تاریخ انتشار خبر: ۱ , تیر, ۱۳۹۳ | ۱۱:۳۰:۲۲
کد مطلب : 33505
حجت الاسلام رسایی :

اینکه بگوییم دولت وظیفه دینی ندارد سکولاریسم است/وحدت باید حول مبانی و اصول باشد نه حول افرادی که تفاوت فکری دارد/عضو جبهه پایداری نیستم

حجت الاسلام رسایی درباره نگرانی های مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: انچه برای رهبری خیلی مهم است این است که فرهنگ عمومی جامعه بر اساس مبانی دینی رشد پیدا کند و مراقب ابزارهای فرهنگی بود اما در دولت فعلی متاسفانه چنین نگاهی وجود ندارد.

به گزارش عصر آبادان «حمید رسایی» نماینده مردم تهران در گفت وگوی تفصیلی  با رهیاب نیوز به سوالات ما در حوزه های مختلف پاسخ داد.

حجت الاسلام رسایی درباره نگرانی های  مقام معظم رهبری در حوزه فرهنگ گفت: انچه برای رهبری خیلی مهم است این است که فرهنگ عمومی جامعه بر اساس مبانی دینی رشد پیدا کند و مراقب ابزارهای فرهنگی بود اما در دولت فعلی متاسفانه چنین نگاهی وجود ندارد.

وی ادامه داد:رئیس جمهور محترم معتقد است ما هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم وقتی چنین نگاهی در قوه مجریه حاکم باشد طبیعی  است که انسان باید  نگران باشد. وقتی تخصیص بودجه ها، امتیازها، شرایط سلبی و ایجابی و حمایت ها حتی آنجا که وظیفه دولت نظارت و ممانعت  است به شکل کاملی اجرا نشود نگرانی ها به وجد می آید اتفاقی که عملاشاهدش هستیم.

رسایی افزود:برای همین می بینید در شب  عید غدیر ولایت امیرالمومنین با علامت سوال مواجه می شود در یک مجموعه دیگرحکم قصاص غیر انسانی معرفی می شود در کتاب همینطور یا وزارت ارشاد به نشریاتی مجوز می دهد که ۱۴ سال پیش تعطیل شده است و عناصراصلی آن به خارج کشور فرار کردند اینها باعث نگرانی رهبری انقلاب می شود.

وی تصریح کرد:ما ویژگی حضرت آقا را این می دانیم که ایشان معمولا تذکرات خود را غیرعلنی  می دهد اینکه در دولتی پس از  ۶ ماه  ایشان تذکر علنی آنهم به این شدت در حوزه فرهنگ می دهد حکایت ازاین دارد که ما در حوزه فرهنگ با آسیب های جدی مواجه هستیم من شخصا چون در حوزه مطبوعات و رسانه کار کرده ام اولین سوال را که از وزیر ارشادطرح کردیم بعضی دوستانمان در مجلس مخالف بودند قبل از اینکه مقام معظم رهبری موضع صریحی در این زمینه داشته باشند ما این سوال را طرح کردیم و مجلس هم به سوال رای داد یعنی به وزیر اعتماد نکرد و پاسخ منفی داد از همان روزها قابل پیش بینی بود.

رسایی ادامه داد:این روزها هم که شاهدیم علما و مراجع و متدینین نسبت به حوزه  فرهنگ حساسیت جدی دارندچون فرهنگ زیرساخت همه  چیز است اگر آنها موفق شوند رخنه فرهنگی ایجاد کنند رخنه اقتصادی اجتماعی و نظامی خیلی راحت تر اتفاق می افتد.

 

 این بحث که دولت دینی باشد یا دین دولتی یک بحث انحرافی و بازی با کلمات است

عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی در خصوص نقش دولت در بهشتی یا جهنمی کردن مردم اظهار داشت:این که بگوییم دولت وظیفه دینی ندارد و دین مرتبط با حوزه هاست این سکولاریسم است

وی افزود:بر اساس اندیشه دینی هیچ تفاوتی بین حکومت و حوزه های علمیه در خصوص دین مردم وجود ندارد هردو نسبت به دین مردم وظیفه دارند حوزه های علمیه وظیفه تبیینی و تفسیری دارند ولی اجرا با دولت است بنابراین این بحث که دولت دینی باشد یا دین دولتی یک بحث انحرافی و بازی با کلمات است وظیفه دولت تحقق بخشیدن مبانی و تسهیل اجرای دین برای مردم است پس دولت وظیفه دارد در جاهایی مردم را در یک اجبار منطقی قرار دهد تا به سمت دینداری روند..

 

 اگر بخواهد وحدت شکل بگیرد باید حول مبانی و اصول باشد نه حول افرادی که تفاوت فکری باهم دارند/من عضو جبهه پایداری نیستم

نماینده مردم تهران در خصوص وحدت اصولگرایان در انتخابات مجلس اظهار داشت:انتخابات مجلس با ریاست جمهوری تفاوت هایی دارد بالاخره در انتخابات ریاست جمهوری باید روی یک نفر توافق کرد اما در انتخابات مجلس روی ۲۹۰ نفر توافق می شود انتخابات مجلس چون منطقه ای است تابع فرهنگ های مختلف هر منطقه است اما به صورت کلی اگر بخواهد وحدت شکل بگیرد باید حول مبانی و اصول باشد نه حول افرادی که تفاوت فکری باهم دارند

وی ادامه داد:ما در انتخابات ریاست جمهوری شاهد یک ائتلاف بین سه کاندیدای اصولگرا بودیم که هر سه در نهایت کاندیدا شدن و در رقابت حضور پیدا کردند و در مناظره های انتخاباتی همدیگر را خنثی کردند در نهایت آقای حداد عادل از بین آنها انصراف داد ولی شاهد بودیم که بیشتر تطابق فکری و هماهنگی را حتی در دوره تبلیغاتی اقای حداد با اقای جلیلی داشت با اینکه این دو باهم ائتلاف نکرده بودند ولی چون فکرها و مبانی یکی بود علی رغم اینکه در ظاهر ائتلاف نکرده بودند ولی وحدت عمل داشتند امروز هم معتقدم در جریانات انقلابی و اصولگرایی یک  جریاناتی خیلی به هم نزدیک تر هستند اینها قاعدتا باید با هم وحدت داشته باشند.

 رسایی در پاسخ به سوالی در خصوص  موضع جبهه پایداری در انتخابات تاکیدکرد:من عضو جبهه پایداری نیستم و نمی دانم که این جبهه چه خواهد کرد اما به میزانی که از نوع نگاه و شخصیت ایت الله مصباح اطلاع دارم ایشان هم یک چنین نگاهی دارند و قاعدتا اگر مقدماتی فراهم باشد همه دوستان قائل به وحدت بر روی مبانی و اصول هستند.

 

چرا بعضی ها حاضرند از صبح تا بگویند امام و صحیفه امام ولی وقتی می خواهند بگویند ولی فقیه دست و پایشان می لرزد

رسایی در خصوص مدعیان خط امام هم گفت: خط امام یک اصطلاح است برای شناختن جریاناتی که خود را با افکار امام تطبیق می دهند امام یک مبانی روشن و مشخص داشت یعنی محکماتی داشت که آنها غیرقابل تغییر هستند چون امام یک رجل دینی بود و اعتقادات و نظراتش برگرفته از دین بود مثل دین که یک سری مبانی غیرقابل تغییر دارد یک رجل دینی هم همین ویژگی را دارد.

وی ادامه داد:از جمله ویژگی های امام حاکم کردن دین در جامعه بود و فلسفه حکومت را جاری کردن دین در زندگی مردم می دانست همان رسالتی که بر عهده پیامبران الهی بوده است تا جاییکه تعبیر امام این بود که اگر من هم بخواهم بر خلاف اسلام حرکت کنم چون این مردم مسلمان هستند با من مخالفت خواهند کرد این نشان دهنده این است که اجرای دستورات دین در جامعه یکی از محکمات سیاست های امام بود که به عنوان یک شاخص برای خط امام شناخته می شود.

عضو کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی  افزود:یکی دیگر از محکمات خط امام اعتقاد به مردم بود ایشان معتقد بود باید اداره کشور در چارچوب دین به مردم سپرده شود برای همین سازوکار نظام جمهوری اسلامی را به گونه ایی قرار دادند که مردم آزادانه در قالب دین انتخاب کنند و حاکمیت هم وظیفه دارد به آن سمت حرکت کند پس امام به رای مردم تشریفاتی نگاه نمی کرد

رسایی خاطر نشان ساخت:یکی دیگر از شاخص های خط امام استکبار ستیزی بود که در طول سالهای رهبری امام هم استعمارستیز بود هم استکبار ستیز و بعد مبارزه با رژیم پهلوی به سمت استکبار ستیزی حرکت کردند یکی دیگر از ملاک های امام کمک کردن به ملت های مظلوم و ستمدیده عالم بود که در بیانات امام به صورت متعدد وجود دارد.

وی ادامه داد:اگر کسی در مسیر حرکت خودش در دوره ای کنار امام بوده است حتی از امام حکم گرفته باشد در دوره ای پایبند به این اصول بوده باشد اما در دوره دیگری این پایبندی را نداشته باشد این در حقیقت برای امام خط قائل نیست بلکه پاره خط قائل است یعنی در جاهایی خط امام را پاک می کند و خط خودش را می گذارد وبرداشت خود را جای آن مطرح می کند اینکه حضرت آقا فرمودند کسانی که خط سازش را تئوریزه می کنند در حق کشور و انقلاب خیانت کرده اند این افراد به اسم خط امام دنبال سازشکاری در برابر امریکا هستند.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: چرا بعضی ها حاضرند از صبح تا شب حاضرند بگویند امام و صحیفه امام ولی وقتی می خواهند بگویند ولی فقیه دست و پایشان می لرزد آیا تفکیکی بین امام و خط امام و ولایت فقیه می شود قائل شد چنین تفکیکی غیر ممکن است و شدنی نیست که کسی قائل به خط امام باشد ولی ولایت فقیه را قبول نداشته باشد

وی ادامه داد:این جماعت چون می توانند خط امام را بر اساس سلایق شخصی تفسیر کنند از آن دم می زنند اما چون ولی فقیه حاضر است و امام حاضر است نمی توانند سلایق و خواسته های خود را به اسم وی تمام کنند به اسم خط امام می شود سازش با امریکا را تئوریزه کرد اما به اسم ولی فقیه نمی شود چون حاضر است شما را می بیند.