تاریخ انتشار خبر: ۱۴ , اردیبهشت, ۱۳۹۳ | ۱۸:۲۳:۵۹
کد مطلب : 28284

زمان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه با افزایش بهای سوخت هواپیماهای مسافربری به ۵۰۰ تومان، اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ضروری است، گفت: آزادشدن قیمت سوخت هواپیماهای باری به فضای رقابتی شرکت‌های ایرانی در منطقه لطمه می‌زند.

به گزارش مهر،دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه با افزایش بهای سوخت هواپیماهای مسافربری به ۵۰۰ تومان، اجرای آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ضروری است، گفت: آزادشدن قیمت سوخت هواپیماهای باری به فضای رقابتی شرکت‌های ایرانی در منطقه لطمه می‌زند.
حمید غوابش در خصوص مصوبه هیات دولت و افزایش نرخ سوخت هواپیماهای مسافری به ۵۰۰ تومان، اظهار داشت: نکته مثبتی که در این مصوبه وجود دارد، این است که دولت بین سوخت خودرو و هواپیما تفاوت قائل شده است.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ سوخت در صورت اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر آزادسازی قیمت بلیت هواپیما منطقی است، گفت: در حال حاضر با افزایش بهای سوخت به ۵۰۰ تومان که این رقم به علاوه ۸ درصد ارزش افزوده به ۵۴۰ تومان در هر لیتر می‌رسد، آزادسازی نرخ بلیت هواپیما ضروری است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه در حال حاضر متوسط هزینه شرکت‌های هواپیمایی ۳۷ درصد بیش از متوسط درآمدهای آنها است، افزود: اگر دولت همزمان با این افزایش، آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را اجرایی کند شاید شرکت‌ها بتوانند هزینه‌ها را پوشش دهند.

غوابش با انتقاد از آزادسازی نرخ سوخت هواپیماهای باری، اظهار داشت: با آزادسازی نرخ سوخت هواپیماهای باری هزینه حمل و نقل افزایش پیدا می‌کند و جلوی توسعه صنعت باربری را که از پتانسیل‎های مهم صنعت در کشور است، می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در این مصوبه نرخ سوخت هلیکوپترها مشخص نشده است، گفت: صنعت هلیکوپتری بخش مهمی از زیرساخت‌های حمل و نقل را شامل می‌شود، ضمن آنکه بخشی از حمل و نقل در صنایعی مانند نفت از این طریق انجام می‌گیرد، بنابراین بهتر است که دولت در این زمینه هم شفاف‌سازی کند.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه خدمات بخش باری تولیدی است و باید مورد حمایت دولت قرار گیرد، بیان کرد: برای خدمات باربری بهتر بود که نرخ سوخت با شیب تندی تعیین نمی‌شد، زیرا خدمات تولیدی و جابجایی بار یکی از جنبه های مهم حمل و نقل هوایی به شمار می‌رود و به فضای رقابتی شرکت‌های ایرانی در منطقه لطمه می زند.

غوابش در خصوص تاثیر آزادشدن نرخ سوخت هواپیماهای باری بر نرخ حمل و نقل کالا، اظهار داشت: به هرحال سوخت یک عنصر مهم در شرکت‌های هوایی است و هنوز محاسبه‌ای در این خصوص انجام ندادیم اما حدس می‌زنم که ۳۰ درصد از هزینه شرکت‌های باری به هزینه سوخت اختصاص دارد.

انتهای پیام/