تاریخ انتشار خبر: ۲۲ , مرداد, ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۶:۴۲
کد مطلب : 99983
گزارش ویژه:

آیا کلید روحانی در قفل متروی اهواز شکست؟ / رئیس جمهور قول داده بود قول!

ظاهرا دولتی ها به جای آنکه از عملی نشدن وعده رئیس جمهور برای کمک به قطار شهری اهواز معذرت خواهی کنند دست پیش را گرفته اند تا پس نیفتند آنها با انتقاد از این و آن تمام کاسه و کوزه های عملی نشدن متروی اهواز را بر سر دیگران خراب کرده اند تا شاید مردم یادشان برود رئیس جمهور قول داده بود قول!

مقدمه
نخستین متروی جهان در سال ۱۸۶۳ میلادی در شهر لندن آغاز به کار کرد شهرهای پاریس، بوداپست استانبول و گلاسگو پس از آن به سیستم مترو مجهز شدند. استفاده از فن‌آوری مترو در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ میلادی به سرعت در شهرهای بزرگ اروپا و آمریکا گسترش پیدا کرد.
و اما اهواز…
در حال حاضر حدود ۱۶۰ شهر جهان دارای سیستم مترو هستند و تعداد دیگری از شهر ها نیز در حال احداث مترو می باشند در تهران نیز از سال ۱۳۷۷ به طور رسمی قطار شهری راه افتاد تا دیگر کلان شهرهای ایران هم نگاهی به مترو برای حل مشکلات حمل و نقل خود داشته باشند.
در همین راستاسازمان قطار شهری اهواز در سال ۱۳۸۱ تاسیس شد و در همان سال مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید. شبکه پیشنهادی طرح قطار شهری اهواز شامل ۴ خط با طول تقریبی ۸۸ کیلومتر و تعداد ۸۷ ایستگاه است.
قطار شهری اهواز اندر خم یک فاز
عملیات اجرایی فاز اول خط یک از سال ۸۶ آغاز شده و پیمانکار این خط شرکت کیسون است که با دو دستگاه تی بی ام مشغول به حفاری دو تونل مجزا برای این خط می‌باشد ولی با گذشت ۸ سال از کار فاز اول هنوز هم اندر خم یک فاز است!
فاینانس، غول متروی اهواز است یا بی توجهی دولت؟
در ۸ سال گذشته وقتی از کند بودن و حتی توقف این پروژه پرسیده می شود مسئولان دولتی و غیردولتی از پرداخت قطره‌چکانی بودجه، کارشکنی در فراهم آوردن تسهیلات و فاینانس سخن می گفتند.
مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در مصاحبه با خبرگزاری دولتی ایسنا گفت: برای حل مشکل اعتبار ارزی پروژه‌های قطار شهری در کشور در تلاشیم اقدامی صورت بگیرد تا دولت همه سهم فاینانس خود را بپذیرد.

هلاکویی با اشاره به اینکه از اعتبارات امسال مترو هنوز هیچ پولی پرداخت نشده است گفت: مساله فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) و سهم صندوق ذخیره ارزی نیز تاکنون محقق نشده است.

معاون روحانی درباره اختصاص بودجه به متروی اهواز چه گفت؟
معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر رئیس جمهور به اهواز از اختصاص ۳۸۵ میلیون دلار به فاز نخست پروژه قطار شهری اهواز خبر داد.
محمد شریعتمداری در دی ماه ۹۲ در جمع خبرنگاران اهوازی اظهار کرد: اعتبار ارزی ۳۸۵ میلیون دلار به فاز نخست پروژه قطار شهری کلان شهر اهواز اختصاص داده شده که ۹۰ میلیون دلار این اعتبار از سوی بانک عامل تامین می‌شود.
حتی شهرداراهواز از رئیس جمهور تشکر کرد
موسوی شهردار اهواز بعد از اعلام این خبر گفت:ریس جمهور در سفر استانی به خوزستان موافقت خود را اختصاص ۳۸۵ میلیون دلار اعتبار فاینانس به پروژه قطار شهری اهواز اعلام نمودند که جا دارد اینجا از ایشان بابت لطفی که به شهر اهواز روا داشتند تشکر کنم همچنین از وزیر محترم کشور و استاندار محترم خوزستان که به طور جدی این مسئله را پیگیری نمودند.
معاون استاندار:سوت قطار شهری اهواز در سفر روحانی به صدا درآمد
در بهمن ۹۲ معاون عمرانی استانداری خوزستان از حل مشکل فایناس قطار شهری اهواز با دستور رییس جمهور خبر داد.
احمد سیاحی در گفت‌وگو با با ایسنا اظهار کرد: در خصوص فایناس قطار شهری اهواز، بانک عامل تضمین شهرداری را نمی‌پذیرفت و به این دلیل یک سال و نیم کار تعطیل بود که با دستور صریح رییس جمهور، وزارت کشور به نیابت از شهرداری اهواز تضمین ۴۵۰ میلیون دلاری را پذیرفت.
وی ادامه داد: بی‌شک با توجه به اعتبارات ارزش افزوده‌ای که در استان خوزستان و شهر اهواز موجود است، در نهایت اعتبار مورد نیاز این فاینانس از سوی شهرداری اهواز پرداخت خواهد شد.
سیاحی تصریح کرد: با مصوبه‌ای که از سوی بانک عامل در این زمینه تهیه شد و به امضای وزیر کشور رسید، در حال حاضر بحث فایناس قطار شهری اهواز حل شده است.
معاون عمرانی استانداری خوزستان گفت: با این شرایط، فاز نخست مترو از ایستگاه سه‌راهی فرودگاه تا مصلی تا پایان سال ۹۳ و فاز دوم آن از فلکه ساعت تا میدان دانشگاه تا پایان سال ۹۴ وارد مدار می‌شود.
دو سال بعد از این حرفها، ورق بر می گردد/انتقاد معاون عمرانی وزیر کشور از تاخیر در ساخت متروی اهواز
هوشنگ خندان در نشست مسوولان قطارشهری اهواز با ابراز گله مندی از متولیان این پروژه افزود: گویی شهرداری اهواز، شورای اسلامی این شهر و پیمانکار (شرکت کیسون) متروی اهواز دست به دست هم داده اند تا این پرژوه اجرا نشود، زیرا پیمانکار از توان فنی خود برای پیشرفت پروژه استفاده نکرده است.
وی افزود: شهرداری اهواز سهم خود را به پروژه نداده و شورای اسلامی شهر نیز که امنا و نمایندگان شهر هستند درباره تاخیر پروژه توضیح نخواسته و مشکل را حل و فصل نکرده است.
وی توجه مدیران شهری به پروژه متروی اهواز را خواستار شد و اظهار کرد: برای عملیاتی شدن متروی اهواز پارسال تصمیم گرفته شد که هفت کیلومتر از آن در قالب مرحله نخست در اولویت قرار بگیرد و تا آبان ماه امسال به بهره برداری برسد اما امروز متوجه شدم که با وجود تامین مالی برنامه زمان بندی امسال فقط پنج درصد پیشرفت داشته است.
خندان دل با بیان اینکه تاخیر در اجرای فاز نخست متروی اهواز مشکل مالی نبوده است، اضافه کرد: سال گذشته همه بودجه متروی اهواز تخصیص یافته است و برای کمک به اجرایی شدن فاز اول وعده کردم که واگن های مورد نیاز آن را تامین کنم.
خندان دل افزود: شهرداری اهواز بر اساس قانون باید ۵۰ درصد اعتبار این پروژه را تامین کند اما تا کنون ۸۵ میلیارد تومان در قالب زمین و ۱۰ میلیارد تومان به صورت نقد (حدود ۱۵ درصد)به مترو پول داده است.
معاون عمرانی وزیر کشور همچنین با اشاره به محقق نشدن مشکل فاینانس متروی اهواز گفت: چرا فقط باید به دنبال سرمایه گذار خارجی باشیم در حالی که می توانیم اوراق مشارکت یا تسهیلات صندوق توسعه ملی را جایگزین فاینانس کنیم.
وی افزود: امسال مجوز فروش اوراق مشارکت تا سقف هفت هزار میلیارد تومان داریم که می توانیم هر اندازه نیاز متروی اهواز باشد به آن اختصاص دهیم.
آیا معاون وزیر می خواهد توپ را در زمین مسئولان اهوازی بیندازد؟
متروی اهواز ۲۵۰۰میلیاردتومان بودجه نیاز دارد/مترو در سایر کلانشهرها با حمایت دولت راه افتاده است/برای کمک به مترو باید تمام پروژه های شهرداری اهواز را تعطیل کنیم
سید خلف موسوی شهردار اهواز در گفتگو با رهیاب در خصوص آخرین وضعیت قطار شهری اهواز اظهار داشت:حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان برای قطار شهری پول نیاز است مگر شهرداری اهواز چقدر بودجه دارد که بخواهد پول قطار شهری اهواز را بپردازد؟
وی ادامه داد:تمام قطار شهری هایی که در کشور راه افتاده اند با حمایت دولت و دستور ویژه رئیس جمهور بوده است متروی تهران با دستور اقای هاشمی رفسنجانی تامین اعتبار شد در دوره احمدی نژاد هم همین اتفاق افتاد.
سیدخلف موسوی تصریح کرد:شهرداری حدود ۸۵ میلیارد تومان به قطارشهری اهواز کمک کرده است ولی این پول ها قطار شهری اهواز را به سرمنزل مقصود نمی رساند ما انتظار داریم دولت مثل سایر قطارهای شهری در کشور به متروی اهواز توجه کند.
وی افزود:مشکلات فاینانس باید حل شود دولت باید بانک مرکزی را مجاب کند تا این گره را باز کند.
شهردار اهواز تاکید کرد:اعتبارات شهرداری اهواز ۷۰۰ میلیارد تومان است که ۵۰ درصد آن صرف امور جاری و نگهداشت شهر می شود در سال چیزی در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد هزینه های عمرانی ماست که برای  پروژه های شهرداری مثل احداث پل ، زیرگذر ،روگذر و آسفالت خیابان هاو… هزینه می شود.
وی اضافه کرد:آیا مردم اهواز که عوارض پرداخت می کنند اجازه می دهند این ۳۰۰ میلیارد تومان بودجه عمرانی را به قطار شهری بدهیم و هیچ کار دیگری در طی سال انجام ندهیم؟ آیا مردم چنین چیزی را اجازه می دهند؟
موسوی گفت:به معاون وزیر گفتم اهوازی که ۸ سال زیر تانک و توپ و خمپاره بوده و شهرهای دیگر در حال پیشرفت و توسعه بوده اند آیا وقت آن نرسیده است تا با اعتبارات دولتی برای مردم این شهر کار کنید؟
وی ادامه داد:در خصوص کم کاری پیمانکار قطار شهری هم بحث های جدی وجود دارد اما باید توقعات از آنها هم به اندازه ی پولی باشد که به آنها پرداخت کرده ایم پیمانکار می گوید حداقل سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد تومان باید به ما پول بدهید این پروژه حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.
اولویت شهرداری اهواز ملاشیه و زرگان باید باشد یا قطار شهری؟/آیا دولت نباید باری بردارد؟
سعادت نیا گفت:حرف شهرداری این است که ۸۵ میلیارد تومان دادیم ۱۰ میلیارد هم ملک داده ایم ولی با توجه به مشکلات شهرداری ها و مسائل اقتصادی مگر چقدر می توان برای قطار شهری هزینه کند؟
قربانعلی سعادت نیا رئیس شورای شهر اهواز در گفتگو با رهیاب در خصوص وضعیت قطار شهری اهواز گفت:حرف شهرداری این است که ۸۵ میلیارد تومان دادیم ۱۰ میلیارد هم ملک داده ایم ولی با توجه به مشکلات شهرداری ها و مسائل اقتصادی مگر چقدر می توان برای قطار شهری هزینه کند؟
وی ادامه داد:اولویت شهرداری و شورای شهر اهواز مناطق محروم است دغدغه ما و شهرداری اهواز ملاشیه و زرگان باید باشد یا قطار شهری؟
سعادت نیا گفت:وقتی بار حاشیه های شهر و مناطق محروم روی دوش شهرداری است لااقل دولت برای راه اندازی  قطار شهری اهواز همراهی کند.
وی اضافه کرد:اهواز ۴۰۰ هزار حاشیه نشین دارد آیا دولت نباید باری را بردارد؟ زیرساخت های اهواز در ۸ سال دفاع مقدس تخریب شد و ما نسبت به سایر شهرها عقب افتادیم.
رئیس شورای شهر اهواز تصریح کرد:شهرداری اهواز توان مالی برای پرداخت پول قطار شهری ندارد البته باید طی این چندسالی که گذشت شهرداری حق خود را برای ساخت قطار شهری پرداخت می کرد.
ظاهرا دولتی ها به جای آنکه از عملی نشدن وعده رئیس جمهور برای کمک به قطار شهری اهواز معذرت خواهی کنند دست پیش را گرفته اند تا پس نیفتند آنها با انتقاد از این و آن  تمام کاسه و کوزه های عملی نشدن متروی اهواز را بر سر دیگران خراب کرده اند تا شاید مردم یادشان برود رئیس جمهور قول داده بود قول!