تاریخ انتشار خبر: ۲۵ , آبان, ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰:۵۰
کد مطلب : 103790
ارسالی مخاطبان عصر : توصیه های بهداشتی ؛

دست ها به شما زندگی می دهند

مطلب پیش رو ، توسط یکی از مخاطبان عصر آبادان به مناسبت روز جهانی مبارزه با ایدز تهیه و ارسال شده است.

به گزارش عصر آبادان ؛ مطلب ارسالی بدین شرح است:

دست های خیس هزار برابر بیشتر از دست های خشک می تواند میکروب ها را پخش کند و می توان با شستن دست ها سالانه جان یک میلیون کودک را در جهان از مرگ نجات داد .

تحقیقات حاکی است که خطوط کف دستها و ناخن ها محل های تجمع میکروب ها هستند .

شستن دستها تنها راهی است که واقعاً از انتقال بیماری جلوگیری می کند .

۲۵۰ میلیون باکتری روی پوست بدن وجود دارد. از بین بردن این میکروب ها ضروری است و باید دانست میکرب ها هر ۲۰ دقیقه تکثیر می یابند و انگل ها ۲۰۰ میلیون نفر را در جهان مبتلا می کنند

۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر یعنی ۴۰ درصد ساکنان جهان از سیستم فاضلات برخوردار نیستند و یک میلیون نفر از آنها نیز آب سالمی نمی خورند . هر ساله هزاران نفر به علت مصرف آب آلوده جان خود را از دست می دهند بنابراین شستن دستها با صابون انتقال میکرب در مهد کودک را به میزان ۵۰ درصد، میانگین اسهال را به میزان ۴۷ درصد، مرگ و میرهای ناشی از بیماریهای اسهال را به میزان ۵۰ درصد و مرگ و میر ناشی از التهاب حاد تنفسی را به میزان ۲۵ درصد کاهش می دهد . لذا با شستن دستها با صابون می توان سالانه جان یک میلیون کودک در جهان را از مرگ نجات داد و به میزان ۲۵ درصد از آلودگی های غذایی (۷۶ میلیون مورد آلودگی غذایی در سال) کم کرد .

همچنین با شستن دستها می توان از ابتلا به بیماریهای خطرناکی مثل آنفلوآنزا، هپاتیت، سرماخوردگی، مننژیت و حصبه پیشگیری کرد.

 

بهترین روش برای شستن دست‌ها :

رعایت بهداشت دست‏ها یکی از موثرترین راه‏ها برای پیشگیری از انتشار بیماری‏های عفونی است. با شستن دست‏ها به شکل صحیح و به طور مرتب می‏توان از ابتلا به بیماری‏های تنفسی مانند آنفلوآنزا، سارس، سرماخوردگی و بیماری‏هایی مانند هپاتیت A، اسهال و سایر بیماری‏ها پیشگیری کرد. پس بهتر است با شستن دست‏ها به جنگ میکروب‏ها بروید.

چرا؟

بسیاری از مسمومیت‌های غذایی به علت آلوده بودن دست‏ها یا خوب شسته نشدن آنها اتفاق می‏افتد.

هر چند میکروب‏های سرماخوردگی از طریق عطسه و سرفه وارد هوا می‌شود اما بررسی‏ها نشان داده که بیشتر سرماخوردگی‏ها از طریق دست‏های آلوده ایجاد می‌شود و انتشار پیدا می‏کند.میکروب‏های عامل آنفلوآنزا، سارس، هپاتیت A و بسیاری از انواع اسهال می‏توانند از طریق دست آلوده منتشر شوند.تماس دست آلوده به این میکروب‏ها با دهان و بینی هنگام غذا خوردن، عطسه یا سرفه می‏تواند افراد را بیمار کند.

میکروب‏ها از طریق گرفتن دستگیره، فشار دادن دکمه آسانسور، گرفتن میله یا دستگیره اتوبوس و مترو یا دست دادن از فردی به فرد دیگر منتقل می‏شوند.

چه وقت؟

همیشه دستان‏تان را بشویید

قبل از:

– دست زدن یا کشیدن غذا – خوردن یا آشامیدن

– گذاشتن یا برداشتن لنزهای تماسی

– دست زدن به زخم، خراش، سوختگی یا تاول

– مراقبت از بیمار

بعد از:

– رفتن به توالت

– عطسه، سرفه، گرفتن بینی یا تمیز کردن بینی کودک

– دست زدن به غذاهای خام به ویژه گوشت قرمز، مرغ، ماهی و تخم مرغ

– عوض کردن پوشک بچه (شستن دست‏های کودک را فراموش نکنید)

-حمل زباله

– دست زدن به حیوانات و تمیز کردن قفس آنها

– مراقبت از افراد بیمار یا مجروح

– استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی

کودکان بیشتر در معرض خطرند:

شستن دست کودکان را فراموش نکنید. کودکان به خاطر اینکه در گروه‏های مختلف و هنگام بازی بیشتر با هم در تماس‏اند، سیستم ایمنی‏شان کامل نشده است. کنترل کامل به مدفوع و ادرار ندارند. به دلیل عاداتی مانند دست زدن به اشیا، بردن دست به دهان، مالیدن دست‏ها به چشم و بردن وسایل در دهان بیشتر در معرض خطر قرار دارند. نتایج مطالعه‌ای درباره تاثیر شستن دست‏ها با بررسی

۳۰۵ دانش‌آموز نشان داد دانش‌آموزانی که روزی ۴ مرتبه دستان‏شان را می‏شستند در مقایسه با سایر همکلاسی‏های‏شان ۲۴ درصد کمتر دچار سرماخوردگی و ۵۱ درصد کمتر دچار مسمومیت‏های گوارشی می‌شوند. تشویق دانش‏آموزان برای اینکه هر روز صبح دست‏هایشان را بشویند و همچنین ضدعفونی وسایل آنها احتمال بیماری را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همچنین در این بررسی مشاهده شد قراردادن صابون فوم در مدارس میزان شستن دست را ۷۵ درصد افزایش می‏دهد.

روش صحیح شستن دست‏ها

همه ما شستن دست‌ها را از کودکی یاد می‏گیریم اما وقتی سرمان شلوغ است و عجله داریم این کار را با دقت انجام نمی‏ دهیم یا حتی گاهی فراموش می‏ کنیم دستان‏ مان را بشوییم. برای شستن دست‏ها حتما از آب و صابون استفاده کنید. این کار را سریع و با عجله انجام ندهید و زمان کافی را به این کار اختصاص دهید.

۱) ابتدا دستان‏تان را مرطوب کنید)

۲) مقداری صابون مایع یا صابون فوم بردارید)

۳) دستان‏تان را خوب به هم بمالید تا کف صابون به همه قسمت‏های پوست دستان برسد. بین انگشتان، زیر ناخن‏ها، مچ و روی دست‏ ها را فراموش نکنید. این کار باید حداقل ۲۰ ثانیه طول بکشد)

۴) دست‏ها را به دقت با آب شست‌وشو دهید. مدت زمان لازم برای این کار ۱۰ ثانیه است)

۵) برای بستن شیر آب و باز و بسته کردن در دستشویی از دستمال کاغذی استفاده کنید)

۶) دستان‏تان را با دستمال کاغذی خشک کنید)

 

توصیه غذایی برای سلامت قلب:

-رسیدن به وزن نرمال:

بر اساس مطالعات افراد دارای چربی اضافه(بخصوص در ناحیه شکم) بیش از دیگران به بیماری قلبی دچار می شوند .افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ،افزایش کلسترول و بالا رفتن فشار خون و کاهش HDL خواهد شد . هم چنین چاقی خطر بروز دیابت را نیز افزایش می دهد.

-مصرف نان سبوس دار و غلات کامل:

بر اساس کالری مورد نیاز از انواع نان سبوس دار (بربری ،سنگک،نان جو)وغلات کامل(عدس ،لوبیا،نخود،…)استفاده کنید و از مصرف چیپس،پفک،بیسکویت های چرب و نان خامه ایی پرهیز کنید.

– مصرف سبزی ها:

مصرف انواع سبزیجات برگ سبز وتیره (انواع کلم ها،کاهو،فلفل دلمه ایی،هویج)در برنامه روزانه خود بگنجانید.

– مصرف میوه ها:

مصرف روزانه منابع فیبر محلول (پکتین)همچون سیب،مرکبات،توت فرنگی در کاهش کلسترول خون بسیار مفید خواهد بود.

– مصرف فراورده های لبنی :

باید از لبنیات کم چرب استفاده کنید ،و ممصرف فرآورده هایی همچون کره،سرشیر،خامه را از لیست غذایی خود حذف نمایید.

– مصرف سفیده محدودیتی ندارد اما زرده بدلیل کلسترول بالا نباید بیش از ۲عدد در هفته مصرف گردد.

-گوشت ها:

حتی الامکان از گوشت های سفید(مرغ-ماهی)استفاده نمایید.پنیر مصرفی نیز باید از نوع کم نمک وکم چرب باشد.

– روغن ها :

مصرف روغن جامد (به دلیل رسوب در دیواره شریان) ،سس های چرب وکره گیاهی (به دلیل اسیدهای چرب ترانس) اکیدا ممنوع می باشد.بهترین روغن مصرفی برای این گروه سویا،افتابگردان،زیتون و کانولا می باشد .

– نمک :

مصرف بی رویه نمک موجب افزایش فشار خون و بالا رفتن فشار وارده بر قلب ،کلیه ها و تمام اعضای بدن خواهد شد.

– ورزش

: به منظور بهبود وضعیت قلبی و کاهش وزن مطلوب علاوه بر برنامه غذایی متعادل ،داشتن برنامه ورزشی منظم(۳۰دقیقه در روز)مفید میباشد.

-مصرف قند و شکر ،عسل،خرما و تمام موا شیرین و نشاسته ایی باید کنترل شود چرا که شیرینی زیا موجب چاقی و افزایش تری گلیسرید خون و بیماری دیابت خواهد شد.

-مصرف ادویه جات تند مثل فلفل تند،مواد کافیین دار مثل قهوه و شکلات و چای غلیظ می توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند ،بنابراین در مصرف انها باید اعتدال را رعایت کرد.

– بهتر است روش پخت تمام مواد غذایی به صورت آبپز و کبابی باشد.

 

عقب ماندگی های قابل پیشگیری در نوزادان:

پدر و مادر عزیز:

آیا می دانید بیماری کم کاری مادرزادی تیروئید و فنیل کتونوری از علل اصلی عقب ماندگی ذهنی قابل پیشگیری است؟

بهترین موقع (فرصت طلایی) برای تشخیص بیماری های کم کاری تیروئید نوزادان و فنیل کتونوری در سن ۳ تا ۵ روزگی بعد از تولد می باشد.

بهترین زمان برای کم کاری تیروئید در سن نوزادی (زیر ۲۸ روزگی از زمان تولد)می باشد.

شهروندان آبادانی می توانند برای آزمایش کودک خود به آدرس آبادان ،لین یک،درمانگاه امام خمینی(ره) از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ ظهر مراجعه نمایند.

 

ارسالی توسط : واحد آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت آبادان

با تشکر از خانم ها مهتاب ارندان(مسول واحد آموزش سلامت) و اسماء حسینی (کارشناس آموزش سلامت)