تاریخ انتشار خبر: ۱ , بهمن, ۱۳۹۳ | ۱۴:۳۵:۰۴
کد مطلب : 68939
اندر حکایات آلودگی هوا و راهکارها!

مقایسه پیشنهاد عاطفی عضو شورای شهر اهواز با ایده های جهانی!

ابتکار عجیب عضو شورای شهر اهواز برای مقابله با آلودگی هوا ما را بر آن داشت تا ببینم این ایده در مقایسه با سایر ایده ها چقدر احتمال تاثیر دارد تا نبوغ شورای شهر اهواز را به رخ جهانیان بکشانیم.

 

 

به گزارش عصر آبادان ؛ ،آلودگی هوا یکی از معضلات جدی زندگی صنعتی در عصر جدید است تا آنجا که اهوازی ها هم از ترکش های زندگی صنعتی در امان نمانده اند موسسه کوارتز بر اساس داده‌های ارائه شده  گزارش سازمان بهداشت جهانی نتیجه‌ای متفاوت از آن گرفت و بر روی آلوده‌ترین شهر‌های جهان متمرکز شد براساس تحلیل موسسه کوارتز از داده‌های سازمان بهداشت جهانی، آلوده‌ترین شهر جهان درحال حاضر شهر اهواز در جنوب غرب ایران است.

اهواز با جمعیتی در حدود سه میلیون نفر مرکز تولید نفت در ایران به شمار می‌رود و مانند دیگر شهر‌های لیست ۱۰ شهر آلوده سازمان بهداشت جهانی، اهواز نیز شهری به شدت صنعتی است.

این گزارش ها تا امروز با واکنش های عجیب و غریب مسئولین کشوری و استانی و شهری مواجه شده است یکی تایید می کند و یکی تکذیب و انواع و اقسام واکنش ها را تا امروز مسئولین از خود بروز داده اند اما در  این گزارش مجال انعکاس آنها نیست آنچه امروز ما بر این داشت تا به این مسئله دوباره بپردازیم واکنش جالب عضو شورای شهر به این گزارش قدیمی است

کاظم سواری طی روزهای گذشته در نطق پیش از دستور از آلودگی هوای اهواز گفت: اهواز به آلودگی هوا متهم است ولی ما این را قبول نداریم این آلودگی در آن حد نیست که به آلوده ترین شهر جهان معروف شود،این قطعا یک سیاست مغرضانه در پشت سر دارد و ما می توانیم در صورت استفاده از پرندگان غیر شکاری در پارک های شهر، آلودگی های ناچیز موجود را کاهش و فضای شهر را عاطفی تر کنیم.

ابتکار عجیب عضو شورای شهر ما را بر آن داشت تا ببینم این ایده در مقایسه با سایر ایده ها چقدر احتمال تاثیر دارد تا نبوغ شورای شهر اهواز را به رخ جهانیان بکشانیم.

ابتکار جالب شهرداری رم برای کاهش آلودگی هوا

شهروندان ایتالیایی با یک بلیت باطل شده اتوبوس شهری رم می توانند در  محدوده طرح ترافیک خریدهای خود را با استفاده از یک خودرو برقی برای نیم ساعت به صورت رایگان انجام دهند.
یکی از مسئولان شهرداری رم  با بیان اینکه این ابتکارعملی است برای ترغیب هر چه بیشتر به تردد پایدار و کاهش آلایندگی های هوا ، افزود: ما به صورت مستمر به شهروندان در مورد امکانات موجود و اشکال تردد سبز در سطح رم اطلاع رسانی می کنیم. بنابراین تلاش ما بر این است که فناوریهای دارای آلایندگی هر چه کمتر مانند وسایل نقلیه برقی  و روش های جایگزین، مانند استفاده شراکتی از خودرو را هر چه بیشتر به مردم معرفی کنیم و در عین حال آنها را به استفاده از وسایط نقلیه عمومی در شهر ترغیب کنیم.
نمایش خودروهای تمام الکتریکی مسابقات فرمول  یک در شهر رم نیز یکی دیگر از این ابتکار عمل ها برای توجه مردم به حفظ محیط زیست می باشد.

خودروهای برقی در شهر رم از پرداخت مالیات و پارکینگ معاف هستند و می توانند در منطقه محدوده طرح ترافیک تردد کنند. این خودروها همچنین می توانند در ایستگاه های شارژی که در سطح شهر ایجاد شده است باطری خود را به صورت رایگان شارژ کنند.

 

 

پرده هایی که هوا را تصفیه می کنند!

“آتم” یکی از طرح های جالبی است که برای مقابله با آلودگی هوا معرفی شده است. این طرح مربوط به پرده هایی می شود که می توانند هوای آلوده بیرون را تصفیه کرده و وارد خانه کند. این پرده ها می توانند از بیمار شدن افراد خانه جلوگیری کنند.

“مالگورزاتا بلاچنیکا” طراحی است که ایده اصلی این پرده ها را داده و آن را به مرحله اجرا رسانده است. این طرح به صورت پرده های الکترونیکی هستند که بر روی پنجره نصب شده و به مانند فیلترهایی از گذشت آلودگی هوا جلوگیری می کند.

این پرده می تواند تمامی آلودگی ها را گرفته و در شرایطی می تواند نقش کولر را نیز به خود بگیرد. “آتم” طرحی است که هوای خانه را کنترل کرده و حتی با استفاده از نرم افزارهای کاربردی توانایی تشخیص میزان آلودگی هوای داخل را نیز دارد. این ایده توانست است به مرحله نیمه نهایی مسابقات ایده های پاک برسد.

تبدیل سوخت بنزینی به تکنولوژی سلول سوختی
یکی دیگر از فن آوری های جدید سوختی تولید سلول سوختی Holy Grail  است که بهترین نوع سوخت هیدروژنی محسوب می‌شود؛ گفتنی است که در این تکنولوژی از گاز هیدروژن برای تولید برق و تبدیل آن به انرژی مکانیکی در موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن خودرو، کامیون، اتوبوس، قایق و وسایل نقلیه مجهز به موتور حرکتی، استفاده می‌کند. تنها چیزی که از این سوخت ساطع می‌شود، H2O خالص است و پاکی آن تا حدی است که قابل آشامیدن است و به هیچ عنوان قابل مقایسه با CO2 و اکسید نیتروژن خودروهای امروزی نیست.
مرکز Toyota Motor Sales با همکاری Shell Oil در ۱۰ می ۲۰۱۱ اظهار داشتند که اولین جایگاه سوخت هیدروژنی را از طریق خطوط لوله صنعتی به بهره برداری رسانده‌اند. این موضوع اولین قدم برای استفاده از این سوخت محسوب می‌شود.  خوب است بدانید که هیدروژن این سوخت با استفاده از باکتری و زباله های زیست توده تولید خواهد شد.
تولید بیشتر خودروهای برقی
جالب است بدانید که خودروهای برقی جزو اولین تولیدات اواخر دهه ۱۸۹۰ محسوب می‌شود؛ و جالب اینجاست که در قرن اخیر این گونه خودروها بیشتر از گونه های بنزینی تولید شده‌اند. با گسترش تولید خودروهای برقی، کمپانی نیسان نیز، LEAF جدید را به مشتریان خود برای رانندگی در شهر بدون تولید مواد آلاینده عرضه کرده است. سوخت این خودروها با اتصال چندین باتری به یکدیگر تامین می‌شود؛ این باتری های سربی،  با اتصالات هیدریدهای فلز متال و لیتیوم، انرژی را در خروجی های الکتریکی اصلی ذخیره می‌کنند؛ و نیز، در آینده ای نزدیک در جایگاه های سوخت مخصوص می‌توان این باتری ها را مجددا شارژ کرد. در مقابل استفاده از سوخت فسیلی این خودروها، از معایب آن همانند خودروی های دارای سوخت سلولی هیدروژنی، می‌توان به عدم ساختار قابل اعتماد و استفاده نکردن از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و حرارت مرکزی زمین اشاره کرد.
امید است دیگر شهرهای جهان هم با آزاد کردن پرنده های غیرشکار در پارک هایش مشکل آلودگی هوا را اگر البته وجود داشته باشد برطرف کنند و اینقدر خود را با طرح های و پروژه های علمی سنگین درگیر نکنند!
 منبع: رهیاب