تاریخ انتشار خبر: ۱۶ , اسفند, ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۵:۵۲
کد مطلب : 76211

عوارض سوء کپسول لاغری “سوپر اسلیم”

آزمایش‌های پزشکی قانونی نشان می‌دهد کپسول لاغری «سوپر اسلیم» که در شبکه‌های ماهواره‌ای تبلیغ و در عطاری‌ها عرضه می‌شود، حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناک و حتی کشنده است و آسیب مغزی، سکته قلبی، افسردگی، اضطراب و مشکلات گوارشی را به دنبال دارد.

محمدرضا قدیرزاده رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور،‌ گفت:‌ اخیراً نوعی از داروی لاغری در ماهواره‌ها با عنوان «سوپر اسلیم» تبلیغ می‌شود که در این تبلیغ عنوان می‌شود ۱۰۰درصد گیاهی بوده و عوارضی ندارد.

وی ادامه داد: مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور به همین منظور ۲۷ نمونه از این کپسول‌ها را در سطح عطاری‌های شهر تهران جمع‌آوری و مورد آزمایش قرار داده و علیرغم ادعای مطرح شده مشخص شد این دارو حاوی مواد شیمیایی خطرناک است.

قدیرزاده گفت: اصلی‌ترین دارویی که در این کپسول‌ها یافت شد سیبوترامین بود که باعث آسیب‌های مغزی شده و با کاهش اشتها می‌شود و اثری شبیه آمفتامین‌ها دارد.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور تصریح کرد:‌ مصرف این دارو به دلیل عوارض قلبی و عروقی و افزایش موارد سکته مغزی در اکثر کشورهای اروپایی و آمریکایی از سال ۲۰۱۰ میلادی ممنوع اعلام شده است.

وی افزود:‌ این دارو دارای عوارضی مانند سردرد، بی‌خوابی، خشکی دهان و بی‌اشتهایی دارد که شبیه عوارض مصرف مواد روانگردان است. عوارض قلبی که ایجاد می‌کند مانند تپش قلب، افزایش فشار خون و درد قفسه سینه است.

قدیرزاده ادامه داد: همچنین مصرف این کپسول‌های لاغری مشکلات گوارشی مانند کاهش اشتها، تهوع، درد شکمی، مشکلات کبدی و سوء هاضمه ایجاد می‌‌کند.

وی گفت: همچنین این داروها می‌توانند مشکلات عصبی مانند عصبانیت، اضطراب، افسردگی و تحریک‌پذیری ایجاد کنند و به دلیل این عوارض است که این دارو در کشور ما نیز جزء داروهای ممنوعه تلقی می‌شود و ممنوعیت مصرف آن توسط وزارت بهداشت اعلام شده است.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور در مورد موارد فوتی از مصرف این دارو گفت: فروردین امسال بود که رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد سه نفر به دلیل مصرف قرص‌های لاغری فوت کردند و به احتمال زیاد آن داروها حاوی همین ماده سیبوترامین بوده‌اند.

وی افزود: اطلاع از آمار مرگ و میر در این زمینه در سیستم ما وجود ندارد و از سازمان غذا و دارو باید پیگیری شود چرا که احتمالاً موارد مرگ و میر در بیمارستان‌ها ثبت شده است.

قدیرزاده افزود: این دارو به صورت کپسول گیاهی با عطر و طعم گیاهی در عطاری‌ها عرضه می‌شود و گاهی با برخی گیاهان معطر مخلوط می‌شود تا برای مردم فریبنده باشد.

وی گفت: متاسفانه نظارتی بر عملکرد عطاری‌ها نمی‌شود این دارو دست‌ساز بوده و در کارگاه‌های زیرزمینی تهیه می‌شود و نشان تائید و ایمنی از سوی وزارت بهداشت را نداشته‌اند.

منبع: فارس