تاریخ انتشار خبر: ۲۲ , اسفند, ۱۳۹۲ | ۰۰:۲۴:۵۲
کد مطلب : 20821

مبارزه با فساد لازمه اقتصاد مقاومتی است/دولت اجازه خطای دیگر ندارد و باید از گذشته درس بگیرد

یکی از مشکلات ما در استان خوزستان طی سالهای گذشته عدم شایسته سالاری بوده است هر گروه و حزبی که آمده است سیاسی عمل کرده است و انتصابات در حوزه مختلف و حتی اقتصادی بیشتر مدیران سیاسی را منصوب کرده اند

عصر آبادان –  معنا و تعریف اقتصاد مقاومتی چیست؟ چگونه می توان در عین دفع تحریم ها و فشارها به اقتصادی مولد،پویا و دورنزا رسید؟نقش  مجلس و دولت  در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی چیست؟نقش  مسئولان استانی در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی چیست؟چالش های مهم در راستای اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی چیست؟ با توجه به اینکه دولت تجربه چندین دولت را با خود یدک می کشد آیا حق اشتباه کردن دارد؟

پایگاه خبری رهیاب برای واکاوی این مساله بسیار مهم که در شرایط کنونی راهگشای فضای اقتصادی جامعه است به گفت وگو با کارشناسان حوزه اقتصاد خواهد نشست .

در اولین بخش به سراغ دکتر مهدی بصیرت از اساتید به نام دانشکده تحقیقات علوم و فن آوری خوزستان رفتیم و سوالات خود را در این رابطه با وی طرح کردیم  که در این راستا این گفت وگو در چند بخش برای شما مخاطبین محترم منتشر خواهد شد. که بخش اول آن تقدیم شما شد وهم اکنون بخش دوم تقدیمتان می گردد.

 

بخش دوم/با «دکتر مهدی بصیرت»:

 

 

امروز شاهد یک تفسیر لیبرالی از اقتصاد مقاومتی هستیم در این خصوص توضیح بفرمائید.

ما براساس الگوهای متفاوت اقتصادی در دنیا یک الگوی بهینه ایی را بر اساس شرایط کشور خود باید بسازیم و این به معنای این نیست که اقتصاد مقاومتی مثلا چون تاکید بر بخش خصوص دارد پس همان اقتصاد لیبرالی است نه اینگونه نیست ممکن است در این تئوری بومی از چند شاخصه اقتصادی مرسوم در گفتمان های اقتصادی استفاده کنیم ولی این به معنای یکی بودن اقتصا مقاومتی با آنها نیست.

بعد از آموختن آموزهای علم اقتصاد چه مارکس چه لیبرال چه اقتصاد اسلامی باید الگویی را استخراج کنیم که متناسب با ساختار فرهنگ ما باشد در بعضی جاها اقتصاد آزاد می گوید بخش خصوصی باید تقویت شود ولی در اقتصاد مبتنی بر ساختار دولتی  بهره وری  پایین است چون نیروی کار خودش را در سود سهیم نمی بیند نتیجه اش بهره وری پایین در اقتصاد دولتی می شود میانگین بهره وری ما طی ۳۰ سال گذشته تقریبا صفر است بعضی سالها مثبت نیم درصد و بعضی وقتها نیم درصد منفی بوده است بنابراین وقتی می گوییم باید خصوصی سازی شود یکی از محورهایی که مقام معظم رهبری تبیین کرده است اجرای اصل ۴۴ به صوررت دقیق و خصوصی سازی می باشد که در اقتصاد غربی هم آمده است یعنی چون امتیاز مثبتی دارد از آن در اقتصاد مقاومتی استفاده می کنیم.

اقتصادانان باید الگوی اقتصادی چین و مالزی را بررسی کنند و  برآیند پیشرفت را در دو دهه گذشته مورد مطالعه قرار دهند و بعد بر اساس ساختار فرهنگی اقتصادی و داشته ها و پتانسیل ها کشور خودمان یک الگوی جدید اسلامی- ایرانی طراحی کنیم که ممکن است گوشه هایی از اقتصادهای دیگر را هم در خود داشته باشد.قطعا اقتصاد مقاومتی اقتصاد لیبرال نیست ولی از آن استفاده خواهد کرد.

 

 

نقش  مجلس و دولت  در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی چیست؟

مجلس با تصویب قوانین و دولت با اجرای خوب نقش بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی دارند یک مشکلی که ما در سنوات گذشته داشته ایم این بود که اصل ۴۴ در قانون اساسی بود ولی دولت ها بعضا برای به دست آوردن منافع کوتاه مدت حاضر نشدن به آن قوانین تن دهند و به عبارتی منافع بلند مدت را منافع کوتاه مدت کردند اقتصاد مقاومتی به این نحو نیست که شما امروز سیاست های آن را ابلاغ کنید بلافاصله بعد از یک سال جواب دهد ما برای اینکه از این اقتصاد نفتی که درآن هستیم بعد از ۷۰ سال خلاص شویم نیاز به زمان داریم و در این دوران گذار حتما سختی هایی را مردم باید تحمل کنند چون می خواهید فرهنگ مصرف را به فرهنگ کار تبدیل کنید بنابراین هزینه هایی دارد وبعضی از دولت که چشم به منافع کوتاه مدت داشتند حاضر نشدند پای کار بیایند.

مگر می شود تا زمانیکه ما با فساد به طور گسترده مقابله نکرده باشیم انتظار داشته باشیم که بخش خصوصی به صورت فعال در اقتصاد دخالت کند امروز در اقتصاد دولت رقیب بخش خصوصی است و وقتی دولت رقیبت باشد بخش خصوصی نمی تواند پا بگیرد ما همیشه در برنامه های انتخاباتی از کوچک شدن حجم دولت گفتیم ولی مرتبا درسنوات گذشته می بینیم که روز به روز دولت بزرگ و بزرگتر شده است

در حوزه مبارزه با فساد می بینم که آن فعالیت هایی که باید انجام می شده تا بستر حضور بخش خصوصی را فراهم کند نتبجه بخش نبوده است اختلاس بانکی ۱۲۳ میلیاردی اقای فاضل خداد در سال ۷۰ به اختلاس ۳ هزارمیلیاردی در سال ۹۰ تبدیل می شود یا اقای شهرام جزایری به بابک زنجانی تبدیل می شود.این نشان می دهد که در حوزه مبارزه با فساد بد عمل کرده ایم و می بایست به صورت جدی کار شود

مجلس باید قوانینی را وضع کند که سیستم بانکی و حوزه اقتصادی ما شفاف عمل کند و هرگونه اخلال و سواستفاده در آن تحت کنترل و ارزیابی باشد  اقای گری بیکر یک اقتصاد امریکایی است که در سال ۱۹۹۱ نوبل اقتصاد را میگیرد وی یک مقاله ایی دارد در زمینه فساد جرم و جنایت اقتصادی در مقدمه این مقاله می گوید”کشورهای غربی علی رغم اینکه تمایل به فساد در آنها خیلی بیشتر از کشورهای شرقی است ولی وقتی رنکینگ فساد را ما می بینیم در جایگاه مناسبی قرار دارند وعلت را نظارت نظارت و نظارت می داند”

غربی ها با اینکه قیدهای مذهبی سنتی فرهنگی برای جلوگیری از وقوع فساد وجود ندارد ولی فساد به خاطر نظارت کمتر است ما نیاز داریم یک سیستم درستی برای حوزه اقتصادمان تعریف شود تا فساد را به حداقل برساند تا انگیزه بخش خصوصی برای حضور افزایش پیدا کند و این کار مشترک دولت و مجلس است نه اینکه رئیس جمهور بگوید نمی گذاریم مفسدین را معرفی و محاکمه کنید این بخش خصوصی را فراری می دهد و آن زمینه هایی که لازم است برای شکل گیری محورهای مختلف اقتصادی که توسط مقام معظم رهبری تببین شده اند پیاده سازی نخواهد شد.

 

نقش  مسئولان استانی در راستای اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی چیست؟

یکی از مشکلات ما در استان خوزستان طی سالهای گذشته عدم شایسته سالاری بوده است هر گروه و حزبی که آمده است سیاسی عمل کرده است و انتصابات در حوزه مختلف و حتی اقتصادی بیشتر مدیران سیاسی را منصوب کرده اند و افرادی را که توانایی اداره کردن یک مجموعه چهار نفری را هم نداشته اند به مدیریت یه مجموعه با ۴ هزار پرسنل انتخاب کرده اند

اولین کاری که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی باید در خوزستان رخ دهد شایسته سالاری است چرا ما نسبت به آذریجان اصفهان علی رغم این همه پتانسیل و قطب اقتصادی گاز و نفت و فولاد ما در رنکینگ استان های کشور در تورم و بیکاری اول هستیم بخشی قطعا به مسئولین برمی گردد شایسته است که انتصابات فارغ از حزب و دسته و گروه های سیاسی باشد

یک مشکل دیگر در انتخاب مسئولین استانی بحث قومیت است یعنی اگر مدیری از یک قومی انتخاب شود قومیت های دیگر  با اومخالف هستند و یا برعکس متاسفانه قومیت ها همدیگر را آنگونه که باید تقویت نمی کنند نماینده یک قوم به دنبال این است تا همزبان خود را مدیر کند  صرف نظر از اینکه ایا توانایی انجام کار و پیاده سازی برنامه ها را دارد یا خیر دست به انتصابات می زنند این مشکل سالهاست که در خوزستان وجود دارد در حالیکه در اصفهان خبری از این موضوع نیست تراکتورسازی تبریز یک تیم فوتبال است و تمام ترک ها هر کجا که باشند زیر این پرچم جمع می شوند اما اینجا خبری از این چیزها نیست و هر قومی دنبال سر کار آوردن نماینده خود است تازه وقتی انتصاب هم صورت می گیرد حمایت صورت نمی گیرد و آن قوم مخالف تضعیف می کند بنابراین باید این مسئله را در استان برطرف کنیم با اینکه یک سال از عمر دولت گذشته است مسئولین هنوز دنبال این هستند کی در کجا مشغول باشد و چه پستی داشته باشد یعنی دغدغه کمتری برای حل مشکلات مردم دارند و بیشتر توجه به این دارند که چه کسی را با چه گرایشی مدیر کنند در حالیکه در استان اولویت اول باید کار باشد

 

لطفا به چالش های مهم در راستای اجرایی نشدن اقتصاد مقاومتی تا به امروز اشاره کنید

کشور ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم که مورد حمله اتمی قرار گرفت به یک ویرانه تبدیل شد علت جهش و تبدیل شدن به قطب اقتصادی و جزو ۵ کشور اول دنیا شدن آن به خاطر رشد بهره وری بالای ۷ درصد در مدت ۲۰ داشته است بهره وری یعنی اینکه شما نسبت به سال قبل ۷ درصد بیشتر دارید یعنی بدون اینکه نهاده تولید مثل سرمایه کار اضافه شود شما ۷ درصد بهتر از سال قبل بودید ما در برنامه سوم چهارم و پنجم توسعه اقتصادی رشدی که هدف گذاری کرده بودیم ۸ درصد بوده است اگر ما با ظرفیت کامل یعنی اشتغال کامل می توانستیم کار کنیم حداقل رشدی که می توانستیم داشته باشیم ۴/۵ درصد بود بنابراین آمدند۳/۵ درصد را از افزایش بهره وری گذاشتند در حالیکه عرض کردم بهره وری در کشور ما بسیار پایین است و زیر یک درصد است و میانگینش چیزی حدود صفر است بنابراین باید این بهره وری را افزایش داد مهمترین چالش بعد از فساد اقتصادی که عرض کردم تغییر الگوی مردم از مصرفی به الگوی کار است و زمانبر است تا مثل مردم آسیای شرقی در کار کردن شویم ما از ۸ ساعت کار اداری حداقل دو ساعت کار مفید می کنیم در حوزه های مختلف باز بهره وری سرمایه ما به همین صورت است در اقتصاد ما بعد از جنگ سرمایه گذاری صورت گرفته است و پول خرج شده ولی نتیجه آنطور که باید منجر به تولید اشتغال و تولید مولد نشده است علاوه بر پایین بودن بهره وری کار در کشور بهره وری سرمایه هم پایین است وقتی دنبال علت می رویم نتیجه می گیریم که خیلی از طرح هایی که توجیه اقتصادی مناسبی نداشتند آمدند اجرا شدند و نتیجه آن  ۱۰۰هزار میلیارد تومان بدهی معوقه سیستم بانکی می شود بنابراین چالش دیگر این است که منابع محدودی که باید سرمایه گذاری شود تا با آن شغل تولید شود با کارشناسی در طرح هایی استفاده کنیم که توجیه اقتصادی دارد خیلی از طرح های ما سیاسی بوده است و نتیجه اش این شده است که می بینید.بهره وری سرمایه را با تغییرو اصلاح قوانین و اجرای درست می توانیم اصلاح کنیم ولی حرکت به سمت فرهنگ کار زمانبر و چالش برانگیز خواهد بود و یک شبه و یک ماهه و یک ساله یک عادت ۷۰ ساله عوض نمی شود.

 

با توجه به اینکه دولت تجربه چندین دولت را با خود یدک می کشد آیا حق اشتباه کردن دارد؟

مشکلی که نه فقط دولت ها که وقتی در سطح مدیران خرد هم می آییم تصورش این است که تمام کارهایی که توسط قبلی ها انجام شده است اشتباه است و می خواهد از صفر شروع کند. وقتی نقد می کنیم به این معنی نیست که توسط دولت های قبل کاری انجام نشده است انصافا کارهای خوبی انجام شده است ولی ضعف هایی وجود داشته است و باید بهتر از اینها کار می کردیم به خاطر پول نفتی که داشتیم دولت ها سعی و خطا اجرا می کردند در سطح خرد و کلان شاهد این مسئله بودیم که یک طرحی را اجرا می کردند تا بعد از اجرای طرح ببینند نتیجه اش چه می شود در حالیکه ما اول باید سالها مطالعه می کردیم بعد اجرا می کردیم این تفاوت ما با دنیاست.این را می گویند اجرا کردن به صورت سعی و خطا یعنی فرصت اشتباه دارید از مسیر A می روید و حالا اگر نشد از مسیر B می روید ولی الان با مشکلاتی که داریم و وضعیت بیکاری تورم فزاینده که با آن روبرو هستیم دیگر فرصت اجرا به روش سعی و خطا را نداریم و هرگونه اشتباه استراتژیک وضعیت را بدتر خواهد کرد امروزیک تورم انفجاری داریم که با ۴۰ درصد در دنیا بالاترین تورم را داریم الان ۳۶ درصد شده است دولت خیلی خوشحال است خب کدام کشور تورم ۳۶ درصدی دارد؟ما چیزی حدود۳/۵ میلیون بیکار داریم که معضل شده است و سالی یک میلیون نفر به اینها اضافه می شود بنابراین دولت هرگز اجازه خطا دیگر ندارد و باید از گذشته درس بگیرد و در اجرای طرح و برنامه مدتها کار کارشناسی صورت بگیرد و بعد اجرا کنیم.

 

رهیاب نیوز