تاریخ انتشار خبر: ۱۹ , اردیبهشت, ۱۳۹۴ | ۱۶:۱۰:۱۲
کد مطلب : 87087

شناسایی اختلالات یادگیری در کودکان

مجموعه: روانشناسی کودکان

اختلالات یادگیری,علل اختلالات یادگیری

ناتوانی یادگیری می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد

 

گاهی تشخیص اختلالات یادگیری در کودکان می‌تواند بسیار سخت باشد زیرا هیچ لیست قطعی برای تشخیص این اختلالات وجود ندارد و علائم در کودکان مختلف، متفاوت است.

همچنین بسیاری از کودکان سعی در پنهان کردن این اختلال دارند. گاهی اوقات شما چیزی بیشتر از اینکه کودکتان مشق شب خود را نمی نویسد و یا دوست ندارد به مدرسه برود نمی‌بینید.

بااین‌حال در سطور زیر نشانه‌هایی از اختلالات یادگیری آورده شده است:
–   فقدان شور و اشتیاق برای خواندن و نوشتن
–  مشکل در به خاطر سپاری همه‌چیز
–    انجام کارها به‌کندی
–   مشکل در متمرکز ماندن به روی چیزی
–    نفهمیدن مسائل انتزاعی
–    عدم توجه به جزییات و یا توجه بیش‌ازحد به جزییات
–    مهارت‌های اجتماعی ضعیف
–    اخلال‌گری

اگر شما چنین نشانه‌هایی را در کودک خود مشاهده می‌کنید بهتر است به متخصص اطفال و یا به معلم کودکان مراجعه کرده و پس از ارزیابی کامل چندین متخصص تشخیص قطعی را دریافت کنید. این متخصصان شامل روانشناس بالینی، روانشناس مدرسه، روانشناس رشد، کار درمانگر، گفتار درمانگر است که شما بسته به نوع مشکل کودکان به آن‌ها ارجاع داده می‌شوید. این افراد متخصص آزمایش‌ها و ارزیابی‌های مختلفی جهت کاهش مشکل کودکتان انجام خواهند داد.

 

علل ناتوانی های یادگیری:
ناتوانی یادگیری می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد. برای برسی این علل باید عوامل زیر مورد ارزیابی قرار گیرد.

الف) ضعف عوامل آموزشی:
غیبت‌های مکرر از کلاس درس

اختلال یا نقص در برنامه‌ی آموزشی مثل عدم حضور معلم یا جابجائی معلمین.

فقدان مهارت کافی در معلمین.

سوء رفتار با کودک در محیط‌های آموزشی

غیبت‌های مکرر از کلاس درس می تواند باعث اختلال یادگیری در کودکان شود
ب) عوامل محیطی
عوامل محیطی بسیاری وجود دارد که می تواند به پیچیدگی ناتوانی های یادگیری بیفزاید و حتی شاید سبب ساز آن باشد . از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

· جدایی طولانی کودک از والدین بویژه مادر، به هر دلیل (این جدایی در دوران نوزادی تاثیرات شدیدی بر رشد کودک دارد)

· بیماری، ضعف و ناتوانی شدید و طولانی در دوران نوزادی یا سالهای اولیه زندگی کودک

· کودکی که مورد بی توجهی قرار گرفته و از تاثیر و همراهی متقابل والدین، بزرگسالان یا سایر کودکان در لحظات یا فرصتهای موثر زندگی شدیدا محروم می شود.

ج) عوامل روانی
امکان دارد کودکان مبتلا به ناتوانی های یادگیری در عملکردهای روانی پایه چون ادراک ، حافظه و شکل دادن به مفاهیم اختلال داشته باشند .

د) عوامل فیزیولوژیک
بسیاری از متخصصان بر این باورند که علل اساسی و عمده ناتوانی های یادگیری آسیب دیدگی مغزی ، شدید یا جزیی و صدمه وارده به دستگاه عصبی و مرکزی است .

ه) عوامل ژنتیکی
شواهدی در دست است که نشان می دهد ناتوانی های یادگیری احتمالا در برخی خانواده ها بیش از دیگران دیده می شود در واقع عوامل ژنتیکی در بسیاری از ناتوانی های یادگیری نقش دارند .

و) عوامل بیوشیمیایی
اختلالات متابولیک از جمله عوامل دیگری هستند که موجب ناتوانی های یادگیری می شوند اختلالاتی مثل مثل هایپوگلیسمی ، کم کاری تیروئید و …

ز) عوامل پیش ، هنگام و بعد از تولد 

ح) نواقص جزیی در عملکرد مغزی

انواع معلولیت‌های یادگیری:
بسیاری از معلولیت‌های یادگیری هستند که به روی افراد مختلف تأثیرات مختلفی می‌گذارند. به یاد داشته باشید اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) و اوتیسم ناتوانی یادگیری به‌حساب نمی‌آیند.

در اختلالات یادگیری عدم توانایی در پردازش اطلاعات، فرد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. افرادی که دچار این اختلال هستند ممکن است در موارد زیر دچار مشکل باشند:

–    روخوانی
–    نوشتن
–    انجام محاسبات ریاضی
–    درک جهت
–    ناتوانی در یادگیری امور رایج

درمان اختلالات یادگیری,علت اختلالات یادگیری

یکی از علل یادگیری در کودکان عوامل ارثی است
انواع اختلال یادگیری:
نارساخوانی یا همان اختلال در خواندن (Dyslexia): کودکانی که دارای این اختلال هستند در خواندن و نوشتن دچار مشکل می‌شوند. همچنین مشکل آن‌ها در درک دستور زبان و خواندن است. همچنین این کودکان در بیان افکار خود به‌صورت شفاهی مشکل‌دارند.

شناسایی اختلالات یادگیری در کودکان
ناتوانی در خواندن : Dyslexia
مشکلات خواندن از اساسی ترین مشکلاتی است که کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری با آن مواجه هستند ، زیرا کودکی که نمی تواند بخواند شانس بسیار کمی برای موفقیت در مدرسه دارد . علاوه بر آن گاهی دشواریهای خواندن این کودکان با مشکل هجی کردن نیز همراه است . ناتوانی در خواندن ، اختلالی است که به رغم تجارب کلاسی متعارف ، شخص در کسب مهارتهای زبانی خواندن و هجی کردن که متناسب با توانایی هوشی اش باشد، عاجز است .

ناتوانی در ریاضیات : Dyscalculia
ناتوانی در ریاضیات عبارت است از اختلال در توانائیهای ریاضیات که در اثر آسیب ارثی، فرایندهای رشدی مراکز مغز که زمینه رشد تواناییهای ریاضی است ، به وجود می آید . کودکان مبتلا به ناتوانی در ریاضیات در زمینه درک مفاهیم ریاضی، محاسبات، خواندن یا نوشتن اعداد، حل مسئله و درک روابط فضایی دچار مشکل شدیدند .

ناتوانی در بیان کتبی یا نوشتن : Dysgraphia
فرایند نوشتن پیچیده است و به مهارتها و تواناییهای مختلفی بستگی دارد و مستلزم درک صحیحی از الگوهای نمادین نوشتاری است . مهارت نوشتن با کارکرد حرکتی چشم و هماهنگی حرکات ارتباط دارد ، همچنین مستلزم هماهنگی حرکتی چشم و دست ، کنترل بازو ، دست و عضلات انگشت است . مشکلات نوشتن اکثرا ًدر بین کودکان دارای صدمات مغزی ، آسیبهای خفیف مغزی و کودکان مبتلا به ناتوانی یادگیری دیده می شود .

ناتوانی در نوشتن شامل : ناتوانی در املاء نویسی ، دستخط و انشا نویسی می شود .

مهارت املانویسی یکی از مهارتهای مهم زبان نوشتاری است. املای یک کلمه پیچیده تر و دشوارتر از خواندن آن است چرا که در خواندن ، نشانه ها و حروف الفبا در بازشناسی کلمه وی را یاری می کنند اما در نوشتن دانش آموز باید بر روابط آواها و نشانه ها ، تجزیه واژه ها و نحوه ترکیب عناصر متشکله آن آگاهی و مهارت کامل داشته باشد .

بهترین توصیه به والدینی که کودکان دارای اختلال یادگیری دارند این است که به‌سادگی فرزندان خود را دوست بدارند و از آن‌ها حمایت کنند.

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

منابع:

iacap.ir

nikoo.com