تاریخ انتشار خبر: ۵ , تیر, ۱۳۹۴ | ۰۱:۵۶:۵۲
کد مطلب : 97196
بنی آدم اعضای یکدیگرند؛

آیا شما می توانید یک دقیقه این طور بخوابید؟ +عکس

همه ما دوست داریم در زندگیمان هم آرامش داشته باشیم و هم آسایش. چرا که زندگی بدون هریک از آن دو زندگی مطلوبی نخواهد بود. از جمله راههای رسیدن به زندگی مطلوب…

عصر آبادان، همه ما دوست داریم در زندگیمان هم آرامش داشته باشیم و هم آسایش. چرا که زندگی بدون هریک از آن دو زندگی مطلوبی نخواهد بود. از جمله راههای رسیدن به زندگی مطلوب تبعیت از دستورات خداوند متعال است. یکی از فرامین خداوند متعال انفاق و دستگیری از نیازمندان است. این دستگیری وانفاق موجب کسب رضایت خداوند می شود و در پی رضایت الهی برکت در زندگی هم به لحاظ مالی و هم معنوی افزون می گردد. پس اگر به فکر آسایش و آرامش دیگران باشیم خداوند نیز آسایش و آرامش زندگی ما را تامین خواهد کرد.

 

مثلی است می‌گویند:

شیطان به یک آدم گرسنه گفت: به تو نان می‌دهم به شرط این که نصف دینت را به من بدهی گفت: نمی‌دهم. گفت: پس گرسنه بمان. دید خیلی گرسنه است. گفت: باشد، نصف دینم مال تو. داد و کمی نان گرفت و خورد و بعد تشنه شد. گفت: آن نیم دیگر را به من بده تا به تو آب بدهم. گفت: آن نیم دیگر را می‌خواهم. شیطان گفت: پس تشنگی بکش. کمی تشنگی کشید و بعد دید چه کند یا نکند، گفت: آن نیم دیگرش هم مال تو. کمی آب گرفت و خورد و گفت الهی شکر، صد هزار مرتبه شکر، ‌ای خدا الحمدلله. شیطان گفت:

 

تو دیگر دینت را به من دادی، یا الله و الهی شکر برای چه می‌گویی؟ گفت: برو بابا آدم گرسنه و تشنه که دین و ایمان سرش نمی‌شود. آن وقتی که نیم اول و دوم دینم را به تو دادم،  فقط به خاطر این بود که گرسنه بودم و چیزی نبود.

 

همه ما می توانیم در حد وسع و توانایی به فقرایی که در این ماه بیشتر از ماه های دیگر نیازمندند کمکی داشته باشیم تا برخی به خاطر نیازشان از آموزه های دینی فاصله نگیرند.

 

 

 

 

یکی از علل وجوب روزه

حضرت علی ابن موسی الرضا علیه السلام در پاسخ به پرسش فضل بن شاذان نیشابوری در خصوص فلسفه روزه هنگامی که فضل بن شاذان به امام رضا (علیه السلام) عرض کرد چرا فرمان به روزه داده شده است و در اسلام واجب گردید؟ فرمودند:
«انما امروا بالصوم لکی یعرفوا الم الجوع و العطش فیستدلوا علی فقر الاخره و لیکون الصائم خاشعاً ذلیلا مستکینا ماجورا و محتسبا عارفا صابرا علی ما اصابه من الجوع و العطش فیستوجب الثواب مع ما فیه من الامساک عن الشهوات و یکون ذلک واعظا لهم فی العاجل و رائضا لهم علی اداء ما کلفهم و دلیلا لهم فی الاجل و لیعرفوا شده مبلغ ذلک علی اهل الفقر و المسکنه فی الدنیا فیودوا الیهم ما افترض الله لهم فی اموالهم»

 
«برای اینکه گرسنگی و تشنگی را بشناسند و به فقر و ناداری (خود) در آخرت پی ببرند و برای اینکه روزه دار (به درگاه الهی) خاشع، فروتن و خوار گردد و نیازمندی نشان دهد، پاداش برد، حسابگر بار آید، در برابر سختی ها که از گرسنگی و تشنگی به او می رسد صابر باشد تا مستحق ثواب گردد.

 

علاوه بر این در روزه چیزهای دیگری هست از قبیل شکستن شهوت ها، کنترل هوای نفس، پیشگیری از طغیان آن و اینکه در دنیا موجب پند و عبرت آنان گردد و مایه ریاضت و سخت کوشی و تمرینی برای آماده نمودن آنان برانجام تکالیف باشد، و دلیل و راهنمای آنان بر سختی و شدت جهان دیگر شود و در پرتو روزه شدت فشار و سختی گرسنگی و تشنگی را بر فقیران و بینوایان در دنیا احساس و درک کنند و بشناسند و آنچه را خداوند در اموالشان برای مساکین و تهی دستان واجب نموده ادا کنند. (شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا، ج ۲ ص ۲۴۷)