تاریخ انتشار خبر: ۱۵ , تیر, ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۵:۰۰
کد مطلب : 117560

بیمارستان‌امام‌علی‌آبادان؛جاذبه‌بالقوه رونق گردشگری جنگ

توریسم نوستالژیک، گردشگری یادها و روزهای خاطره انگیز است و براساس زنده شدن خاطرات گردشگران شکل می گیرد و خوزستان نیز با داشتن جاذبه های گردشگری جنگ، سهم مهمی در رونق گردشگری ایفا می کند

توریسم نوستالژیک، گردشگری یادها و روزهای خاطره انگیز است و براساس زنده شدن خاطرات گردشگران شکل می گیرد و خوزستان نیز با داشتن جاذبه های گردشگری جنگ، سهم مهمی در رونق گردشگری ایفا می کند.

گردشگری جنگ در تعریف کلی خود از نظر هندرسون و سیتون دو نظریه پرداز گردشگری، زیر مجموعه گردشگری سیاه قرار می گیرد و به عنوان یکی از شاخه های پرجاذبه صنعت گردشگری در جهان طرفدار دارد.

بیشترین جاذبه های گردشگری جنگ در دنیا شامل جبهه ها و مناطق نبرد، موزه های جنگ و صلح، یادمان های جنگ و قربانیان آن و قبرستان های قربانیان جنگ می شود.

سایت آشووتز بورکِتناو (اردوگاه اسرای جنگی در هلند، طی جنگ جهانی دوم که توسط نازی ها به وجود آمد) در سال ۲۰۰۷ حدود ۱٫۲ میلیون بازدیدکننده داشت، در حالی که سایت گراند زیرو (مکان مرکز تجارت جهانی در نیویورک قبل از آنکه در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ از بین برود)، تنها سه میلیون بازدیدکننده را جذب کرد ولی در حال حاضر یکی از ۱۰ جاذبه گردشگری شهر است.

کشور فرانسه به عنوان مقصد درجه یک گردشگری جهان مطرح است و با رسیدن به شرایطی که از شهرت آن به عنوان مقصدی تجاری کاسته شده، درتلاش است تا از گنجینه های خود در سایت های جنگی و خاطرات و بقایای به جا مانده از جنگ های جهانی مانند موزه جنگ و گورستان های جنگی به عنوان جاذبه های کلیدی در جذب توریست استفاده کند.

به گزارش گاردین بیش از ٢٠ میلیون توریست سالانه از کشور فرانسه دیدن می کنند که هدف آن مشخصاً بازدید از سایت های جنگی تاریخ دراین کشور است.

این میزان در سال ٢٠١۴ میلادی که برابر با هفتادمین سالگرد این جنگ ها و آغاز دور جدیدی از تورهای تازه با موضوعات مرتبط است، رشد چشم گیری یافت.

در شرایطی که کارشناسان تاریخ به توسعه توریسم جنگ در سال های اخیر به عنوان فرصت برای آموزش عواقب و مخاطرات جنگ و ستیز نگاه می کنند و بر اهمیت گردآوری و حفظ یادگارهای تاریخی جنگ ها تاکید دارد، دولت فرانسه در تلاش است تا نوعی تابو را که حول فعالیت برخی آژانس های توریستی برای کسب درآمد از طریق تورهای جنگی ایجاد شده است را از بین ببرد.

در این کشور همچنین، موزه جدید با عنوان موزه جنگ فرانسه افتتاح شد و مسئولان فرانسوی امیدوارند که بتوانند توریست ها را از مراکز تفریحی مانند.

«دیزنی لند» به خود جلب کنند تا به نسلی که تنها جنگ و خشونت را از طریق بازی های ویدئویی می شناسد، حقیقت جنگی را که به مرگ ٢٢ میلیون نفر طی یک نسل انجامید، بشناسانند.

سرژ بارسلینی مدیر آرشیو در وزارت دفاع فرانسه در این خصوص گفته بود که این نوع از صنعت توریسم به همراه توریسم مذهبی و توریسم بزرگداشت و یادمان ها می تواند به رونق اقتصادی کشور کمک کند.

توریسم جنگ در مقیاس وسیع تر و خارج از فرانسه نیز به گونه ای سریع در سال های اخیر رشد داشته است و تورهای شخصی خاطرات جنگ در کشورهای مختلف اروپایی برگزار می شود.

براساس آمارهای کارشناسی، علاقه به این نوع توریسم به طور دائم از سال ١٩٩۶ که تلاش های گسترده ای دراین زمینه آغاز شد، روبه افزایش بوده است.

نکته جالب تر آن که میانگین سنی علاقه مندان به توریسم جنگ و بازدیدکنندگان از این گونه موزه ها و یادمان ها عمدتاً از ۴٠ تا ۵٠ سال است.

تقریبا پس از جنگ جهانی دوم، زمزمه های گردشگری جنگ بر زبان ها افتاد و در ابتدا نیز هدفی جز رونق دوباره مناطق جنگ زده و بهبود وضعیت اقتصادی این مناطق نداشت.

پس از مدتی وجهه تاریخی این ایده قوت گرفت و با بهبود وضعیت مناطق جنگ زده، به حاشیه دنیای گردشگری رانده شد.

اگرچه در نگاه نخست، خاک، خرابه، آوار به عنوان هدیه گردشگری جنگ به بازدید کنندگان معرفی می شود تا با تماشای فجایع انسانی، عواطف بشردوستانه و جنگ ستیزی و کمک به همنوع را در بازدید کنندگان بیدار کند.

این شاخه توریسم وقتی به مرزهای ایران می رسد، رنگ و بوی دیگری گرفته و با تاریخ، معنویت و حماسه همراه می شود.

استان خوزستان به همراه ایلام و کرمانشاه در دوران جنگ تحمیلی به طور جدی درگیر جنگ شد و آسیب های زیادی به این مناطق وارد آمد.

این موضوع، مهم ترین بهانه رونق گردشگری جنگ در سال های اخیر بود که منسجم ترین فعالیت مربوط به آن در چارچوب کاروان های راهیان نور تعریف می شد.

بیمارستان صحرایی امام علی (ع) آبادان به عنوان یکی از مجهزترین و مهم ترین بیمارستان های صحرایی سال های حماسه و دفاع مقدس، در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال شرقی شهر آبادان و بین جاده آبادان- ماهشهر و آبادان- اهواز واقع شده است.

در راه اندازی بیمارستان صحرایی باید به راهبرد کلی جنگ توجه داشت، به‌نظر می‌ رسد ساخت و تجهیز و گسترش بیمارستان ‌های صحرایی به‌ ویژه در سال های نیمه دوم جنگ در منطقه جنوب شاخصی مهم در شناسایی اهداف واقعی ایران از تداوم دفاع مقدس به‌ شمار می ‌رود.

به گفته کارشناسان دفاعی، بیمارستان صحرایی امام علی(ع) تا خاتمه جنگ کاملا فعال بود و از نظر مهندسی از بتن های قوی ساخته شده و برای استحکام در برابر حملات هوایی، بر روی آن حجم زیادی خاک ریخته شده است.

بیمارستان صحرایی امام علی (ع) آبادان، سال ۱۳۶۵ به منظور پشتیبانی و خدمات رسانی عملیات کربلای ۴ تاسیس شده و فعالیت خود را پیش از این عملیات آغاز کرد، این بیمارستان صحرایی که از مجهزترین و مهم ترین بیمارستان های صحرایی در سال های دفاع مقدس محسوب می شد از سوی مهندسی قرارگاه خاتم الانبیا احداث و به دست بهداری رزمی قرارگاه کربلا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اداره می شد.

بیشترین فعالیت بیمارستان صحرایی امام علی (ع) در عملیات های کربلای ۴ و ۵ و ۸ و بیت المقدس ۷ و عملیات های پس از قبول قطعنامه ۵۹۸ بود.

مساحت این بیمارستان چهار و هزار ۶۰۰ متر مربع بوده و این محل دارای هشت اتاق عمل، ریکاوری، بخش جراحی اورژانس، رادیولوژی، آی سی یو و اورژانس شیمیایی می باشد.

این بیمارستان صحرایی هم اکنون به عنوان محل اسکان و بازدید زائران راهیان نور استفاده می شود و با شماره ثبت ۱۲۲ ردیف آثار ملی دفاع مقدس کشور قرارگرفت.

با گذشت ۳۱ سال از ساخت این بیمارستان سوله های پذیرش مصدومان شیمیایی تقریبا از بین رفته است، وارد که می شوی انتهای راهرو به یک دو راهی می رسی، در این راهرو مصدوم را معاینه می کردند، اگر امیدی به احیا بود به سمت راست هدایت می شد تا لباس هایش را در بیاورند و با آب و مواد شوینده ی خاص شست و شو دهند ولی اگر پزشک تشخیص می داد کاری از دستش بر نمی آید به سمت چپ هدایت می شد و…

راهروی سمت چپ سه سکو داشت، شبیه به سکوهایی که در غسالخانه هستند، پیکر نیمه جان رزمنده شیمیایی را آن جا قرار می دادند تا در تن خود آماده پرواز بشود.

با گذشت سال ها از جنگ تحمیلی، هنوز هم پزشک ها، پرستارها، مجروح ها و خانواده های شهدایی هستند که به نوعی با این بیمارستان ارتباطی داشته اند و حالا می آیند تا دوباره آن روزها را زنده کنند.

‘مکی یازع ‘ از یادگاران دفاع مقدس گفت:بیمارستان صحرایی امام علی (ع) در زمان جنگ تحمیلی نقشی راهبردی و کلیدی داشت که سال ۶۲ کلنگ زنی شده و سال ۶۴ بهره برداری شد.

وی اظهار داشت:این بیمارستان که در دوران جنگ تحمیلی برای درمان مجروحان جنگ استفاده می شد باید به یکی از قطب های گردشگری جنگ تبدیل شود تا ارزش های آن برای جوانان امروزی یادآور شود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود:دستگاه های اجرایی آبادان باید برای احیا و بهسازی این بیمارستان بسیج شوند.

یازع تصریح کرد:این بیمارستان در عملیات های دوران دفاع مقدس نقش کلیدی داشت و حتی مجروحان عراقی برای مداوای اولیه به این بیمارستان اعزام می شدند.

وی با اشاره به نقش این بیمارستان در زمان بحران گفت:با توجه به شرایط مکانی و نوع سازه ساخت، این بیمارستان می تواند در زمان بحران نیز نقش مهمی در منطقه ایجاد کند.

عبدالحسن تنها دیگر رزمنده دوران دفاع مقدس نیز گفت:این بیمارستان یکی از استراتژی های جنگ تحمیلی بود که مجروحان زیادی در آن جان تازه گرفتند.

وی اظهار داشت:اکنون این بیمارستان به فراموشی سپرده شده در حالی که می توان از آن به عنوان یکی از موزه های جنگی یاد کرد.

تنها تصریح کرد:تبدیل شدن این بیمارستان به موزه می تواند در درآمدزایی و رونق گردشگری منطقه تاثیر گذار باشد و لازم است، مسئولان برای ساماندهی آن برنامه داشته باشند.

علی بختیاری دیگر رزمنده دوران دفاع مقدس و راوی جنگ نیز گفت:جنگ، واقعیت تلخی است که رخ داد و آثار و عوارضی نیز چه فیزیکی و چه معنوی از این واقعیت تلخ که به دفاعی مقدس تبدیل شد وجود دارد.

وی اظهار داشت:حفظ، نگهداری و معرفی این مناطق همچون بیمارستان صحرائی علی بن ابیطالب علیه السلام ضمن اینکه قدمی در راه حفظ این مکان است می تواند یکی از جاذبه های گردشگری آبادان باشد و با بهره گیری درست در مدت زمان حضور کاروان های راهیان نور نیز اشتغالزائی ایجاد می کند و هم در معرفی دفاع مردمی مردم شهرمان که متاسفانه غریب مانده است گامی محکم تر بر می دارد.

بختیاری افزود:برای انتقال فرهنگ دفاع مقدس و تریخ آبادان نیز، نیازمند مدیریت آشنا با این مقوله و تربیت افراد و جوانان برای روایتگری و کار فرهنگی است.

این راوی دفاع مقدس تصریح کرد:آموزش، مهم ترین رکن برای مدیریت و بهره برداری از این اماکن است که حضور مدیریت های فرهنگی شهر را الزامی می کند.

وی ادامه داد:بنا بر شواهد موجود، مسئولان فرهنگی نیز درک درستی از اهمیت موضوع ندارند وگرنه حتی اگر بعنوان یک جاذبه گردشگری به این مهم نگریسته شود، غیر از کسب درآمدهای مستقیم و غیر مستقیم، در انعکاس مسائل و حوادث مرتبط با شهر آبادان در زمان محاصره و جنگ ایفای نقش می کند.

مرجع / ایرنا