تاریخ انتشار خبر: ۱۹ , دی, ۱۳۹۴ | ۰۱:۲۶:۳۹
کد مطلب : 104515

به بهانه سالروز صلح امام حسن مجتبی علیه السلام

دکتر علامرضا خلیلی نیا در مطلبی به مناسبت سالروز صلح امام حسن علیه السلام نوشت:

پنج شنبه هفدهم دی ماه مصادف شده است با ۲۶ ربیع الاول که یادآور یکی از مهمترین فراز های تاریخ اسلام یعنی صلح امام حسن مجتبی علیه السلام به این بهانه نگاهی به داستان آن صلح مهم می کنیم .
امام حسن علیه السلام بعد از امیر المومنین علیه السلام در مسند خلافت قرار می گیرد ، معاویه هم روز به روز نیرومند تر می شود . بعد از شهادت امام علی علیه السلام به فاصله هجده روز ، که این هجده روز هم عبارت است از مدتی که خبر به سرعت رسیده به شام و معاویه بسیج عمومی اعلام کرده برای فتح عراق .
در این جا وضع امام حسن علیه السلام وضع خاصی است یعنی خلیفه مسلمین مواجه است با یک نیروی یاغی که علیه او قیام کرده است .
جریان شناسی دقیق دو طیف متعارض ( صالحان و ناصالحان ) نشان می دهد که دنیا زدگی و عدم دینداری مردم در نهایت موجب پذیرش صلح از سوی امام حسن علیه السلام شدند لذا آن حضرت این دو عامل را به عنوان صلح معرفی و با تعبیر عبیدالدنیا از آنان یاد می کند ( بحار ج ۴۴ ص ۲۱ )
نقاط اوج این رویکرد را می توان از استقبال نکردن مردم از حضور امام در  اردوگاه جنگ امام یافت و وقتی امام فرمودند که معاویه ما را به چیزی فرا خوانده است که عزت و عدالت در آن نیست اگر زندگی دنیا  را می خواهید می پذیریم و این خار در چشم را تحمل می کنیم و اگر مرگ را می خواهید آن را در راه خدا ارزانی می داریم . راوی می گوید همه فریاد زدند بل البقیه و الحیاه ( بحار ج ۴۴ ص ۲۱ )
آثار تلخ دنیا گرایی و دین نداشتن مردم در رفتار آنان در ماجرای صلح امام حسن علیه السلام به خوبی مشهوداست خیانت به امام در سطح خواص جامعه خیانت نابشخودنی بود معاویه در آغازین لحظات خیز برای غصب خلافت مسلمین ابتدا سراغ خواص رفت از جمله فرماندهی از قبیله کنده را با پانصد هزار درهم خرید و او با دویست نفر به معاویه پیوست .
امام در برابر اعتراض ها به صلح فرمود سوگند به خدا حکومت را به معاویه نسپردم مگر اینکه یارانی نیافتم ( بحار ج ۸۵ ص ۲۱۲ )
خیانت و دنیا طلبی مردم به ویژه خواص امام را مجبور به پذیرش صلح می نماید اما باید به این نکته هم توجه داشت که امام حسن علیه السلام در آن شرایط صلح تحمیلی به دنبال اهداف دیگری هم بود که از جمله آن اهداف می تواند به بقای نظام امامت ، بقای شیعیان ، حفظ دین و رعایت مصلحت امت پیامبر، تامین عزت واقعی اشاره کرد.
امام حسن علیه السلام در پاسخ کسی که او را مذل المومنین یعنی خوار کننده مومنین خطاب کرده بود فرمود : من خوار کننده مومنان نیستم بلکه عزت دهنده آنان می باشم زیرا هنگامی که دیدم که شما را توان برابری وایستادگی با آنان نیست امر حکومت را وا گذاردم تا من و شما علیرغم میل آنان باقی به مانیم همانطوری که شخص دانایی یک کشتی را عیب دار می کند تا برای مالکان و سرنشینان باقی به ماند .
اما کور خوانده اند آنانی که با شعارهای شورایی کردن رهبری و نظارت بر رهبری به دنبال نوشاندن جام زهر به امام خامنه ای هستند . امروز سربازان خامنه ای گوش به فرمان او در عراق و سوریه و یمن و نیجریه و لبنان وبحرین و پاکستان و سرار جهان در صف مبارزه عملی با سربازان شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار هستند و همانطور که حضرت آقا بارها فرمودند دشمن ارزوی صلح حسنی را به گور خواهد برد و سپاهیان آخرالزمانی امام خامنه ای با درس های عاشورا و اربعین طومار مصلحت اندیشان دنیا طلب را در هم خواهند پیچید و زمینه را برای حاکمیت روز افزون مستضعفین در جهان فراهم خواهند نمود .

  1. kavalash.kili می‌گه:

    چی شده که سمبل تحجر تو آبادان حرف از صلح و سازش میزنه؟!