تاریخ انتشار خبر: ۴ , بهمن, ۱۳۹۳ | ۱۰:۲۴:۱۸
کد مطلب : 69543
رئیس اداره آموزش و پرورش اروندکنار در گفت و گو با عصر :

با کمبود معلم مواجهیم / در حال بومی سازی سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش اروندکنار هستیم

عصر آبادان: سامی شعبانیان در گفت و گو با خبرنگار عصر آبادان در اروندکنار ، به سوالات وی پاسخ داد.

به گزارش عصر آبادان : خبرنگار این پایگاه خبری برای بررسی مسایل مختلف فرهنگیان و دانش آموزان و کیفیت آموزشی و پرورشی در اروندکنار گفتگویی با سامی شعبانیان رئیس اداره آموزش و پرورش این شهر ترتیب داده که در ادامه آمده است.

باعرض سلام و تشکر از حضرت عالی برای شرکت در این مصاحبه ، بفرمایید آموزش و پرورش اروندکنار با چه تعداد دانش آموز در مقاطع تحصیلی مختلف و نیز کادر آموزشی فعالیت می نماید؟

بسم الله الرحمن الرحیم. با عرض سلام ما در حال حاضر در آموزش و پرورش شهراروندکنار دارای ۵۰۰۰ دانش آموز و ۴۳ واحد آموزشی که ۳۷۰ نفر کادر آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی مشغول فعالیت هستند .

مهم ترین مشکلی که در آموزش و پرورش با آن روبرو هستید چیست؟

مهم ترین مشکلات مان در ۴ عنوان هستند که شامل کمبود نیروی انسانی ، تردد بالای ۶۰ درصد پرسنل که از شهرهای اطراف به منطقه می آیند و ایاب و ذهاب دانش آموزان و پراکنندگی جمعیتی منطقه و همچنین عدم و جود فضای چون معلم سراء ، پژوهشسرا و مدارس استثنایی است.

با چه تعداد کمبود نیرو مواجه هستید؟

یکی از مشکلات ما کمبود نیرو می باشد .به طوری که مجبور شدیم با کسب مجوز از اداره کل نیروی مرد را در مدارس دخترانه بکار بگیریم حدود تعداد ۶۵ نیرو کمبود داریم . عمده کمبود نیروی ما در دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه می باشد

با توجه به تدوین و اجرای بخشهایی از سند تحول و راه اندازی پایه ششم ابتدایی در سالهای اخیر ،پیش بینی شما از ایجاد تحول واقعی در نظام آموزشی چیست؟ واداره آموزش و پرورش اروندکنار چه برنامه ای برای تحقق این امر دارد . در مورد رقابت پذیری و ازرشیابی توصیفی چه اقداماتی انجام دادید ؟

سند تحول بنیادین ، تحولی است در نظام آموزشی و پرورشی کشور که با رویکرد ۸ گانه فعالیت های مدارس تدوین شده و هدف آن رسیدن دانش آموزان به حیات طیبه می باشد با توجه به اینکه برنامه های آموزشی کشور در سنوات گذشته نشات گرفته از نظام های آموزشی غرب می باشد لزوم تحول و بازنگری در نظام آموزشی احساس می گردید سنذ تحول بنیادین بدین منظور طراحی و ابلاغ گردید تا در راستای بومی سازی آموزش و پرورش ، دانش آموزان در مسیر حقیقی و روشن قرار بگیرند . ما هم در اداره آموزش و پرورش اروندکنار با توجه به سیاست های سند تحول بنیادین و برنامه توسعه استان برنامه ای را که شامل شاخصهایی چون کیفیت بخشی به آموزش و پرورش ارتقاء سطح علمی و آموزشی نیروی انسانی و با دعوت از اساتید و مولفین کتب درسی و افراد صاحب نظر در حال تدوین هستیم.

در مورد شایسته سالاری و هدایت نخبگان در اداره آموزش و پرورش اروندکنار در بین فرهنگیان و دانش آموزان چه اقداماتی انجام داده اید؟

آموزش و پرورش اروندکنار به دنبال کیفیت بخشی به آموزش و پرورش بوده است و به عنوان فعالیت های زیر شاخصه ای یکی از موضوعات که مورد نظر است شناسایی استعدادهای دانش آموزان در زمینه های مختلف و در دوره های سه گانه تحصیلی است که با تو جه به تفاوت های فردی و مهارت های شخصی دانش آموزان اقداماتی را انجام داده ایم که هر فرد با توجه به استعدادهای خاص خود بتواند در ریل پیشرفت ویژه خود قرار بگیرد و به مقصد مطلوب برسد . و با توجه به اهمیت این مسئله ، دانش آموزان مستعد علمی و دانش آموزان مستعد فرهنگی ، هنری ، قرآنی ، ورزشی و.. مورد شناسایی قرار گرفتند و ما نیز با برگزاری مسابقات و فعالیت های مختلف دنبال ایجاد انگیزه و تقدیر از این عزیزان هستیم.

که حاصل این حمایت ها و برنامه ریزی ها کسب رتبه در مسابقات قرآنی و ۱۰ نفر از دانش آموزان حائز رتبه استانی شده اند در مسابقات علمی ۱۲ نفر حائز رتبه استانی شده اند در مسابقات ورزشی مهمترین آن کسب رتبه جهانی در مسابقات بلغارستان توسط یکی از دانش آموزان اروندکنار می باشد.

در خصوص نیروی انسانی نیز اقدامات مشابهی را انجام دادیم که ره آورد آن کسب رتبه های متعدد پروژه مهر رتبه اول استانی در اقدام پژوهش و رتبه سوم در الگوههای مدیریتی استان شاخصترین آنها می باشد.

مصاحبه کننده : احمد ربیعی