تاریخ انتشار خبر: ۴ , بهمن, ۱۳۹۴ | ۱۱:۰۵:۳۱
کد مطلب : 105720

بی‌توجهی دولت به متروی اهواز تمامی ندارد

دولت در سفر استانی خود به خوزستان وعده اختصاص فاینانس به پروژه قطار شهری اهواز را داده بود اما با گذشت ۲ سال از آن سفر هنوز اعتبارات متروی اهواز از سوی دولت تأمین نشده است.

به گزارش رهیاب، علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی شب گذشته اعلام کرد که در سفر اخیر رئیس جمهور چین به ایران قرارداد برقی شدن خطوط ریلی تهران مشهد نهایی شده و امیدواریم مقدمات آن به زودی آغاز شود. در پی ای نقرارداد لکوموتیوهای برقی وارد خط آهن می‌شوند و سرعت قطار به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت افزایش پیدا می‌کند.

با نهایی شدن قرارداد تجاری ۲ میلیارد دلاری برای پروژه برقی‌سازی خط‌آهن تهران-مشهد و اخذ مصوبه شورای اقتصاد برای آن و تأمین فاینانس ۲ میلیارد دلاری چین، پیش‌بینی می‌شود پروژه در ۴۲ ماه اجرایی خواهد شد.

اما در این سو متروی اهواز مچنان منتظر تأمین اعتبارات و ۷ایان حداقل یک فاز است. سال ۹۳ بود که مدیرعامل قطار شهری اهواز از عدم همکاری بانک‌ها خبر داد و گفته بود اگر بانک‌ها همکاری کنند تا سال ۹۴ فاز یک این پروژه به پایان می‌رسد.

پروژه قطار شهری اهواز به تأمین نشدن اعتبارات از سوی بانک‌ها ختم نشد و علی‌رغم وعده‌های مدیران شهرداری مبنی بر بهره برداری از این طرح تا پایان سال۹۴، پیمانکار از مردادماه کار را تعطیل کرد تا به تعبیر مدیرعامل سازمان قطار شهری گرو کشی کند.

در ۸ سال گذشته وقتی از کند بودن و حتی توقف این پروژه پرسیده می شود مسئولان دولتی و غیردولتی ازپرداخت قطره‌چکانی بودجه، کارشکنی در فراهم آوردن تسهیلات و فاینانس سخن می گفتند. محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس جمهور در سفر سال ۹۲ به خوزستان وعده پرداخت ۳۸۵ میلیون دلاری برای به روی ریل بردن متروی اهواز را داده بود و احمد سیاحی، معاون عمرانی استانداری خوزستان گفته بود: در خصوص فایناس قطار شهری اهواز، بانک عامل تضمین شهرداری را نمی‌پذیرفت و به این دلیل یک سال و نیم کار تعطیل بود که با دستور صریح رییس جمهور، وزارت کشور به نیابت از شهرداری اهواز تضمین ۴۵۰ میلیون دلاری را پذیرفت.

صیاحی تصریح کرد: با مصوبه‌ای که از سوی بانک عامل در این زمینه تهیه شد و به امضای وزیر کشور رسید، در حال حاضر بحث فایناس قطار شهری اهواز حل شده است. با این شرایط، فاز نخست مترو از ایستگاه سه‌راهی فرودگاه تا مصلی تا پایان سال ۹۳ و فاز دوم آن از فلکه ساعت تا میدان دانشگاه تا پایان سال ۹۴ وارد مدار می‌شود.

اما عباس هلاکویی، مدیرعامل سازمان قطار شهری اهواز در گفتگویی اظهار داشت: برای حل مشکل اعتبار ارزی پروژه‌های قطار شهری در کشور در تلاشیم اقدامی صورت بگیرد تا دولت همه سهم فاینانس خود را بپذیرد.

هلاکویی با اشاره به اینکه از اعتبارات امسال مترو هنوز هیچ پولی پرداخت نشده است گفت: مساله فاینانس (سرمایه گذاری خارجی) و سهم صندوق ذخیره ارزی نیز تاکنون محقق نشده است.

سید خلف موسوی، شهردار اهواز که سال ۹۲ از اقدامات شعاری رئیس جمهور برای تأمین فاینانس پروژه قطار شهری اهواز تشکر کرده بود، امسال اظهار داشت که پروژه قطار شهری اهواز به ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و توقع داریم دولت مانند دیگر استان‌ها به خوزستان توجه کند.

شهردار اهواز تنها راه حل گره کور متروی اهواز را اینچنین بیان می‌کند: مشکلات فاینانس باید حل شود دولت باید بانک مرکزی را مجاب کند تا این گره را باز کند.

به گزارش رهیاب، بنا برگفته مدیرعامل سازمان قطار شهری با توجه به اینکه چین قادر به پرداخت پول فروش نفت به ایران نیست این پول در حسابی تحت عنوان “سرمایه نهفته ایران در چین” در این کشور نگه داری می شود و چین حاضر است بر اساس این پول به ما فاینانس بدهد اما باز هم با این وجود بانک های ایرانی حاضر به صدور LC برای دریافت کالا از چین نیستند. این مسائل در حالی است که طرف چینی تضمین کرده است که در صورت تامین اعتبار تا ۸ ماه آینده تعهدات خود را انجام دهد و در فاز اول ایستگاه مترو از فرودگاه تا مصلا و ۴ ماه بعد تا فلکه ساعت افتتاح شود.

اما با آغاز روند اجرای برجام و سفر منطقه‌ای رئیس جمهور چین به ایران، موضوع متروی اهواز جزو موضوعات اولویت دار برای دولت تدبیر و امید نبود به همین دلیل، قطار شهری اهواز باز هم نادیده گرفته شد.

انتهای پیام/