تاریخ انتشار خبر: ۱۲ , فروردین, ۱۳۹۳ | ۰۷:۱۰:۵۶
کد مطلب : 22792

صبحانه وعده غذایی مهمی برای نوجوانان

صبحانه وعده غذایی مهمی برای نوجوانان است زیرا صبحانه ناکافی یا کم کالری گاهی می تواند زمینه ساز کمبودهای تغذیه ای شود ،مطالعات نشان داده است که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی خورند.

به گزارش  عصر آبادان دکتر صنم غیبی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه  افزود: تغذیه در دوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد. زیرا نوجوانان و جوانان به دلیل سوخت و ساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند. تغذیه در این دوران بایستی متنوع و مناسب باشد تا تمام مواد غذایی لازم به بدن برسد، انرژی مورد نیاز نوجوان به حد کافی برای تکمیل رشد و فعالیت تأمین شود ولی (مواد غذایی اضافی) به صورت چربی در بدن انباشته نشود تا بعدا نیازی به رژیم غذایی خاص هم وجود نداشته باشد.

وی با بیان اینکه صبحانه وعده غذایی مهمی برای نوجوانان است گفت:صبحانه ناکافی یا کم کالری گاهی می تواند زمینه ساز کمبودهای تغذیه ای شود. مطالعه ای نشان داد که ۵۰ درصد نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی خورند. استفاده از غذاهای آماده به دلیل نداشتن وقت کافی معمول است.توصیه می شود که در برنامه غذایی نوجوانان سه گروه اصلی مواد غذایی شامل: پروتئین ها،  چربی ها و مواد قندی- نشاسته ای در سه وعده غذایی گنجانده شود. همانگونه که اشاره شد یکی از مواد مورد نیاز بدن، پروتئین (حیوانی و گیاهی) است.
نیاز دختران نوجوان روزانه به ٢٢٠٠ کالری
غیبی ادامه داد: نیاز به این ماده در دوران بلوغ به دلیل سریعتر شدن رشد و افزایش حجم عضلات بیشتر می شود. پروتئین های حیوانی در تخم مرغ، گوشت، پنیر و شیر و پروتئین های گیاهی در غلات و حبوبات وجود دارد. هرم غذایی یک راهنمای جامع برای انتخاب نوع و میزان موادغذایی روزانه است. بیشترین تأکید هرم غذایی بر ۵ گروه اصلی مواد غذایی می باشد که رعایت آن به منظور حفظ سلامتی، ضروری است. همچنین این راهنمای غذایی مصرف کم روغن، شیرینی و چربی ها را توصیه می کند.
وی تصریح کرد: پسرهای نوجوانی که فعال هستند، به طور متوسط روزانه به ٢٨٠٠ کالری انرژی و دختران نوجوان روزانه به ٢٢٠٠ کالری نیازمندند. طبق هرم غذایی، افراد باید روزانه به طور متناسبی از هر گروه غلات و نان، گروه میوه ها، گروه سبزیجات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و حبوبات، و مقدار کمی از چربی ها و روغن ها و قندهای ساده را مصرف کنند. استفاده زیاد از قندهای ساده مثل نوشابه های گازدار، شکلات، آب نبات و سایر موادی که فقط انرژی زا هستند و ارزش غذایی ندارند باید محدود شوند و به جای آن ها از مواد نشاسته ای مانند برنج، نان و سیب زمینی استفاده شود.
انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران