تاریخ انتشار خبر: ۲۳ , بهمن, ۱۳۹۳ | ۲۱:۵۴:۴۸
کد مطلب : 73264

مونوریل قم، هنوز نیامده حادثه آفرید!+ تصاویر

کریمه:لوکوموتیو پروژه مونوریل در حالی که بر روی یک دستگاه تریلی قرار داشت؛ هنگام عبور از زیر پل، سقف لوکوموتیو به کلی آسیب دید.

به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کریمه، دقایقی پیش در بلوار زائر قم، زیر پل اتوبان امام علی (ع)، لوکوموتیو پروژه مونوریل در حالی که بر روی یک دستگاه تریلی قرار داشت؛ هنگام عبور از زیر پل، سقف لوکوموتیو به کلی آسیب دید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی کریمه، در تاریخچه مونوریل قم آمده است؛ بر اساس مطالعات طرح جامع حمل‌ونقل این شهر که از پنج سال پیش آغاز و درنهایت در جلسه شورای عالی ترافیک به تصویب رسیده بود، وجود دو خط A و B مترو برای قم پیش‌بینی‌شده بود، اما ناگهان در هشتاد و یکمین جلسه این شورا بنا به پیشنهاد شهردار قم و برخی از مسئولان این استان، مونوریل جایگزین خط B قطار شهری قم شد.
درحالی‌که برخی کارشناسان و اعضای شورای شهر قم معتقدند پیش از شروع به کار این پروژه، مطالعات امکان‌سنجی و هزینه و فایده آن انجام‌نشده بود.

گفتنی است که در مرداد سال ۸۸ کلنگ احداث مونوریل در قم بر زمین زده شد، دولت درصدد برآمد تا طرح نیمه‌تمام مونوریل تهران را در قم به نتیجه‌ای برساند اما پس از گذشت دو سال، محمدرضا باقر پناهی، نماینده قم در شورای عالی استان‌ها خبر از توقف این پروژه به دلیل نداشتن مطالعات اولیه داده است.

قرار بود مونوریل قم با هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۹ میلیارد تومان و در مدت ۳۰ ماه به اجرا درآید و حالا بعد از گذشت ۲۰ ماه از زمان کلنگ زنی اجرای این پروژه متوقف‌شده است.

جالب‌توجه است که نماینده قم در شورای عالی استان‌ها دلیل توقف در اجرای مونوریل قم را نداشتن مطالعات اولیه و مصوبه شورای شهر دانسته و تأکید کرده است: با توجه به تقاضای مکرر اعضای شورای شهر از مجریان طرح برای ارائه مطالعات و عدم در اختیار قرار دادن آن به اعضا و همچنین جلوگیری از بین رفتن نمای بصری حرم حضرت معصومه (س)این پروژه متوقف شده است.

 البته دلیل توقف مونوریل قم تنها به همین مقدار محدود نمی‌شود، درحالی‌که به گفته پناهی، این پروژه فرآیند قانونی خود را طی نکرده از شهر قم خبر می‌رسد که پروژه مونوریل علاوه برنداشتن مصوبه شورا، در طرح جامع این شهر هم لحاظ نشده است.

پناهی، شهرداری قم را مجری طرح می‌داند و اضافه می‌کند: این طرح بدون طی مراحل اولیه شروع شد و در مقابل حرم مطهر حضرت معصومه (س) به مشکل جدی برخورد کرد و نهایتاً متوقف شده است، از مجری آن می خواهیم هر چه سریع‌تر مطالعات خود را به این شورا ارائه دهند تا پس از بحث و بررسی راهکار اساسی برای ادامه این پروژه اندیشیده شود.

بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته قرار بود اولین مونوریل کشور به طول هفت کیلومتر در بهمن‌ماه ۱۳۹۰ به بهره‌برداری برسد. قطار این سیستم حمل‌ونقلی در ابعاد ۶/ ۵ در۹/ ۲ در۵۲ متر پیش‌بینی‌شده بود و زوار و مسافران توسط پله‌های برقی به ارتفاع ۵/۵ متر به آن منتقل شوند. قرار بود مونوریل قم دارای ۴ واگن و ظرفیت ۸۰۰ نفر بوده و مدت‌زمان توقف آن در هر ایستگاه ۲۰ ثانیه باشد. حالا همه این قرارومدار معلق در هواست، مونوریل قم متوقف‌شده و باید از طراحان آن پرسید که هزینه‌های انجام‌شده برای این طرح ناکام را چطور باید جبران کرد.

حال بعد از این همه کش‌وقوس‌های فراوان؛ در ۲۳ بهمن‌ماه ۱۳۹۳ لوکوموتیو پروژه‌ی مونوریل وارد قم شد که به خاطر همان بی‌تدبیری‌های گذشته! لوکوموتیو دچار آسیب شد.

آری، بار دیگر بیت‌المال از دست رفت…

  1. هیوا می‌گه:

    با سلام خدمت همه دوستان .در این برهه از زمان توجه سایر دوستانی که مطالب فوق را مطالعه فرمودند جلب میکنم به این نکته کلیدی و مهم که در عصر ارتباطات باید خیلی مواظب بود که آیا مطالبی که رسانه ها از جمله این دوستان عزیز به خورد ما میدهند تا چه حدی درست و دارای سند است.آری متاسفانه دیروز در اثر سهل انگاری راننده این وسیله، اولین واگن از قطار پروژه با سقف یکی از پل ها به دلیل در نظر نگرفتن ارتفاع پل، شاهد اتفاق بدی بودیم .اما حال اینکه این مسئله را سر آغازی قراردهیم همچون گذشته برای زیر سوال بردن این پروژه به نحوی بی انصافیست و باعث آزار روحی و روانی سایر کار گران ومهندسینی که در این پروژه فعالیت داشته و دارند.