تاریخ انتشار خبر: ۵ , تیر, ۱۳۹۵ | ۰۴:۱۰:۱۴
کد مطلب : 115924

ارادتمند، سینمای ولنگار!

عضو شورای پروانه نمایش در پاسخ به این سؤال که آیا آقای کاهانی اعتراضی به شورا داشته‌اند یا خیر؟ گفت: احتمالاً اعتراض کرده‌اند و شاید راهی برای اکران فیلم پیدا کنند ولی در این لحظه نظر همه دوستان در این شورا، اکران‌نشدن این فیلم است.

تازه‌ترین فیلم عبدالرضا کاهانی با عنوان «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» از جمله آثار بحث‌برانگیز روزهای اخیر بوده است؛ چراکه شورای پروانه نمایش اداره نظارت این فیلم را کاملاً توقیف کرده و حتی اعمال اصلاحات برای رفع مشکل فیلم را هم منتفی دانسته است.

محمدحسین لطیفی، کارگردانی که در این شب‌ها سریال نه‌چندان پرمخاطب «پادری» را روی آنتن دارد و البته در شورای پروانه نمایش هم عضو است به تازگی در گفت‌وگویی با «فیلم نت» به صراحت گفت که فیلم کاهانی از ابتدا تا انتها مشکل دارد.

کاهانی، کارگردان آثاری چون «اسب حیوان نجیبی است» و «استراحت مطلق» در آخرین ساخته خود به زندگی سه دختر خیابانی می‌پردازد، خانواده‌ای با پدری بی‌غیرت که خانه را محل برگزاری پارتی و دخترانش را زرق و برق محفل قرار داده و به طور خلاصه روابط نامتعارف این سه دختر با مردان خط اصلی داستان این فیلم است.

فیلمی که با توجه به نظر شورای صدور پروانه نمایش، مجوز اکران را دریافت نکرد محمدحسین لطیفی عضو این شورا گفت: عدم صدور پروانه نمایش برای این فیلم نظر تمام اعضای این شوراست و این فیلم از ابتدا مشکل‌دار است و قابل اصلاح نیست.

این عضو شورای پروانه نمایش در پاسخ به این سؤال که آیا آقای کاهانی اعتراضی به شورا داشته‌اند یا خیر؟ گفت: احتمالاً اعتراض کرده‌اند و شاید راهی برای اکران فیلم پیدا کنند ولی در این لحظه نظر همه دوستان در این شورا، اکران‌نشدن این فیلم است.

با این اظهارنظر قاطع، لطیفی که خود فیلمساز است آب پاکی را برای منتفی بودن اکران فیلم ریخت و تنها این سؤال را در بین رسانه‌ها ایجاد کرد که چگونه این چنین فیلمی از وزارت ارشاد محترم مجوز ساخت دریافت کرده است؟

پروانه‌های ساخت؛ مشکوک یا جاهلانه

«ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» آخرین ساخته عبدالرضا کاهانی دارای مجوز ساخت از وزارت ارشاد می‌باشد، پس غائله اخیر از چند زاویه قابل بررسی است، با توجه به عقبه فیلمساز و شناخت کامل شورای محترم از او باید طرح و فیلمنامه مورد نظر با دقت و حساسیت بیشتری مورد توجه قرار می‌گرفت تا از اتفاقات احتمالی بعدی و حاشیه‌سازی‌ها جلوگیری شود، هرچند که انگار فیلمساز محترم از حاشیه خیلی هم بدش نمی‌آید. سیر اتفاقات سینمایی اخیر در حوزه اکران برخی فیلم‌ها نشان می‌دهد که انگار مسئله اعطای مجوز ساخت به برخی فیلم‌های مسئله‌دار و فاقد صلاحیت به یک معضل برای مدیریت سینمایی کشور تبدیل شده و دود این جریان به چشم مدیریت فرهنگی نظام می‌رود و سیستم را هرچند ناچیز، وارد یک دعوای بی‌ارزش می‌کند.

نمایش فیلم سخیف «۵۰ کیلو آلبالو» و اعتراضات گسترده نسبت به آن و جلوگیری از ادامه اکران آن و هم اینک مورد فیلم جدید کاهانی، از بی‌کفایتی شورای صدور مجوز ساخت خبر می‌دهد که حال از روی ناآگاهی و بی‌کفایتی یا با علم و آگاهی کامل نسبت به مسئله و از روی قصد و نیتی خاص می‌باشد.

در کنار نقدهای جدی به عملکرد وزارت ارشاد در صدور مجوز ساخت به آثار مسئله‌دار، این موضوع هم قابل توجه است که با توجه به روحیات کارگردان، آیا آنچه ساخته نهایی و خروجی کار است، با طرح اولیه ارائه شده به شورای اعطای پروانه ساخت یکسان است؟ آیا فیلمنامه ارائه شده به ارشاد طرحی خام و تنها حربه‌ای برای دریافت مجوز ساخت نیست؟ شاید فیلمساز تنها برای دریافت مجوز، طرحی کلی را به ارشاد ارائه می‌کند و سپس در زمان ساخت فیلم، تغییرات و جزئیات مورد نظر خود را به فیلمنامه اضافه می‌کند.

نان در حاشیه‌سازی

بررسی عملکرد شورای اعطای مجوز ساخت آثار سینمایی وزارت ارشاد در سالیان اخیر نشان می‌دهد که اقدامات و خروجی آن در خوشبینانه‌ترین حالت به دلیل بی‌کفایتی و ناآگاهی اعضا، هزینه‌های زیادی را برای مملکت ایجاده کرده و بستر را برای برخی که نان را از تنور حاشیه‌سازی بیرون می‌کشند مهیا می‌‌کند،‌ آش این جریان آنقدری شور شده که برخی از روشنفکران هم‌مسلک با کاهانی نیز به عطش او برای حاشیه‌سازی و توقیف شدن فیلم‌هایش در صفحات شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کنند و به کنایه از قول او می‌نویسند: «آخ جون بازم فیلمم توقیف شد»، خط فکری و اخلاقی فیلمسازانی مثل مانی حقیقی و عبدالرضا کاهانی که بارها به تصویر کشیده شده و هم‌اکنون مشخص است، پس چگونه است که آثاری با تم غیراخلاقی و شوخی‌های رکیک جنسی مثل «۵۰ کیلو آلبالو» و «ارادتمند؛ نازنین، بهاره، تینا» موفق به دریافت مجوز از شورای فوق می‌شوند؟ چرا باید کار به جایی بکشد که مسئولان بلندپایه قضایی کشور به موضوع ورود کنند و در جهت شفاف‌سازی، مقصر توقیف برخی آثار را وزارت ارشاد معرفی کنند و بگویند وزارت ارشاد فیلم‌های مجوزدار خودش را توقیف می‌کند! با اظهارنظر بحق مسئولان قضایی این موضوع به ذهن خطور می‌کند که این اتفاقات یا از روی بی‌کفایتی است یا قصد و نیتی خاص. /روزنامه جوان