تاریخ انتشار خبر: ۱۳ , خرداد, ۱۳۹۵ | ۱۰:۱۰:۱۱
کد مطلب : 113167

بهره برداری از هواپیمای غیر قانونی با حضور وزیر راه/ سندسازی مسئولین شرکت فرودگاه‌ها برای فلایت چک دانمارکی

هواپیمایی که طی روزهای گذشته بعد از ۹ ماه به بهره برداری رسیده و به اعتقاد کارشناسان مناسب سیستم هوایی کشور نبوده، در شرایط غیر تحریمی با دلالی های صورت گرفته حدود سه برابر قیمت خریداری شده است که هنوز هیچ یک از مسئولان حاضر نشده اند اسناد منتشر شده را حتی تکذیب کنند.

بهره برداری از هواپیمای غیر قانونی با حضور وزیر راه/ سندسازی مسئولین شرکت فرودگاه‌ها برای فلایت چک دانمارکی

به گزارشعصآبادان به نقل ازر  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ روزهای پایانی سال گذشته خبری مبنی بر خرید فلایت چک از سوی شرکت فرودگاه های کشور با قیمتی چند برابر قیمت معمول در رسانه‌ها منتشر شد که به دنبال آن اسناد این خرید نیز منتشر شد اما هیچ یک از مسئولین مربوطه حاضر به پاسخگویی در خصوص این خرید نشدند.

 

روز گذشته رسانه ها خبر رونمایی از اولین فروند هواپیمای فلایت چک کشور دادند که با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در فرودگاه مهرآباد تهران برگزار شد.

 

یکی از مسائلی که در این خبر مورد سوال قرار گرفته بود، علت اصلی شرکت فرودگاه ها برای عدم استفاده از این فلایت چک بود؛ در حالی که تمامی مبلغ قرارداد به شرکت دانمارکی پرداخت شده بود، هیچ سندی مبنی بر فروش این هواپیما به ایران ارائه نشد.

 

آنچه که در این میان مورد سوال بوده این است که چگونه شرکت فرودگاه ها هواپیمایب که bill of sale ندارد مورد بهره برداری قرار داده است و چرا تا کنون شکرت فرودگاه های کشور درباره اسنادی که علیه آن منتشر شده، پاسخی ارائه نداده است.

 

از طرف دیگر هنگامی که کار بازرسی پرواز بر عهده دولت یعنی سازمان هواپیمایی کشور است، شرکت فرودگاه ها و نهادهای زیر مجموعه آن چگونه متولی امر نظارت شده اند؛ به عبارت دیگر چرا برای خرید این هواپیما اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت فرودگاه های کشور واگذار شده است؟

 

بر اساس این گزارش، شرکت فرودگاه ها بدون اینکه سندی از خرید این هواپیما در دست داشته باشد، این هواپیما را به مرکز آموزش فنون هوایی و خدمات هوایی که یکی از شرکت های زیر مجموعه شرکت فرودگاه های کسور است تحویل داده؛ این موضوع در حالی صورت گرفته که هیچ سندی دال بر خرید فلایت چک از سوی شرکت فرودگاه ها ارائه نشده است.

 

شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشور هیچگاه پاسخ نداده است که با توجه به واگذاری غیر قانونی انجام فلایت چک و بازرسی پرواز که یک وظیفه حاکمیتی به شمار می‌رود، از سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت فرودگاهها، لزوما نقش مستقیم ریاست سازمان  و سوابق قبلی ایشان در عضویت هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها در این ماجرا چه بوده است؟

 

نکته مهم و اصلی در این قرارداد خرید این هواپیما است که بر اساس استعلام های به دست آمده که پیش از این نیز منتشر شده است، قیمت این هواپیما با شرایط کاملا برابر با ویژگی‌های فنی این هواپیما با لحاظ قراردادن سیستم Aero Data AD-AFIS-113 با محاسبه سایر هزینه های جانبی مجموعا شش میلیون دلار است اما شرکت فرودگاه های کشور این هواپیما را با قیمتی حدود ۱۲ میلیون دلار (حدود ۱۰ میلیون یورو) خریداری شده این در صورتی است که استعلام در شرایط برابر در نوع و سن هواپیما و تجهیزات FIS نصب شده، منتشر شده است و استعلام قیمت از مراجع بین المللی کاری آسان است.

 

شرکت فرودگاه ها و سازمان هواپیمایی کشور هیچگاه پاسخ نداده است که با توجه به واگذاری غیر قانونی انجام فلایت چک و بازرسی پرواز که یک وظیفه حاکمیتی به شمار می‌رود، از سازمان هواپیمایی کشوری به شرکت فرودگاهها، لزوما نقش مستقیم ریاست سازمان  و سوابق قبلی ایشان در عضویت هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها در این ماجرا چه بوده است؟

 

در حالی که مسئولین شرکت فرودگاه های کشور مدعی می شوند در سخت ترین شرایط اقدام به خرید هواپیمای فلایت جک کرده اند، این نکته را باید در نظر داشت که خرید این هواپیما هیچگاه تحریم نبوده است و اصولا سیستم FIS را می توان با قیمتی ارزان تهیه و بر روی هواپیماها نصب کرد.

 

هواپیمایی که طی روزهای گذشته بعد از ۹ ماه به بهره برداری رسیده و به اعتقاد کارشناسان مناسب سیستم هوایی کشور نبوده، در شرایط غیر تحریمی با دلالی های صورت گرفته حدود سه برابر قیمت خریداری شده است که هنوز هیچ یک از مسئولان حاضر نشده اند اسناد منتشر شده را حتی تکذیب کنند.

 

انتهای پیام/ط