تاریخ انتشار خبر: ۴ , آبان, ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۸:۳۲
کد مطلب : 125523

حل مشکلات راه‌ها و آب و فاضلاب خوزستان با کمتر از مبلغ اختلاس شده در صندوق ذخیره فرهنگیان

حل همه مشکلات راه‌ها و آب و فاضلاب خوزستان فقط به ۷۶ هزار میلیارد ریال نیاز دارد که کمتر از مبلغ اختلاس شده در صندوق ذخیره فرهنگیان است.

 رهیاب، طول راه‌های خوزستان شش هزار و ۳۲۳، طول آزادراه‌ها ۱۶۰، طول بزرگراه‌ها یک هزار و ۱۵، راه‌های اصلی دو هزار و ۷۶۲ و راه‌های فرعی دو هزار و ۳۲۹ کیلومتر است. اما اینجاده‌ها همه ساله دستخوش حوادث زیادی می‌شود که نماینده بهبهان در تعبیر این حوادث می‌گوید: جاده‌های امروز خوزستان به کشتارگاه تبدیل شده‌اند.

مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان شهریور امسال در گفتگویی گفت: برای تجهیز ۲ هزار کیلومتر از مسیرهای حادثه خیز استان به سامانه‌های مدیریت سرعت به ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است. منوچهر رحمانی می‌افزاید: برای تعادل در میزان جاده و تردد خودرو، باید دو هزار کیلومتر به جاده‌های استان افزوده شود که برای اجرای این مهم به ۴۰ هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی بیان می‌کند: همچنین ۱۳۳ نقطه پرخطر در استان شناسایی شده است که برای ایمن سازی آن به پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

در روزهای اخیر کشور شاهد پدیده جدید و عجیبی از اختلاس شده است. اختلاس ۸ هزار میلیارد تومانی در صندوق ذخیره فرهنگیان این روز‌ها بزرگ‌ترین فساد بانکی کشور لقب گرفته است و دولت برای گذر از این ماجرا رو به روزه سکوت و تغییر وزیر به بهانه استعفا آورده است.

حال اگر پول این اختلاس در خوزستان هزینه می‌شد می‌توانست چه سودی برای استان داشته باشد؟ جواب واضح است. طول همه راه‌های فرعی، اصلی، بزرگ‌راه‌ها و آزادراه‌های خوزستان حدوداً ۱۲ هزار کیلومتر است. بنا بر اظهارات کار‌شناسان راه‌سازی برای ساخت هر یک کیلومتر جاده بین یک تا دو میلیارد تومان با توجه به شرایط اقلیمی و جغرافیایی هزینه می‌شود.

حال اگر ۸۰ هزار میلیارد ریال اختلاس شده در صندوق ذخیره فرهنگیان را بر هزینه ساخت یک کیلومتر جاده تقسیم کنیم می‌بینیم که می‌‍توان ۵ هزار و ۳۳۳ کیلومتر راه جدید در خوزستان ساخت.

اگر اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی خوزستان را ملاک کار قرار دهیم می‌بینیم که همه پروژه‌های راه سازی خوزستان به ۴۶ هزار میلیارد ریال نیاز دارد. در واقع مبلغ اختلاس شده در صندوق ذخیره فرهنگیان دو برابر نیاز مالی پروژه‌های راه سازی خوزستان است.

اما یکی دیگر از پروژه‌های مهم در خوزستان راه اندازی فرودگاه بین‌المللی اهواز است که به ۱۵ هزار میلیارد ریال نیاز دارد و موضوع مهم‌تر از آن بحث پرداخت خسارت به سیل زدگان خوزستانی است که بنا بر گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری ۱۰۵۳ میلیارد تومان است.

یعنی اگر دولت بحث پرداخت خسارت به سیل زدگان و راه‌ سازی را در استان خوزستان پیگیری می‌کرد می‌توانست با ۸۰ هزار میلیارد ریال این مشکلات را به صورت کامل رفع کند.

یکی دیگر از مشکلات استان خوزستان مشکلات آب و فاضلاب است که برای تکمیل طرح‌های ان به ۳ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.