تاریخ انتشار خبر: ۲۹ , مهر, ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۴:۱۳
کد مطلب : 125197

خانه‌تکانی در بازار خودروهای وارداتی

با وجود سپری شدن ایام عزاداری و تعطیلات هفته گذشته، بازار خودرو هنوز هم در رکود به‌سر می‌برد، رکودی که از اوایل پاییز گریبان آن را گرفته و به‌نظر می‌رسد تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت.

،با وجود سپری شدن ایام عزاداری و تعطیلات هفته گذشته، بازار خودرو هنوز هم در رکود به‌سر می‌برد، رکودی که از اوایل پاییز گریبان آن را گرفته و به‌نظر می‌رسد تا هفته‌ها ادامه خواهد داشت. این در شرایطی است که نمایشگاهداران خودرو پایتخت معتقدند طی دو سه هفته آینده شاهد تحولاتی در بازار وارداتی‌ها خواهیم بود.

به گفته آنها، طی هفته‌های پیش‌رو، به‌تدریج خودروهای مدل ۲۰۱۷ وارد بازار ایران می‌شوند و از همین رو قیمت خودروهای وارداتی دستخوش افت و خیز خواهد شد. آن طور که فعالان بازار می‌گویند، با ورود خودروهای مدل ۲۰۱۷، قیمت این محصولات حبابی شده و به بالاتر از نرخ واقعی می‌رسد و از آن سو، مدل‌های ۲۰۱۶ و پایین تر، افت قیمتی نسبتا محدود را به خود خواهند دید. به‌عبارت بهتر، نوبرانه‌های وارداتی نیز درست مانند خودروهای جدید داخلی، در ابتدای ورود به بازار، جهش قیمتی را تجربه خواهند کرد و در ادامه رفته رفته در مسیر کاهش قیمت قرار می‌گیرند.

فعالان بازار بر این باورند که حباب قیمتی خودروهای ۲۰۱۷ بزرگ خواهد بود، با این حال قیمت مدل‌های ۲۰۱۶ افت چشمگیر و بالایی نخواهد داشت. اما ورود خودروهای خارجی جدید به بازار ایران در حالی است که هنوز نه بحث‌های مربوط به معیار لوکس بودن خودروها تمام شده و نه بسیاری از واردکنندگان توانسته‌اند مجوز رسمی فعالیت را از شرکت‌های مادر دریافت کنند. در حال حاضر حجم موتور ۲۵۰۰ سی‌سی به بالا، معیار مدنظر وزارت صنعت، معدن و تجارت برای خودروهای لوکس است؛ به‌نحوی‌که خودروهای دارای حجم موتوری بیش از این، اجازه ثبت‌سفارش و ورود به کشور را ندارند. این در حالی است که به اعتقاد برخی کارشناسان و فعالان حوزه واردات، حجم موتور نمی‌تواند معیار مناسبی برای واردات باشد و بهتر است ملاک‌های دیگری از جمله «ارزش دلاری» در این مورد لحاظ شود.

از سوی دیگر اما با وجود لغو تحریم‌های بین‌المللی، بسیاری از نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور، هنوز نتوانسته‌اند مجوزهای لازم را از شرکت‌های مادر خارجی دریافت و فعالیت خود را رسمی کنند. در حال حاضر تنها چند شرکت که تعداد آنها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد، موفق به کسب مجوز رسمی فعالیت از خارجی‌ها شده‌اند و بسیاری از برندهای معروف هنوز نمایندگی رسمی خود را در ایران معرفی نکرده‌اند. این در حالی است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی، امکان ورود مستقیم و بدون واسطه خودروهای خارجی در بازار ایران فراهم آمده و شرکت‌های خارجی نیز به‌دنبال معرفی نمایندگانی مناسب و کاربلد در بازار کشور هستند. به گفته منابع آگاه، در حال حاضر مذاکرات میان خودروسازان خارجی و کاندیداهای اخذ نمایندگی آنها در ایران، برقرار است، اما هنوز خبری رسمی در مورد منتخبان نهایی اعلام نشده است.

بازار وارداتی‌ها قبل از توفان

سری اما به بازار خودروهای وارداتی بزنیم و ببینیم اوضاع تا قبل از ورود مدل‌های ۲۰۱۷ به چه شکل است. به گفته فعالان بازار، در حال حاضر سوناتا با قیمتی معادل ۱۷۴ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و سانتافه نیز ۲۲۷ میلیون تومان قیمت دارد. در بین دیگر مدل‌های هیوندایی در بازار ایران اما ix35 با قیمتی حدودا ۱۸۹ میلیون تومانی به دست مشتریان می‌رسد برای خرید ix55 نیز به دلیل قطع واردات آن در سال ۲۰۱۶، باید به سراغ مدل‌های قدیمی تر رفت. فعالان بازار اما در مورد تویوتا کمری هیبرید عنوان می‌کنند که این محصول در حال حاضر ۲۲۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد و کرولا نیز ۱۴۹ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین از بازار محصولات کیا نیز خبر می‌رسد که هم‌اکنون با ۱۴۱ میلیون تومان می‌توان صاحب سراتو شد، اما برای خرید اپتیما باید ۱۹۷ میلیون تومان هزینه کرد.

بازار داخلی‌ها

سری هم اما به بازار خودروهای داخلی بزنیم که این روزها راکد است و مشتریان اندکی را به خود می‌بیند. بنا به گفته فعالان بازار، طی هفته جاری بیشتر خودروهای تولید داخل، با ثبات قیمتی نسبی همراه بوده و تنها در یکی دو مورد افزایش قیمت رخ داد. بر این اساس، هم‌اکنون پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با قیمتی برابر با ۳۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این موضوع از ثبات قیمت خودروی موردنظر در هفته‌جاری حکایت می‌کند. همچنین پژو ۲۰۶ صندوقدار مدل V8 نیز این هفته را با آرامش سپری کرد و افت و خیز خاصی را به خود ندید.

این محصول در حال حاضر قیمتی برابر با ۳۸ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان دارد. از بازار پژو ۴۰۵ نیز خبر می‌رسد این محصول با توجه به ثبات قیمتش، در حال حاضر ۳۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود؛ اما دیگر محصول ایران خودرو به نام سمند LX نیز طی هفته جاری تغییر قیمتی خاصی را به خود ندیده و در حال حاضر ۳۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نمایشگاهداران خودرو پایتخت اما در مورد رانا تاکید می‌کنند که این محصول با توجه به تثبیت قیمتش طی هفته جاری، هم‌اکنون ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود. از رانا که بگذریم، تیبا در حال حاضر قیمتی معادل ۲۵ میلیون تومان در بازار دارد که نشان می‌دهد ۱۵۰ هزار تومان به قیمت آن اضافه شده است. فعالان بازار اما در مورد پراید خبر از ثبات قیمتی آن می‌دهند. به گفته آنها، پراید در مدل ۱۳۱ قیمتی برابر با ۲۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان دارد که نشان می‌دهد این محصول طی هفته جاری تثبیت قیمت داشته است.

از سوی دیگر اما پراید در مدل ۱۱۱ نیز طی هفته جاری با ثبات بوده و هم‌اکنون تا با همان قیمت ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما سری به بازار دنا بزنیم، خودرویی که این هفته را هم با ثبات پشت‌سر گذاشت. دنا در حال حاضر ۴۵ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و تغییر خاصی طی دو سه هفته گذشته نداشته است. از دنا که بگذریم، سراتوهای مونتاژی سایپا نیز که قیمت‌گذاری شان آزاد است، تغییر خاصی در هفته جاری نداشته‌اند. بر این اساس، سراتوی اتومات هم‌اکنون ۹۱ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود و این در حالی است که مدل دنده‌ای آن قیمتی برابر با ۷۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دارد.

در بین دیگر خودروهای بازار اما تندر-۹۰‌ها نیز بدون تغییر قیمتی خاص، این هفته را به انتها رساندند. بر این اساس، تندر اتومات که در ایران خودرو به تولید می‌رسد، در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۹ میلیون تومان دارد و تندر پارس‌خودرو نیز ۴۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. همچنین پارس تندر نیز در حال حاضر قیمتی برابر با ۴۱ میلیون تومان دارد که این موضوع از تثبیت قیمت خودرو موردنظر حکایت می‌کند. از سوی دیگر اما ساندرو نیز که به نوعی مدل هاچ بک تندر-۹۰ به شمار می‌رود، در حال حاضر قیمتی برابر با ۵۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دارد و این یعنی یک و نیم میلیون تومان از قیمت آن کاسته شده است. مدل استپ وی این خودرو نیز اگر در بازار گیر بیاید، بین ۵۹ تا ۶۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت.

منبع: اقتصاد آنلاین