تاریخ انتشار خبر: ۱۸ , خرداد, ۱۳۹۴ | ۰۶:۰۰:۲۵
کد مطلب : 94187

بنزین پاک پتروشیمی ها و بی مهری دولتی ها

حسن روحانی گفته است دولت قدم‌های خوبی برای حل مشکلات زیست محیطی برداشته و سوختی که حداقل آلودگی را دارد در اختیار مردم گذاشته است.

حسن روحانی گفته است دولت قدم‌های خوبی برای حل مشکلات زیست محیطی برداشته  و سوختی که حداقل آلودگی را دارد در اختیار مردم گذاشته است.
رئیس جمهور با بیان اینکه دولت بنزین پتروشیمی را کنار زده و بنزین یورو ۴ را در کلان‌شهرها در اختیار مردم گذاشته است از “استانداردها” و “سختگیری هایی” سخن گفته که به قول وی مردم آثارش را دیده اند.
اما به راستی آلودگی بنزین پتروشیمی ها چقدر صحت داشت؟ آیا با جایگزینی بنزین یورو ۴ مشکل آلودگی هوای کلانشهر ها حل شد؟ آثاری که رئیس جمهور می گویند “دیده اید” چه هستند؟
آلوده بودن بنزین پتروشیمی ها را اولین بار وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست دولت یازدهم اعلام کردند که پس از آن جنجال های زیادی در کشور به راه افتاد تا آنجا که به خاطر طرح این مسئله دوباره واردت بنزین به کشور از سر گرفته شد.
این نکته قابل توجه است که  ۶ تا ۷ میلیون لیتر در روز یعنی ۱۰ درصد بنزین کشور از مواد اولیه پتروشیمی‌ها تولید می‌شد که مانع تحریم بنزینی ایران شده بود.
عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره کیفیت بنزین وارداتی اظهار کرد:قاطعا می‌توان اعلام کرد نتایج آنالیز نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال ۹۳ بنزین وارداتی استانداردهای ۴۹۰۴ و یورو۴ را دارا نبوده و حتی در برخی موارد این بنزین حاوی مواد ممنوعه مانند مرکاپتان، ام.ام.تی و مشتقات الکلی بوده است
سید مهدی موسوی‌نژاد با اشاره به گزارش کمیسیون بهداشت مجلس در ارتباط با وضعیت آلایندگی بنزین‌های توزیع‌شده در سطح کشور گفت: علی‌رغم ادعای برخی مسئولین از جمله سازمان محیط زیست در ارتباط با سرطان‌زا بودن بنزین تولید شده در پتروشیمی‌ها کمیسیون بهداشت پس از جلسات متعدد با مسئولان ذیربط و انجام بررسی‌های لازم ادعای آلایندگی و سرطان‌زا بودن بنزین‌های پتروشیمی‌ها را رد کرد.
قاسم رستمی وزیر سابق نفت هم در این رابطه می گوید:کیفیت بنزین قبل از اجرای طرح‌های توسعه پالایشگاه‌های کشور در دولت‌های نهم و دهم خوب نبود اما بعد از پایان طرح‌های توسعه‌ای پالایشگاه اراک، لاوان، تهران، آبادان، تبریز و اصفهان که عملاً در دولت دهم و مسئولیت بنده به پایان رسید یا در حال کار است و به زودی به پایان می‌رسد کیفیت بنزین کشور بسیار خوب شد و بخشی از آن به یورو ۴ و یورو ۵ رسید و بقیه آن نیز در آینده نزدیک به این استانداردها می‌رسد.
آلوده بودن بنزین های پتروشیمی ها تا آنجا پیش رفت که پای کمیسیون اصل نود مجلس برای تحقیق و تفحص به این موضوع بار شد و در نهایت مصطفی افضلی‌فرد، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس اعلام کرد: جمع‌بندی گزارش‌های نهادهای مختلفی همچون کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، معاونت بین الملل وزارت نفت، سازمان بازرسی کل کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس، سازمان ملی استاندارد این شد که  گزارش سازمان محیط‌ زیست در خصوص بنزین آلوده نادرست بوده است.
اما ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در واکنش به رد گزارش محیط زیست در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس درباره آلودگی بنزین پتروشیمی‌ها گفت: آنها می‌توانند نظر خودشان را بدهند ولی ما داریم پیش می‌رویم و به نظر ما بنزین‌های پتروشیمی آلوده است.
عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت در این خصوص گفت: برخی ها با اظهار نظرات خود معتقد بودند که بنزین پتروشیمی دارای آلایندگی است اما حالا مشاهده کنند که این بنزین هیچ نوع آلودگی ندارد باید قبول کنند حرفشان اشتباه بود.
به نظر می رسد باید دوباره همان پرسش های اول داستان را پرسید که  آلودگی بنزین پتروشیمی ها چقدر صحت داشت؟ آیا با جایگزینی بنزین یورو ۴ مشکل آلودگی هوای کلانشهر ها حل شد؟ آثاری که رئیس جمهور می گویند “دیده اید” چه هستند؟
 رهیاب