تاریخ انتشار خبر: ۲ , مرداد, ۱۳۹۵ | ۱۲:۴۸:۰۳
کد مطلب : 120723
مترو اهواز پس از ۱۰ سال ۲۸ درصد پیشرفت کرده است؛

بن‌بست متــرو!

درحالی‌که ۱۰ سال از عمر اجرای پروژه قطارشهری اهواز می‌گذرد اما به گفته متولیان پیشرفت کُند ۲۸ درصدی داشته است.

به گزارش رهیاب، «اراده‌ای برای راه‌اندازی قطار شهری وجود ندارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا ۱۰ سال آینده هم این طرح به اتمام نمی‌رسد». این گفته شریعتی استاندار خوزستان است که حال این روزهای متروی اهواز را تشریح می‌کند.

طرح متروی اهواز در سال ۸۰ پس از ۸ سال مطالعه به تصویب رسید و در آن ۴ خط مترو پیش‌بینی و عملیات اجرایی خط یک در سال ۸۵ آغاز شد.

درحالی‌که ۱۰ سال از عمر اجرای پروژه قطار شهری اهواز می‌گذرد اما هنوز خط یک این پروژه که به طول ۶٫۷ کیلومتر است علی‌رغم وعده‌های مسئولان نه‌تنها افتتاح نشده است بلکه به گفته متولیان پیشرفت کُند ۲۸ درصدی داشته است.

طرح متروی اهواز به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نبوده است
فروردین‌ماه امسال بود که معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در سفری به خوزستان ضمن انتقاد از روند پروژه قطار شهری در اهواز اظهار کرد: پیشرفت طرح متروی اهواز، به‌رغم اولویت این طرح، در دو سال گذشته به‌هیچ‌وجه رضایت‌بخش نبوده است.

هوشنگ خندان‌دل به دلایل عقب‌ماندگی در مترو اهواز اشاره و اضافه کرد: اختلاف‌ها بین کارفرما و پیمانکار باعث رکود طرح قطار شهری اهواز شده است.

ضرر چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریالی مترو به اهواز
مترو که قرار بود اهواز را از بن‌بست ترافیکی خارج کند این روزها به یکی از عوامل ترافیک در کلان‌شهر اهواز تبدیل‌شده است. این عقب‌ماندگی در تکمیل مترو اهواز علاوه بر تشدید ترافیک با زیان‌های مالی بسیاری همراه بوده است.

در این رابطه مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز اردیبهشت امسال اظهار کرد: تأخیر در اجرای طرح متروی اهواز چهار هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال ضرر و زیان مالی به شهر اهواز تحمیل کرده است.

عباس هلاکویی تأکید کرد: طرح قطار شهری اهواز قرار بود چهارساله اجرا شود اما پس از ۱۰ سال حدود ۲۶ درصد پیشرفت دارد.

نارضایتی‌ها از طرح مذکور ادامه داشت تا اینکه نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان با انتقاد از طولانی شدن پروژه قطار شهری اهواز اظهار داشت: مترو یک خواسته عمومی است که اکنون این پروژه بسیار طول کشیده و طولانی شده است. باید در جهت تکمیل این پروژه و افتتاح قطار شهری تلاش کرد.

آیت‌الله موسوی جزایری افزود: باید شهرداری اهواز، استانداری و دیگر دستگاه‌های استان با هر نظری اقدامی کنند که حداقل فاز اول قطار شهری در اهواز افتتاح و مورداستفاده شهروندان قرار گیرد.

اراده‌ای برای راه‌اندازی قطار شهری وجود ندارد
بر این اساس، هفته گذشته نشست شورای سازمان قطار شهری اهواز برگزار شد. استاندار خوزستان در این جلسه از تعیین تکلیف قطار شهری اهواز و تصمیم‌گیری درباره ادامه کار با پیمانکار چینی این طرح تا هفته آینده خبر داد.

غلامرضا شریعتی تصریح کرد: هیچ اراده‌ای برای راه‌اندازی قطار شهری در متولیان این امر وجود ندارد و اگر وضع به همین منوال پیش برود تا ۱۰ سال آینده هم این طرح به اتمام نمی‌رسد.

وی با انتقاد از عملکرد اعضای شورای سازمان قطار شهری اهواز افزود: این طرح چند متولی دارد که نشان دادند توان کار جمعی ندارند به‌طوری‌که از هم گسستگی در حلقه‌های این زنجیره و نبود هماهنگی بین اعضا باعث سوءاستفاده پیمانکار از این مساله شده است.

این در حالی است که سیاحی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به پیشرفت ۲۸ درصدی طرح قطار شهری اهواز می‌گوید: عملیات اجرایی متروی اهواز حدود ۱۵ ماه است که متوقف‌شده و خلعید پیمانکار چینی این طرح همچنان در حال بررسی است.

طرح مترو اهواز همچنان برنامه‌وبودجه مصوب ندارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز نبود برنامه و اعتبار مصوب را مهم‌ترین دلایل ناکامی طرح قطار شهری اهواز دانست.

امید حاجتی می‌گوید: در صورت تصویب بودجه می‌توان علاوه بر اعتبارات دولتی راهکارهای دیگری برای تأمین مالی این طرح جستجو کرد.

وی با تأکید بر اتمام مرحله اول از خط یک قطار شهری اهواز می‌افزاید: باگذشت چهار ماه از آغاز سال جدید، این طرح همچنان برنامه‌وبودجه مصوب ندارد.

به گزارش رهیاب، موضوع قطار شهری اهواز باگذشت ۱۰ سال همچنان درگیر مسائل حاشیه‌ای است، مسائلی که تاکنون حتی اجازه راه‌اندازی فاز نخست این طرح به طول ۶٫۷ کیلومتر را نداده است.

ازاین‌رو هزینه‌های گزاف مالی و زمانی برای احداث مترو توقع شهروندان اهوازی را برای بهره‌برداری از این پروژه دوچندان کرده است لذا از مسئولین انتظار می‌رود که هرچه سریع‌تر این پروژه را مانند کلان‌شهرهای دیگری نظیر اصفهان، تبریز و مشهد اجرایی کنند.

انتهای خبر/