تاریخ انتشار خبر: ۱۵ , تیر, ۱۳۹۳ | ۱۳:۴۰:۲۵
کد مطلب : 35413
واکنش فعال فرهنگی به مطلب عصر :

نباید به شنیده ها اکتفا کرد / الگو برداری از آثار موسیقی به لحاظ هنری، امری بدیهی است

رسول مظفری از فعالان فرهنگی و عضو گروه تواشیح مصباح الهدی آبادان با ارسال جوابیه ای نسبت به خبر عصر آبادان واکنش نشان داد.

mozafari

به گزارش عصر آبادان ، رسول مظفری از فعالان فرهنگی و عضو گروه تواشیح مصباح الهدی آبادان با ارسال جوابیه ای نسبت به انتشار مطلب عصر آبادان با عنوان “آبادان مهد نواهای قرآنی است / ورود موسیقی به تواشیح ، انحراف است” واکنش نشان داد.متن جوابیه بشرح ذیل است:

با سلام
احتراماً ضمن تشکر از مطلب خوبتون و دقت نظرتان اما لازم است چند نکته را به نظرتان برسانم:
۱- نوشته اید که (شنیده ایم ….)، سوال اینجاست که باید به شنیده اکتفا کرد؟
مگر اهل بیت علیهم السلام به ما یاد نداده اند که فاصله دیدن تا شنیدن ۴ انگشت است، پس چگونه با شنیده ها زحمات چند جوان قرآنی را در آبادان زیر سوال میبرید؟
۲- اگر شما عزیزان مقام معظم رهبری را به عنوان مرجع و ولی فقیه قبول دارید میتوانید به جلسات و محافل قرآنی که در محضر رهبر معظم انقلاب هر ساله اجرا می شود دقت کنید که گروههای تواشیح و مدیحه سرایی بسیاری در محضر معظم له اجرای برنامه دارند و همگی بلا استثنا از نغمات و موسیقی و الحان عرب استفاده می کنند. حالا جای سوال اینجاست که آیا معظم له با این همه دقت نظری که دارند و نظرات زیبایی که در خصوص موسیقی و تواشیح دارند چه موضعی دارند؟ آیا از اجرای گروههای تواشیح در محضر ایشان جلوگیری شد؟
بنده شخصا در دیداری که خدمت ایشان رسیدم به ما گفتند که ما کمبودات زیادی در زمینه تواشیح داریم که تلاش کنید که آثار فاخری تولید شود.
۳- بنده خود موافق استفاده از موسیقی نیستم اما به لحاظ فنی و هنری الگو برداری از یک اثر موسیقی برای ساخت آثار زیبا در تواشیح امری بدیهی است، اما استفاده از عین موسیقی حرام طبق نظر همه مراجع مطلقا حرام است.
۴- بین سرودهای حماسی که با موسیقی غیر زنده اجرا می شود و تواشیح فاصله از زمین تا آسمان است، برای مثال گروه خودمان یک اثر سرود حماسی در مدح شهدای جنگ تحمیلی تولید کرده ایم که به هیچ عنوان نمی توان آن را تواشیح نام نهاد و تنها یک سرود ملی مذهبیست همانند خیلی دیگر از سرودهای ملی و مذهبی که شنیده شده است.
۵- اشتباه یک یا چند نفر را در استفاده از نغمات موسیقی شرقی را به پای گروههای مطرح شهرستان نگذارید.
در پایان از اینکه گروههای تواشیح آبادان و سوابق در خشان آنان را با این مطلب مورد تفقد خود قرار داده اید بسیار سپاسگذارم.

  1. ناشناس می‌گه:

    به هر حال توجیه آقای مظفری قابل قبول نیست … دلائلی محکم لازمه تا صحبت هاش مورد قبول واقع گردد. بالاخره موسیقی بده یا خوبه؟ حلاله یا حرامه؟

  2. ناشناس می‌گه:

    توجیهات آقای مظفری قابل قبول نیست … دلائل محکمی لازم است تا حرف های ایشون مورد قبول واقع گردد. بالاخره موسیقی بده یا خوبه ؟ حلال یا حرامه؟

  3. آشنا می‌گه:

    رسول عزیز ، دل قوی دار و زبان از گفتگو با برخی تفکرات پنهان شده در پشت کامنت ها پرهیز کن. در آبادان کار فرهنگی نکردن همواره بهتر از کار فرهنگی کردن است. فرقی هم نمی کند سلیقه و مرامت چه باشد. انشاءالله خدا یاورت باشد. محکم باش برادر. بکش جفای رقیبان مدام و جور حسود / که سهل باشد اگر یار مهربان داری.

  4. زهرانژاد می‌گه:

    ضمنا بنده آقای مظفری رو از نزدیک میشناسم . ایشون بسیار دغدغه فعالیتهای قرآنی و تواشیح رو دارن . البته همه دارای نقاط قوت و ضعفی هستیم. یاعلی

    • سید عدنان موسوی می‌گه:

      جای بسی تأسف است که احترام به مرجعیت در بین افراد و حتی در … یا وجود ندارد یا کم است . مشکل از آنجا شروع می شود که مقام معظم رهبری رو به عنوان مرجع دینی قبول نکنیم و بعدش در مورد مشروعیت اجرای تواشیح یا عدم مشروعیت اون در محضر معظم له بحث کنیم… ایشان مرجعی شجاع و آگاه به زمانه و مسائل مستحدثه است و عدم احترام به ایشان در حالی که در تمام جهان و حتی در بین مخالفان مورد احترام است واقعا جای تعجب داره ، ایشون می تونن با اقتدار در موردعدم مشروعیت و یا …. نظر بدن و اجازه اجرا در محضرشون ندن و به نظر بنده توهین و ایشون و مرجعیته چون هیچ مرجعی فتوایی در خصوص عدم مشروعیت تواشیح ندادن و این افراط در یک مرکز علمی جای بسی تعجب داره!!!

  5. زهرانژاد می‌گه:

    دوستان عزیز از همدیگه ناراحت نشید این خیلی خوبه که یک فضای نقد سالم در فضای رسانه وجود داره و باید قدر این فرصت ها رو بدونیم

  6. ناشناس می‌گه:

    با سلام واقعا متاسفم که چند نفر آدم قرآنی صحبت هم رو نمیفهمم و درک نمیکنن چه برسه به آدمهای معمولی و جریانات سیاسی مختلف و ادیان مختلف و شیعه و سنی و …

  7. ناشناس می‌گه:

    طبق شناختی کهرعز اقای مظفری داشتیم بعید بود که این حرفها روبزنند ولی خب دوره زمونه خوبی نیست

  8. درفشان می‌گه:

    عجب دعوائی شده … ما هم بیام قاطی بشیم ..

  9. حوزه می‌گه:

    سلام علیکم بما صبرتم…
    ضمن تشکر از نویسنده محترم این متن که با یک دغدغه و حماسه مثال زدنی!!! از عملکرد خود و دوستان محترمشان دفاع نمودند چند نکته از باب دلسوزی و نه تخریب حضور ایشان عرض می کنم.
    ۱- اولاً حضرت نویسنده ملاک مشروعیت هر اثری را اجرا نمودن آن نزد مقام معظم رهبری می دانند که اگر معظم له در هنگام یا بعد از اجرا مخالفتی نداشته باشند پس اثر نه تنها مشروع بلکه فاخر به حساب می آید. با این تفاصیل اگر شخصی جهت شرکت در محافل قرانی معظم له حاضر شود و اتفاقاً تا موقع نماز هم در آنجا باشد و علی رغم شنیدن اذان و اقامه نماز حاضرین در آنجا نماز نخواند چون که در محفل قرانی آنجا شرکت داشته و نماز نخواندنش هم مورد انتقاد قرار نگرفته لذا این بی نمازی او مشروعیت داشته و هیچ کس حق ندارد به او نگاه چپ و یا انتقادی کند که اگر کند مجرم و مخرب به حساب می آید… قطعاً اینگونه نیست جناب آقای مظفری اگر مایل هستند در مورد مشروعیت و عدم مشروعیت نحوه الگو برداری دوستان ما در گروه های تواشیح اطلاعات متقن کسب نمایند می بایست به روش های اصولی گوناگون از جمله استفتاء ویا به روش های دیگر اقدام نمایند تا هر وقت سایتی مثل همین سایت محترم اقدام به نشر این نوع خبرهای تحلیلی نمود جواب محکم و محکمه پسندی داشته باشند.
    ۲- در خصوص نقد شما از بکار بردن سایت از واژه شنیده ها باید خدمت شما برادر بزرگوار عرض نمایم تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها حتی اگر آن چیز ها در حد یک شنیده باشد…
    ۳- شما فرمودید موافق موسیقی نیستید ولی به لحاط فنی و الگو برداری… اساساً شرب خمر هم حرام است بنده هم موافق شرب خمر نیستم ولی آیا می توانم با این توجیه که مشکل جسمی دارم و داروی خمر به من پیشنهاد شده ..توجه فرمائید پیشنهاد شده و نه تجویز اقدام به شرب خمر نمایم؟ با منطق و توجیه حضرتعالی می توان این عمل زشت را انجام دهم… پس بیائیم یا زنگی زنگ باشیم یا رومی روم … به هر حال اگر مخالف موسیقی هستید پس این نوع توجیهات که به مراتب از شأن و منزلت قرانی شما می کاهد اجتناب نمایئید تا همگی مورد رحمت و لطف الهی قرار گیریم.
    ۴- فرمودید بین سرود های حماسی و و موسیقی غیر زنده چه و چه هست که من به خاطر نداشتن تخصص در این حیطه حرفی برای گفتن و نوشتن ندارم.
    در پایان عرایضم از شما دعوت می کنم تا در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد این بحث ها در حوزه علمیه خرمشهر حضور پیدا کنید تا در این خصوص راهنمائی شوید و با توجیهات ضعیف خود باعث دادن بهانه به دیگر دوستان خواننده ترانه نشوید .. ضمناً این توجیه شما باعث آلت دست خوانندگان شده است….. از سایت محتر عصر آبادان هم تشکر می کنم که به خودش جرأت داده و در این حیطه ورود نموده البته باید منتظر حملات گسترده از جانب دوستان باشه….

    • علي می‌گه:

      سلام علیکم ورحمه الله و برکاته
      تواشیح وما ادراک ما هذا الفن …
      رهبر فرزانه ما شنونده بیشتر که شاید همه تواشیح ها هستند آیا اینطور نیست؟
      برادران …به نظرم کمی بیشتر از این الگوی بزرگ فرهنگی عالم اسلام و به نحو احسن یاد بگیرند مشوق باشند تا ….که ….
      موسیقی
      آقایان منتقد بدانند که استفاده کردن خادمان اهل بیت علیهم السلام و قرآن ومنبری های عزیزمان و مداحان مورد تایید کشور که تمام دنیای اسلام از همان نغمات ومقامهای موسیقی و غناست . واقعاً خبر دارند؟ اگر خبر ندارند بدانند همان نغماتی که برای غنا استفاده می شود برای قرآن و مداحی و منبر و خطابه وتواشیح و…. نیز استفاده می گردد.عزیزان به این رشته های جذاب و جوان پسند اینقدر با تحجر و تعصب نگاه نکنند. چرا به جای تشویق و ترغیب جوانان عزیز و مومن با این همه افتخارآفرینی ، آنها را نسبت به فعالیتهایشان دلسرد می کنند؟
      همین انتقادهای بی جا و بحثهای افرادی از فرهنگ و فعالیتهای فرهنگی هنری اسلامی باعث شده در کشور فعالیت های تواشیح کمتر و موسیقی و غنا و ضبط های زیرزمینی رپ و پاپ و …. بیشتر از فعالیت های قرآنی و تواشیحی و مدح اهل بیت کم رنگ شود که نه معدوم شود… در دنیای پیشرفته امروزی و عصر ارتباطات باید دیدمان نسبت به جوانان مهربانانه تر باشد تا بشود از آنها به عنوان بزرگترین نیرو در برابر ناملایمات دنیای بد و آخرزمان استفاده نماییم.و در پایان خواهش می کنم از افرادی که در زمینه های تواشیح و موسیقی اصیل (عربی ، قرآنی) اطلاعی ندارند در این موضوعات دخالتی جبهه گیرانه نداشته باشند . ودر محدوده فعالیت خود نظر بدهند .مثل تلفظ صحیح و خداپسندانه نماز تا باعث …
      (ضمن عذرخواهی از مخاطب محترم با نام “علی ” ؛ خط آخر این دیدگاه از سوی مدیر مسئول حذف شد)

    • رسول مظفری می‌گه:

      با سلام و عرض ادب خدمت مدیران سایت عصر آبادان و عزیزانی که کامنت گذاشتند.
      جناب آقای “حوزه”
      بنده از پاسخ شما سپاسگذارم ولی با توجه باینکه که فرمودید تخصصی در این رشته ندارم، جواب شما را نمیدهم، زیرا بحث تواشیح یک بحث کاملا فنی و هنریست که در این مجال نمیگنجد و صحیح نمیدانم بیشتر از این موضوع را ادامه دهم و چه خوب بود سایت عصر آبادان قبل از درج این مطلب اگر موردی هم مشاهده شده بدلیل اینکه فعالیت دیگر عزیزان زیر سوال نرود بصورت کاملا خصوصی طرح مسئله با بزرگان شهر همچون امام جمعه و بزرگان حوزه میشد، که توسط این بزرگان به آنان تذکر داده شود تا به اینگونه مسأله رسانه ای نشود.
      به هر صورت بنده به عنوان فعالان در این عرصه یعنی تواشیح و اناشید دینی به دیگر دوستانی که در این زمینه فعالیت میکنند توصیه میکنم دست به کارهایی خلاف شرع در این زمینه نزنند که به تبع اشتباه آنان فعالیت و سوابق درخشان گروههای خوب آبادانی را زیر سوال ببرند.
      چند نکته:
      ۱- اما در خصوص اجرای گروههای تواشیح در محضر رهبر معظم انقلاب باید عرض کنم که اگر اطلاع ندارید من به شما میگویم تمامی گروههایی که در محضر ایشان اجرا میکنند از جمله خود ما که اجرا داشتیم، از یک فیلتر بسیار سخت و سنگینی عبور داده میشوند یعنی اینکه اثری که قرار است در محضر معظم له اجرا شود به لحاظ فنی و به لحاظ شرعی کاملا بررسی میشود، چه از لحاظ شعر و چه از لحاظ نوع موسیقی که در ساخت آن تواشیح استفاده شده، پس منظور بنده مشروعیت یا عدم مشروعیت تواشیح ها بواسطه اجرا در محضر رهبر معظم انقلاب نبوده.
      ۲- اگر بنا باشد به شنیده ها اکتفا شود که متاسفانه اینگونه است و بشدت هم شیوع دارد، در فعالیتهای فرهنگی عزیزان با شنیده ها براحتی تمامی فعالیتهای خود را زیر سوال میبرند، که این روند موجب سرخوردگی خیلی از فعالان فرهنگی شده، پس نباید بین خودمان، خودمان را زیر سوال ببریم و موجبات خوشحالی مخالفان فعالیتهای دینی و آئینی شویم.
      در پایان امیدوارم که همه کسانی که در عرصه فرهنگی- مذهبی فعالیت میکنند بتوانیم به حدیث شریف امام صادق (ع) که میفرمایند: «برای ما (اهل بیت علیهم السلام) زینت باشید…» جامه عمل بپوشانیم.
      والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
      خادم القرآن
      رسول مظفری