تاریخ انتشار خبر: ۱۳ , مرداد, ۱۳۹۴ | ۱۲:۵۸:۰۳
کد مطلب : 99818
استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات اسفند ماه

تخریب اصولگرایان و تطهیر فتنه گران در دستور کار اصلاح طلبان

اصلاح طلبان که نتایج انتخابات ۹۲ را برای خود نسبتا مناسب دیدند در حال بازسازی خود و اجرای استراتژی هستند که بتوانند بر مبنای آن مجلس دهم را از آن خود نمایند. متن زیر به بررسی این استراتژی می پردازد

 

 به گزارش عصر آبادان به نقل از دانا ،  اصلاح طلبان که نتایج انتخابات ۹۲ را برای خود نسبتا مناسب می بینند در حال بازسازی خود و اجرای استراتژی ای هستند که بتوانند بر مبنای آن مجلس دهم را از آن خود نمایند.

تنها یک انتخابات نیاز بود تا اصلاح طلبان دوباره زنده شوند. اشتباهات تاکتیکی اصولگرایان باعث شد تا با اختلافی اندک نتیجه را به اصلاح طلبان واگذار کنند. هر چند روحانی را نمی توان در قالب اصلاح طلبی گنجاند اما مطمئنا وی اصولگرا هم نیست.

اما انتخابات ۹۲ باعث شد تا این باور که دوباره می توان به قدرت برگشت برای آنان دست یافتنی تر بنمایاند؛ اصلاح طلبان هر چند با تمام قوا برای انتخابات ریاست جمهوری نیامدند اما نتیجه نیم بندی که گرفتند باعث شد تا آنان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان خود را مهیا کنند. اصلاح طلبان هرگز فکر نمی کردند فضای سیاسی کشور به سوی آنان بوزد و حتی بتوانند در حد وزرا و معاونین رئیس جمهور صاحب مناصب سیاسی شوند. اصلاح طلبان که دروازهای پاستور را به سوی خود باز دیدند؛‌ برای دروازه های بهارستان نیز تلاش می کنند. اما اصلاح طلبان چه استراتژی برای انتخابات ۹۴ خواهند داشت؟

چهره سازی

یکی از استراتژی های اصلاح طلبان برای انتخابات ۹۴ چهره سازی است. اصلاح طلبان همت بالایی در چهره سازی و برجسته کردن اشخاص خود در رسانه ها و فضاهای مختلف دارند و تلاش می کنند تا خود را در ورای شخصیت های برجسته ای که خود ساخته اند؛ تعریف کنند. استفاده از شخصیت های گمنام و خوشنام و تلاش برای گره زدن نام آنان با اردوگاه اصلاح طلبان از استراتژی های آن در انتخابات مختلف بوده است. چهره سازی یک بار در سال ۱۳۷۶ به مدد اصلاح طلبان آمد و توانست نتیجه انتخابات را به نفع آنان تغییر دهد. آنان به همت همین چهره سازی توانستند در شورای شهر تهران نیز ماندگار شوند. این استراتژی البته توسط رسانه های مجازی و مکتوب اصلاح طلبی تقویت می شود.

حرف شنوی از یک مرجع واحد

وحدت یک امر ضروری در هر فعالیت اجتماعی و عمومی است. در تشکیل وحدت حرف شنوی از یک مرجع واحد است که می تواند گروه و جمع را به نتیجه برساند. اصلاح طلبان این نکته را به فراست در انتخابات ۹۲ دریافتند و بی شک آن را در انتخابات ۹۴ پی خواهند گرفت. نمی توان اتحاد و وحدت اصلاح طلبان به رغم نقاط افتراق فراوان با یکدیگر را انکار کرد. هر چند این اجماع دیرهنگام بود اما اثری ماندگار داشت. در انتخابات ۹۲ حرف شنوی اصلاح طلبان از هاشمی رفسنجانی و سیدمحمدخاتمی باعث شد تا اصولگرایان نتیجه برده را یکباره به حریف واگذار کنند. این استراتژی در انتخابات اسفند ۹۴ خود را بیش از پیش نشان خواهد داد.

 تطهیر فتنه گران و تقلیل فتنه ۸۸

بی شک حوادث سال ۱۳۸۸ و عملکرد نامناسب طیف اصلاح طلبان برای آنان برای همیشه به عنوان یک لکه باقی خواهد ماند. هر چند باید صف فتنه گران را از اصلاح طلبان را جدا کرد اما عملکرد خارج قانون اصلاح طلبان باعث تضعیف موضع آنان در فعالیت های بعدی سیاسی شد. اصلاح طلبان برای رفع این مشکل استراتژی “تقلیل” را در پیش گرفته اند. تقلیل فتنه به ناآرامی ها و اعتراضات سیاسی در حقیقت تلاشی است از سوی اصلاح طلبان و رسانه های وابسته به آنان برای بازگرداند دوباره اصلاح طلبان. علاوه بر این استراتژی؛‌ استراتژی یافتن دو طرف دعوا در انتخابات از دیگر آدرس های غلط اصلاح طلبان و اشتباه برخی از تحلیل گران است. در فتنه ۸۸ بخشی از اصلاح طلبان پا را از قانون فراتر گذاشتند و میدان را برای برخی از فرصت طلبان آماده ساختند و حتی حاضر نشدند خط خود را با فتنه گران مجزا سازند و از این رو اصلاح طلبان در آینده برای انتخابات ۹۴ تلاش وافری برای تطهیر برخ یاز هم جناحی های خود بکار خواهند برد.

اتحاد و وحدت

سوراخی که اصول گرایان از آن گزیده شدند؛‌ اصلاح طلبان از آن عبرت گرفتند. اصلاح طلبان دریافتند که پیروزی در سایه وحدت امکان پذیر است.

تبلیغات و روزنامه های زنجیره ای

اصلاح طلبان به کار ژورنالیستی و فضاسازی رسانه ای مسلطند. با آمدن فضای مجازی و در اختیار گرفتن این فضا باعث شده تا عملا اصلاح طلبان در مدیریت افکار عمومی دستی برتر را نسبت به اصولگرایان دارا باشند. این دست برتر در انتخابات ۹۲ خود را بیشتر نشان داد. در تحلیل انتخابات ۹۲ نمی توان نقش فضای مجازی در تحرک جمعیت خاکستری جوان جامعه را به حساب نیاورد. علاوه بر این اصلاح طلبان دارای رفتاری زنجیره ای در تبلیغات می باشند. تکرار یک خبر و یک خط باعث تثبیت و اثرگذاری و رسوب گذاری آن بر روی مخاطب می شود. یک حرف هر چند دروغ باشد می تواند اثری مشهود بر روی رفتار سیاسی مخاطب  باشد. این خط مشی با در دست گرفتن فضای مجازی توسط اصلاح طلبان استراتژی دیگر اصلاح طلبان بین دو انتخابات ۹۲ تا ۹۴ خواهد بود. از این رو حضور شخصیت های سیاسی اصلاح طلب در فضای مجازی و تلاش برای کشاند مباحث مختلف سیاسی به صفحات شخصی در فضای مجازی نشان از دریافت این نکته و تلاش برای سرمایه گذاری در سطح انتخابات ۹۴ ارزیابی می شود.

تلاش برای به فراموشی سپردن اختلافات

اصلاح طلبان در بازه زمانی ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۴، اوج کشمکش های سیاسی را به نمایش گذاشتند و نشان دادند در مسائل مختلف مستعد اختلافات جدی هستند. اختلافات اصلاح طلبان در انتخباات ۱۳۷۸ ، ‌انتخابات شورای شهر اول و انحلال آن و اختلافات بر سر عبور از خاتمی و تلاش برای برجسته سازی عبدالله نوری در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۰،‌ نشان از این شکاف ها و گسل ها دارد اما استراتژی اصلاح طلبان برای بین انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ تا انتخابات مجلس ۹۴ تنها استراتژی به فراموشی سپردن اختلافات است. این اختلافات به حدی بود که خاتمی در آخرین روزهای حضور خود در منصب ریاست جمهوری گفت که صدای پای دشمن را از اردوگاه اصلاح طلبان می شنوم. این در حالی است که اصولگرایان تنها دست مایه ی سخنان خود را  متهم ساختن یکدیگر و تلاش برای مقصر شناختن طرف دیگر در انتخابات اخیر می دانند.

تخریب اصولگرایان و چهره های اصول گرایی

اصلاح طلبان هرچه اصولگرایان را تضعیف کنند خود را قوی تر می بینند. هر چند رئیس دولت نهم ودهم تلاش بسیاری کرد تا خود را از اردوگاه اصولگرایان جدا کند اما فضای اجتماعی جامعه این دو دولت را دولتی اصولگرایی می دانست. اشتباهات پی در پی احمدی نژاد و تندروی اصولگرایان در نقد شخصیت احمدی نژاد و عدم تفکیک دولت نهم و دهم از شخص و عملکرد رفتاری احمدی نژاد باعث شد تا این مسأله خود را بیش از پیش نشان دهد. فضاسازی برخی از روزنامه های اصلاح طلب برای برجسته سازی برخی از تخلفات دولتمداران و تلاش برای انتساب آن به مجموعه ی اصولگرایی از جمله استراتژی اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس دهم است. گوشه هایی از این استراتژی‌ در فضای رسانه ای و مجازی خود را نشان داده است. اصلاح طلبان تمام تلاش خود را برای از بین بردن نقاط قوت دولت نهم و دهم بکار خواهند بست تا جایی که در ذهن مخاطب احمدی نژاد تبدیل به شخصیتی شود که مساوی مدیریت اصول گرایان قلمداد شود.

جمع بندی

انتخابات ۹۲ و شکست اصولگرایان و پیروزی نیم بند اصلاح طلبان در حقیقت تنفس مصنوعی به پیکر مرده اصلاحات بود که بدن به اغما رفته آنان را دوباره به حیات برگرداند. اصلاح طلبان تا از مرگ رها شدند خود را برای انتخابات اسفند  ۹۴ که برای آنها از انتخابات ۹۲ مهم تر است آماده ساختند. در انتخابات ۹۲ اصلاح طلبان پیروز نشدند اما فضا برای آنان باز شد و برخی از هم اردوگاهی آنان در مناصب مختلف از جمله وزرات و معاونت رئیس جمهور جای گرفتند. اصلاح طلبان این زنده شدن نیمه جان را رها نخواهند کرد و تلاش خود را برای فتح مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به کار خواهند گرفت. برای رسیدن به این هدف استراتژی های مختلفی را به دست خواهند گرفت:‌ چهره سازی، حرف شنوی از یک مرجع واحد، تطهیر فتنه گران و تقلیل واژه فتنه،‌ اتحاد و وحدت، به فراموشی سپردن اختلافات گذشته، تخریب اصول گرایان،‌ مدیریت افکار عمومی و … را می توان و از جمله این استراتژی ها دانست. اصلاح طلبان بین دو انتخابات استراتژی دارند.