تاریخ انتشار خبر: ۳ , اردیبهشت, ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۶:۲۶
کد مطلب : 26259
یک فوق تخصص جارحی پلاستیک:

تبلیغات ماهواره‌ای احساس نیاز کاذب را زنده می‌کند/درمان مشکلات با تغییر در سبک زندگی

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک با اشاره به افزایش تعداد عمل های جراحی زیبایی، دو عامل تبلیغات ماهواره ای و تغییر در سبک زندگی که ‏ناشی از دنیازدگی، رفاه طلبی و تجمل گرایی است را در تقویت این معضل فرهنگی موثر دانست‎.

به گزارش بسیج پزشکی، علی احمدی فوق تخصص جراحی پلاستیک ‏و عضو تیم اضطراری ‏بسیج جامعه پزشکی گفت: به طور کلی عمل های جراحی زیبایی به دو گروه عمده تقسیم می شوند که عبارتند از: عمل های ‏بازسازی و عمل های زیبایی‎.‎

تبلیغات ماهواره‌ای احساس نیاز کاذب را زنده می‌کند/درمان مشکلات با تغییر در سبک زندگی

ضرورت عمل های زیبایی با هدف ترمیم و بازسازی
وی توضیح داد: عمل های بازسازی بیشتر در مواردی که نقطه ای از بدن از بین رفته و یا عملکرد خود را از دست داده است؛ ‏استفاده می شود. برای مثال فلج عصب صورت و یا توموری که موجب تغییر شکل یافتن نیمی از صورت می شود و مواردی ‏همچون شکاف کام (لب) باید مورد عمل جراحی بازسازی قرار گیرند‎.‎
احمدی افزود: گاهی بیمار با دیدن نقص اعتماد به نفس خود را از دست می دهد و در ارتباط با دیگران و حتی گاهی با همسر ‏دچار اختلاف می شود، از این رو در مورد ضرورت جراحی در این گونه موارد هیچ بحثی وجود ندارد‎.‎
وی گفت: برخی نواقص در بدن فرد به نوعی است که اعضاء با عمل جراحی به حالت طبیعی برمی گردد و مشکلات ناشی از آن ‏حل شده و فرد می تواند از توانایی های خود استفاده کند. از این رو همانطور که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند، عمل ‏جراحی زیبایی به خودی خود کار بدی نیست اما چنانچه انجام این عمل ها از حد استاندارد خود بگذرد؛ جزو دومین دسته عمل ‏های زیبایی قرار می گیرد و بیشتر به سمت معضلات فرهنگی سوق پیدا کرده و از مدار اصلی خارج می شود‎.‎

عمل های زیبایی به منظور مورد توجه قرار گرفتن
احمدی به طور مثال گفت: برخی بینی های خود را به دلیل مد بودن عمل می کنند و خواستار تغییر شدید در چهره می باشند ‏تا مورد توجه قرار گیرند که این کار طبیعتا از استاندارهای اعتقادی فاصله داشته و اکثر این افراد به دلیل ناراحتی های روحی و ‏روانی، هرگز از نتیجه عمل خود احساس رضایت نمی کنند و وارد عمل های پی در پی می شوند‎.‎

تبلیغات ماهواره ای احساس نیاز کاذب را در افراد زنده می کند
وی با اشاره به عواقب زیان بار تبلیغات ماهواره ای اذعان کرد: ” تبلیغات ماهواره ای احساس نیاز کاذب را در افراد زنده می کند و ‏مردم با دیدن برنامه ها و تبلیغات ماهواره ای تصور می کنند مشکل آنها با جراحی زیبایی حل می شود اما در واقع اینچنین ‏نیست‎.”‎

احمدی با اشاره به تجربه خود در رویارویی با بیماران مختلف گفت: برخی زنان تصور می کنند اختلافات خانوادگی شان به راحتی ‏با عمل زیبایی حل می شود و رو به جراحی می آورند اما پس از عمل اختلاف همچنان برجای خود باقی می ماند و فرد مذکور ‏با تصور اینکه نتیجه عملش خوب نبوده رو به عمل جراحی دیگری می آورد‎. ‎

درمان مشکلات با تغییر درسبک زندگی و خنثی سازی اثرات ماهواره
وی تاکید کرد: “در سال های اخیر به علت عوامل فرهنگی ازجمله دنیازدگی، رفاه طلبی و تجمل گرایی؛ اعتقادات اسلامی جامعه ‏تضعیف و تعداد عمل های جراحی تقویت شده است که در این حالت تبلیغات ماهواره ای اثرگذارتر می شود. به اعتقاد من درمان ‏ریشه ای این مشکلات در “تغییر سبک زندگی” است‎.”‎

پیروی از سیره زندگی ائمه اطهار (ع) راه نجات از سراشیبی های فرهنگی
احمدی گفت: برای ما مسلمانان بهترین الگوی زندگی، سیره حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) و دیگر ائمه اطهار (ع) است. ‏این دو هرگز این مسایل در زندگی شان ورود پیدا نمی کرد چراکه افق دید بسیار بلندی داشتند. می توان گفت در مسایل ‏معنوی و اعتقادی به قدری جاذبه ها زیاد است که مسایل جسمی در این وادی دیده نمی شود. لذا ما باید زندگی های زناشویی ‏در جامعه خود را به این سمت ببریم تا از سراشیبی های فرهنگی که عمل جراحی زیبایی قسمتی آن است نجات بیابیم‎.‎