تاریخ انتشار خبر: ۳ , شهریور, ۱۳۹۵ | ۱۲:۱۵:۴۹
کد مطلب : 123224
رهیاب گزارش می دهد

لایروبی؛وعده غرق شده روحانی در اروند!

خرمشهری ها و آبادانی ها چشم انتظار عملی شدن وعده رئیس جمهور در یک سال پایانی دولت یازدهم هستند وعده ای که هنوز صدای آن در گوش آنها می پیچد”اروند را به صورتی درمی‌آوریم که بتواند نه‌تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به‌حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند”

به گزارش رهیاب، یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور در سفر استانی دولت در دی‌ماه ۹۲٫ پاک‌سازی و لایروبی اروند بود حسن روحانی در جمع مردم خرمشهر و آبادان در این رابطه گفت: اروند را به صورتی درمی‌آوریم که بتواند نه‌تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به‌حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند.

دو سال بعد علی ربیعی در مراسم گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در مقابل مسجد جامع خرمشهر برای چندمین بار در طی سال‌های گذشته اعلام کرد به‌زودی عملیات لایروبی اروندرود با همکاری طرف عراقی شروع می‌شود!

سامری نماینده خرمشهر اعتقاد دارد تعلل در لایروبی اروند مساوی با نابودی بندرها خرمشهر و آبادان است وی در این خصوص به‌تازگی گفته است: در رابطه با پیگیری‌های لایروبی اروندرود، جلسات مشترکی توسط وزارت خارجه میان طرف‌های عراقی و ایرانی انجام‌شده است و امیدواریم که نوید و اطلاعات خوبی را در این راستا داشته باشیم.

هرچند دولتی‌ها یک از علل اصلی لایروبی نشدن اروند را طرف عراقی اعلام می کنند اما سامری اعتقاد دارد دولت ایران به‌تنهایی قادر به انجام لایروبی اروندرود می باشد.

شرفی نماینده مردم آبادان هم پیگیر این خواسته به حق مردم آبادان و خرمشهر هست او می گوید به عقب انداختن لایروبی اروندرود به مصلحت هیچ‌یک از دو کشور نیست وی همچنین خواستار شروع عملیات لایروبی آبراه اروندرود بر اساس قرارداد بین‌المللی ۱۹۷۵٫ الجزایر شده است.

نماینده آبادانی ها بابیان اینکه با کاهش آب رودخانه اروندرود، کشتیرانی در این آبراه نیز با چالش‌ها و محدودیت‌هایی روبرو خواهد شد خواستار پیگیری این موضوع از سوی مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی ایران شد.

از سوی دیگر عادل دریس مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهربابیان اینکه آبراه اروند دو مقوله لایروبی و شناورسازی مغروق‌های باقی‌مانده از جنگ تحمیلی را دارد گفت بحث لایروبی چون به‌صورت یک‌جانبه است توان انجام دادن آن را نداریم.

وی افزود: برای لایروبی آبراه اروند به عمق ۸٫ تا ۹متر، حدود دویست و ده میلیون یورو اعتبار نیاز است.

به گزارش رهیاب،بندر خرمشهر تا قبل از جنگ تحمیلی عملکرد ۴٫۶ میلیون تنی را داشت و شناورهای تا بیست هزار تن می‌توانستند در اسکله‌های آن پهلوگیری کنند، آبخور اروند قبل از جنگ بین ۸٫ تا ۹٫ متر بود که به دلیل وجود مغروق‌ها امروز آبخور آن به ۴٫ متر و ۲۰٫ سانتی‌متر رسیده است و شناورهای بین ۵٫ تا دوازده هزار تن بارگیری می‌کنند.

لایروبی اروندرود سبب کاهش هزینه‌ها به‌ویژه در قیمت تمام‌شده کالا می‌شود که این خود رونق اشتغال، بازار و بندر خرمشهر را به دنبال خواهد داشت.

با لایروبی این آبراه، امکان تردد کشتی‌های با ظرفیت بالا در این آبراه استراتژیک فراهم می‌شود که این برای هر  دو کشور ایران و عراق مفید خواهد بود.

خرمشهری ها و آبادانی ها چشم انتظار عملی شدن وعده رئیس جمهور در یک سال پایانی دولت یازدهم هستند وعده ای که هنوز صدای آن در گوش آنها می پیچد”اروند را به صورتی درمی‌آوریم که بتواند نه‌تنها در کشتیرانی و آبادانی که نبود بخشی از بیکاری‌ای که شما به‌حق برای آن شعار سر می‌دهید برطرف کند”