تاریخ انتشار خبر: ۳ , مهر, ۱۳۹۵ | ۱۴:۴۰:۱۴
کد مطلب : 124131
رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری:

آمریکا به ایران هواپیما نخواهد فروخت

رضایی نیارکی اظهار داشت که فروش هواپیمای آمریکایی به ایران منوط به بهبود روابط بین آمریکا و ایران است و تا زمان عدم بهبود روابط، آمریکا به ایران هواپیما نخواهد فروخت.

نورالله رضایی نیارکی در گفتگو با «نسیم آنلاین»، گفت که هواپیماهای تولیدی میتسوبیشی ژاپن فاقد یک عقبه روشن و واضح بوده و هنوز این هواپیماها امتحان‌های لازم را پس نداده‌اند.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه هواپیمای میتسوبیشی ژاپن آزمایشات خوبی را سپری نکرده، توصیه کرد که نباید به یکباره وارد چرخه خرید این نوع از هواپیما شد.

به دنبال طولانی‌تر شدن کش و قوس مذاکرات برای عرضه هواپیماهای مسافربری پهن پیکر از دو شرکت ایرباس و بوئینگ، ایران اکنون در اندیشه خرید پرنده‌های آهنی از شرکت میتسوبیشی ژاپن بوده که در واقع مدت‌هاست که مذاکرات دو طرف برای خرید ۲۵ فروند جت مسافربری از شرکت مذکور به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار کلید خورده است. شرکت میتسوبیشی ژاپن در تولید و عرضه این جت‌ها با مشکلات جدی رو به رو بوده و تاریخ ورود این محصول به بازار تا اکنون چندین بار به تعویق افتاده است.

دسامبر گذشته، شرکت میتسوبیشی ژاپن اعلام داشت که نخستین سری این جت‌ها سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه می‌شود اما تا اکنون از به تعویق افتادن آن تا سال ۲۰۱۹ میلادی هم سخن به میان آمده است.

نتایج آخرین بررسی‌ها نشان داده که شرکت میتسوبیشی ژاپن درطول سال‌های گذشته بخشی از بال‌های هواپیماهای بوئینگ را تأمین می‌کرده و اینک با افزایش توان تکنولوژیک خود برساخت هواپیمای مسافرتی (جت میتسوبیشی) متمرکز شده است.

به گفته رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری، سابقه هواپیماهای تولیدی ژاپن ثابت شده، نبوده و افزود که به طور قطع  ژاپن این هواپیماها را نمی‌سازد زیرا موتور آن آمریکایی است یا فرانسوی.

وی، بیان داشت که ژاپن درصنایع هایتک حمل ونقل هوایی چندان هم پیشرفته نبوده و به «نسیم آنلاین» گفت که قطعات داخلی هواپیماهای ژاپنی، رادارها و موتور آن به طور قطع آمریکایی است و احتمال داد که با این وضعیت، فروش هواپیمای ژاپنی به ایران هم به بن بست خواهد خورد.

رضایی نیارکی گفت: تا زمانی که  اطلاعات ساخت هواپیماهای ژاپنی مشخص نشود کسی سراغ خرید این هواپیماها نخواهد رفت.

وی در بخش دیگر گفتگوی خویش هواپیمای “آی تی آر” را یک هواپیمای ملخ دار دانست که سرعت آن به شدت کم بوده و بیشتر برای مسافت‌های کوتاه از آنها استفاده می‌کنند.

در سفر بهمن ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت فرانسوی-ایتالیایی ای.تی.آر به ایران، قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاه برد ای.تی.آر-۷۲ با این شرکت منعقد شد.

رئیس اسبق سازمان هواپیمایی کشوری تصریح کرد که در حال حاضر یک ایرلاین داخلی از این هواپیماها استفاده می کند اما مسافران ، سوار آن نمی شوند و افزود که  استفاده از این هواپیماها در مسیر های پروازی طولانی مسافر را بیچاره می کند.

وی، با اشاره به امضای تفام نامه فروش ایرباس و بوئینگ به ایران هم گفت که مادامی که تکلیف ایران با آمریکا و اقمار آن روشن نشود مجوز  فروش هواپیما به ایران ارایه نمی‌شود.

در سفر اخیر رییس جمهوری ایران به فرانسه تفاهم نامه اولیه خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس به ارزش دستکم ۱۰٫۵ میلیارد دلار به امضاء رسید که قرار شد ۴۵ فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ و ۳۲۱، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰ ، ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و ۱۲ فروند هواپیمای ایرباس A380 در مدت زمان ۵ سال در اختیار شرکت دولتی هواپیمایی “هما” قرار گیرد.

همچنین، تفاهم نامه ای بین کمپانی  بوئینگ و ایران به امضا رسیده که این تفاهم نامه شامل فروش ۳۴ هواپیمای پهن‌پیکر، ۴۶ هواپیمای باریک‌پیکر (پروازهای کوتاه‌برد) و ۲۹ فروند هواپیمای ۷۳۷ ‌(پروازهای کوتاه‌برد و میان‌برد) است.

رضایی نیارکی، کیفیت هواپیماهای آمریکایی را به مراتب عالی دانست و اظهار داشت که فروش هواپیماهای آمریکایی به ایران منوط به بهبود روابط بین آمریکا و ایران است و تا زمان عدم بهبود روابط، آمریکا به ایران هواپیما نخواهد فروخت.

وی در عین حال احتمال داد که هر لحظه ممکن است که آمریکایی‌ها در سیاست خویش دچار چرخش داشته و به ایران هواپیما بفروشند چرا که صنایع هواپیمایی آنها به بازار گسترده ایران نیاز دارند.

انتهای پیام/