود، عدم بهره وری لازم هم در واحدهای کوچک و متوسط این مشکل را تشدید کرده؛ در حالیکه صنعت خرده فروشی، ویترین و نبض اقتصاد یک کشور است.

گلزاده کرمانی گفت: سال گذشته ده فروشگاه نسل جدید افتتاح کرده ایم و امسال نیز در برنامه داریم تا ۴۰ فروشگاه نسل جدید را افتتاح کنیم. البته این نمود بارز اقتصاد مقاومتی است چراکه اقتصاد مقاومتی محقق نمی‌شود مگر اینکه شبکه توزیع و فروش کشور بهینه شده و هم تولیدکننده و هم توزیع‌کننده از آن نفع ببرند و در نهایت، منفعت مصرف‌کننده نیز تامین شود. بر همین اساس ما با حذف واسطه‌های غیرضروری تلاش کردیم کاهش هزینه‌ها را به سمت مشتریان ببریم تا قدرت خرید آنها افزایش یابد.

منبع: مهر