تاریخ انتشار خبر: ۲۵ , آبان, ۱۳۹۳ | ۰۸:۵۴:۳۸
کد مطلب : 54030
کرامت بر باد رفته زنان و اشتغال کاذب در خطوط مترو/

مردانی که زنان را به واگن های مترو می کشانند

حضور پررنگ مردانی که از این قشر ضعیف سوء استفاده می کنند را هم نباید نادیده گرفت. افرادی که با در اختیار دادن کالا و گرفتن سفته این زنان را راهی واگن های مترو می کنند.

همه ما حداقل سالی یکی دوبار گذرمان به سیستم حمل و نقل شهری مترو می خورد و البته حضور زنان دستفروش در این سیستم حمل و نقل به یک امر عادی و گاهی اوقات کلافه کننده تبدیل شده است. اگرچه نیروی انتظامی تا کنون سعی نموده است تا با شیوه های مختلف غافلگیری این روش کسب درآمد در مترو را به پایان برساند، اما متاسفانه تا به امروز به موفقیتی دست نیافته است.
هرازگاهی در سایت های خبری هم درباره حضور دستفروش ها در مترو بحث هایی رد و بدل می شود و مانند بسیاری از مسایل اجتماعی- فرهنگی دیگر به فراموشی سپرده می شود.
هرگز به موضوع مهمی هم چون عزت و کرامت زن توجه نشده است
از آنجایی که زنان دستفروش نسبت به مردان در این بازار خرید حضور پررنگ تری را دارند و نیز تا به حال به مواردی مانند ایجاد سرو صدا، رد و بدل شدن مواد مخدر در پوشش اجناس دیگر و … از دلایل این مخالفت اعلام شده است، اما هرگز به موضوع مهمی هم چون عزت و کرامت زن توجه نشده است.
زنان دستفروش از پیرزنی که به سختی فارسی صحبت می کند هستند تا دختر بچه های  ۷-۸ ساله  که انواع و اقسام لوازم آرایش، مواد خوراکی، پوشاک و لوازم آشپزخانه را در واگن های قطار به فروش می رسانند و جالب اینکه گاهی ۳ یا ۴ نفر از این زنان هم زمان یک نوع کالا را به فروش می رسانند.
انگیزه های مختلفی در این زنان وجود دارد که برخلاف فطرت خود حاضر شده اند تا عزت و کرامت خود را زیر پا گذاشته در میان مسافران از صبح تا غروب دستفروشی کنند.
زنان بی سرپرست، زنانی که همسرانشان بیکاری را عار نمی دانند و حاضرند در گوشه خانه صبح را شب کنند، اما زنشان خرج خانه را درآورد، دخترانی که می خواهند هزینه جراحی بینی شان را درآورند، زنانی که از شهر و دیار خود مهاجرت کردند و حالا مانده اند با چند سرعائله و گرانی و اجاره خانه و ….
و اما حضور پررنگ مردانی که از این قشر ضعیف سوء استفاده می کنند را هم نباید نادیده گرفت. افرادی که با در اختیار دادن کالا و گرفتن سفته این زنان را راهی واگن های مترو می کنند.
بنابراین با این تفاصیل آنچه که بیش از بیش در این میان مورد بی مهری قرار می گیرد، تنها و تنها کرامت و عزت زن مسلمان ایرانی است.  زیرا خدا می داند که او از دریافت کالا تا فروش آن چقدر باید عزت خود را زیرپا بگذارد.
اصل سوم، دهم، بیستم و بیست و یکم قانون اساسی و حقوق زنان
و این حالی است که در سبک زندگی اسلامی عزت و کرامت زن از جایگاه خاصی برخورداراست و این مهم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز مورد توجه قرار گرفته است.
اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دولت را موظف می کند برای نیل به اهدافی نظیر عدالت، کرامت و ارزش والای انسان، آزادی توأم با مسئولیت همه امکانات خود را برای امور خاصی به کار ببرد که در بند ۱۴ این اصل آمده است:  تأمین حقوق همه جانبه افراد از زن و مرد و ایجاد امنیت قضایی عادلانه برای همه و تساوی عموم در برابر قانون.
در اصل دهم قانون اساسی با اشاره به جایگاه رفیع نهاد خانواده در جامعه اسلامی آمده است: از آنجا که خانواده واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین، مقررات و برنامهریزیهای مربوطه باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.
در اصل بیستم قانون اساسی موضوع یکسانی زن و مرد طبق اسلام بیان و اضافه شده است:همه افراد ملت اعم از زن و مرد، یکسان در حمایت قانون قرار دارند و از همه حقوق انسانی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با رعایت موازین اسلام برخوردارند.
اصل بیست‌ویکم قانون اساسی حقوق زنان را در پنج بند توضیح می دهد و طبق این اصل، دولت موظف است حقوق زن را در تمام جهات با رعایت موازین اسلامی تضمین و امور زیر را انجام دهد:
۱. ایجاد زمینه‏ های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او
۲. حمایت مادران، بالخصوص در دوران بارداری و حضانت فرزند و حمایت از کودکان بی سرپرست
۳. ایجاد دادگاه صالح برای حفظ کیان و بقای خانواده
۴. ایجاد بیمه خاص بیوگان و زنان سالخورده و بی‏‌سرپرست
۵. اعطای قیمومیت فرزندان به مادران شایسته در جهت غبطه آنها در صورت نبودن ولی شرعی
با توجه به اصول قانون اساسی در مورد حقوق زنان و با عنایت به جایگاه زنان در جامعه اسلامی به پیشنهاد شورای فرهنگی اجتماعی زنان در سال ۱۳۸۳، منشور حقوق و مسئولیت های زنان در نظام جمهوری اسلامی ایران تصویب شد که این منشور با الهام از شریعت اسلام و مبتنی بر قانون اساسی و اندیشه های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی(ره) تدوین شد و در سال ۱۳۸۵ تحت عنوان قانون حمایت از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های داخلی و بین المللی در مجلس تصویب و به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی رسید.
سیستم دلالی که در پشت صحنه است و دیده نمی شود
بنابراین برای اینکه بتوانیم زنان دستفروش را از واگن های مترو به سمت جایگاه حقیقی شان هدایت کنیم نیاز داریم تا بسیاری از مبانی اخلاقی و دینی را در میان اقشار مختلف جامعه فرهنگ سازی کنیم، زیرا هر کس بر اساس نیاز  خود اعم از حقیقی یا کاذب اقدام به دستفروشی می کند و مهمتر از همه اینکه بدون تردید یک سیستم دلالی در پشت این صحنه حضور دارد که با توزیع کالا در میان دستفروش ها آنان را از نظر داشتن اجناس مهیا می کنند و هرگز حاضر نیستند که این کار پرسود و بی زحمت را با هیچ شغل دیگری عوض کنند. سوال مهم اینجاست که آیا تا به حال نیروی انتظامی حاضر در مترو موفق شده است تا به این مرجع و پشت صحنه دست پیدا کند؟
مدینه فاضله ای که در راستای تحقق آن انقلاب اسلامی شکل گرفت
بنابراین نه تنها حضور زنان دستفروش در مترو باعث سرو صدا و بی نظمی و بی قانونی در سیستم حمل و نقل شهری می شود، بلکه این نوع کسب درآمد هرگز شایسته یک زن مسلمان ایرانی نیست. البته اگر تمام نهادهای دولتی و خصوصی ، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری، صاحبخانه ها و کاسب ها بر اساس اسلام ناب محمدی رفتار می کردند و به قوانین جمهوری اسلامی ایران که بر اساس اسلام ناب محمدی تنظیم شده است احترام گذاشته و اجرا می کردند، شاید هرگز شاهد حضور زنان دستفروش در واگن های مترو نبودیم و هر شخصیتی بر اساس توانمندی ها و نیاز خود در جایگاهی که شایسته و در شأن او بود به کسب روزی حلال مشغول بود. باری که بیشتر مسئولین را باید به فکر وادارد.
انتهای پیام