تاریخ انتشار خبر: ۹ , اردیبهشت, ۱۳۹۴ | ۱۸:۱۴:۳۹
کد مطلب : 84329
جزئیاتی از دلایل توقیف کشتی تجاری مرسک در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران

جزئیات توقیف کشتی تجاری مرسک در خلیج فارس

عصرآبادان : وکیل مدافع شرکت پارس طلائیه جزئیات توقیف کشتی مرسک در خلیج فارس توسط نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تشریح کرد.

 

به گزارش عصرآبادان ، وکیل مدافع این شرکت ایرانی  اظهار داشت: حدود سال ۸۰، شرکت موکل من که یک شرکت خصوصی است و در امر فرآورده‌های فعالیت دارد، یک محموله را به شرکت مرسک می‌سپارد تا از آبادان به دوبی حمل شود.

وی توضیح داد: اما محموله ما به دوبی نرسید و هر چه گشتیم محموله پیدا نشد و مفقود شد. بر اساس بارنامه‌هایی که داشتیم علیه شرکت مرسک دادخواست دادیم و در شعبه ۳۳ حقوقی مجتمع شهید مدنی به ریاست قاضی ملکوتی، محموله ما تلف شده محسوب شد.

وی  ادامه داد: در دادگاه، تقاضای مطالبه قیمت کالا را کردیم که دادگاه در سال ۸۵ با نظر کارشناس و به‌روز کردن قیمت‌ها، شرکت مرسک را به پرداخت ۹ میلیارد تومان در حق موکلم محکوم کرد و این رای در سال ۹۲ در شعبه هفتم دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد.

وکیل مدافع این شرکت ایرانی اضافه کرد: اجرائیه دادگاه را به سازمان بنادر و کشتیرانی ایران ارائه کردیم و خواستار توقیف نخستین کشتی این شرکت در ورود به ایران شدیم؛ شرکت مرسک با توجه به تحریم‌ها سال‌ها به ایران نمی‌آمد. سازمان بنادر و کشتیرانی اعلام کرد ما توان توقیف یک کشتی را نداریم و این مساله باید به نیروهای مسلح و نیروی دریایی اعلام کنید.

وی ادامه داد: بر این اساس، از طریق نیروی دریایی سپاه نخستین کشتی این شرکت که با پرچم جزایر مارشال وارد ایران شده بود، توقیف شد. لحظه ای که کشتی توقیف شد، آنها با بیسیم به ناو آمریکا اطلاع دادند که ایران می‌خواهد اموال آمریکا را توقیف کند. ولی ناو آمریکا وقتی بررسی کرد و صحبت‌های ساحل ایران را شنید متوجه شد که یک دعوای حقوقی است و ربطی به مسائل نظامی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۳ میلیارد تومان خسارت معطلی کشتی است و آنها باید اموال خود را جمع و جور کنند و خسارتی که باید به ما بپردازند در قبال خسارتی که بابت معطلی به آنها وارد می‌شود، عددی نیست.
منبع: تسنیم