تاریخ انتشار خبر: ۲۸ , اردیبهشت, ۱۳۹۴ | ۰۵:۵۳:۴۰
کد مطلب : 89953

تداوم تولید هواپیمایی که اجازه پرواز ندارد

پس از اینکه به دلیل ایجاد نقص فنی در تقریبا تمامی هواپیماهای ایران ۱۴۰ تولید شده در ایران و البته سقوط یک فروند از این هواپیماها در مردادماه سال گذشته رییس جمهوری پرواز آن‌ها را به تعلیق درآورد، مدیرعامل هسا اعلام کرده تولید این هواپیما همچنان ادامه دارد!

 تولید ایران ۱۴۰ که با استفاده از طرح آنتونوف ۱۴۰ روسی در اواسط دهه ۸۰ به مرحله اجرایی رسید و حتی وزیر راه وقت از آن به عنوان هواپیمایی که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک جای فوکر ۱۰۰ را بگیرد یاد کرد، پس از سال‌ها و با وجود ثبت عملکردی که تقریبا تمام ابعاد آن منفی بوده است، همچنان ادامه دارد.

این هواپیما که در همان روزهای ابتدایی و در زمان یک پرواز آموزشی نخستین سانحه خود را رقم زد، پس از سال‌ها پرواز سرانجام در اواسط مردادماه سال ۹۳ برای همیشه به آشیان بازگشت تا سازمان هواپیمایی کشوری برای سرنوشت بقیه هواپیماهای ایران ۱۴۰ باقی مانده تصمیم‌گیری کند. با وجود آنکه بسیاری از این هواپیماها به دلیل ثبت نقص فنی و نبود قطعات لازم عملا از چرخه خارج شده بودند.

حالا با گذشت چند ماه از آن حادثه که البته هنوز ابعاد و دلایل اصلی آن از سوی سازمان هواپیمایی کشور اعلام نشده، مدیرعامل شرکت هسا اعلام کرده است این هواپیما که اجازه پرواز ندارد، همچنان در خط تولید باقی مانده و فرآیند تولیدی آن متوقف نشده است.

طبق اعلام سیرتی، هرچند هنوز هیچ برنامه‌ای برای بازگشت این هواپیما به ناوگان هوایی ایران مطرح نیست، اما در حال حاضر مشکلی برای ادامه تولید آن به چشم نمی‌خورد.

این در حالی است که عملکرد بسیار ضعیف ایران ۱۴۰ باعث شده بود در روزهای پس از سقوط، بعضی از مسئولان تلاش کنند نام آنتونوف ۱۴۰ را به جای این هواپیمای داخلی مطرح کنند تا حداقل بخشی از بار رسانه‌ای ایجاد شده علیه این هواپیما فروکش کند.

در کنار این موضوع نقطه نگران کننده دیگر موجود در صحبت‌های مدیرعامل هسا مربوط به تولید یک هواپیمای مسافرتی دیگر در ایران است. هرچند این خبر در ظاهر امر مثبت به نظر می‌رسد، اما با توجه به عملکرد نه چندان مطلوب هواپیمای ایران ۱۴۰ در سال‌های گذشته این خطر را یادآوری می‌کند که در صورت استفاده تبلیغاتی از ساخت این هواپیماها و فراهم نشدن تمام مقدمات فنی لازم برای حفظ امنیت پرواز آن‌ها، شاید بار دیگر فاجعه‌هایی در پیش باشد.

البته صحبت‌های سیرتی مبنی بر اینکه در پروژه جدید به جای مشاوران روسی، مشاورانی از دیگر کشورها حضور دارند، قدری فضا را مثبت‌تر می‌کند، اما همچنان تا قبل از اینکه این هواپیمای جدید که هنوز نام آن نیز نهایی نشده است، از نظر فنی و ایمنی تایید نشود،‌ شاید استفاده غیرمنطقی از آن‌ها نتایجی را به بار آورد که ایران ۱۴۰ در سال‌های گذشته آن را به وجود آورده است.

مطالب مرتبط