تاریخ انتشار خبر: ۳۰ , آبان, ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۳:۳۱
کد مطلب : 55332

شوک شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران/ عرضه گسترده مرغ‌های موجود در انبار به دلیل نزدیک شدن تاریخ انقضاء

طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به علت نزدیک شدن تاریخ انقضای مرغ‌های موجود در انبارهای خود اقدام به عرضه یکباره و گسترده مرغ در سطح بازار کشور کرده که این امر سبب افت قیمت این کالا تا مرز میانگین کیلویی ۴۶۰۰ تومان گردید.

چرا “مرغ” ارزان شد؟/
شوک شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران/ عرضه گسترده مرغ‌های موجود در انبار به دلیل نزدیک شدن تاریخ انقضاء

به گزارش  عصر آبادان ؛  طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به علت نزدیک شدن تاریخ انقضای مرغ‌های موجود در انبارهای خود اقدام به عرضه یکباره و گسترده مرغ در سطح بازار کشور کرده که این امر سبب افت قیمت این کالا تا مرز میانگین کیلویی ۴۶۰۰ تومان گردید.

این اقدام اخیر شرکت پشتیبانی امور دام به منزله تیر خلاصی به صنعت مرغداری است و بدون شک عواقب ناخوشایند ورشکستگی،‌ نارضایتی مرغداران و تعطیلی واحدهای مرغداری را به‌دنبال خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت دیگر اینست که به تبع کاهش تولید مرغ در کشور و تأمین نشدن نیاز بازار کشور گرانی فزاینده‌ای در پس این ارزانی مقطعی نهفته است. وقتی که مرغ های موجود در بازار به اتمام برسد و تولیدکنندگان نیز به دلیل ضرر مالی جوجه ریزی نکرده باشند، معادله تقاضا و عرضه در این بخش بهم خورده و با توجه به سنگینی کفه تقاضا بر عرضه گرانی بسیار مشهودی رخ خواهد داد.

 حال این سوال مطرح است که شرکت پشتیبانی دام که مسئولیت حمایت و پشتیبانی از این صنعت را برعهده دارد، آیا نیاز به اطلاع دقیق از وضعیت موجود انبارها و سردخانه‌های خود را احساس نمی‌کند؟ با توجه به سابقه موجود در این زمینه آیا وقت آن نرسیده که شرکت پشتیبانی دام با ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات، از وضعیت کالاهای موجود در انبارها اطلاعات به‏روز داشته باشد؟ چند بار باید این اشتباهات را مرتکب شد تا مسئولان  پشتیبانی دام به فکر چاره بیفتند؟

قطعا این اشتباه محاسباتی از سوی شرکت پشتببانی امور دام  را می‌توان در عدم در اختیار داشتن اطلاعات جامع از وضعیت کالاهای موجود در انبارها جستجو کرد. لذا با ایجاد یک سیستم جامع اطلاعاتی از انبارها این شرکت قادرخواهد بود از تحمیل هزینه‌های هنگفت به تولید کشور جلوگیری کند.

از آنجا که یکی از مولفه‌های اصلی تنظیم بازار رصد اطلاعات و آمار لحظه‌ای از موجودی انبارها است،  به جرأت می‌توان گفت علت اصلی عدم توفیق دستگاه ها در تنظیم بازار، عدم وجود سامانه‌ای است که بتواند اطلاعات موجودی‌ انبارها را جهت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مسئولین در اختیار بگذارد.

منبع: دانا