تاریخ انتشار خبر: ۱۲ , مرداد, ۱۳۹۳ | ۰۰:۴۹:۳۵
کد مطلب : 37203

نرخ‌های جدید بلیت قطار

از ابتدای مرداد امسال ۱۰ درصد به عنوان هزینه خدمات ایستگاهی بر قیمت‌های سفرهای ریلی اضافه شد که البته این اقدام بدون اطلاع‌رسانی رسمی و با مخالفت شرکت‌های حمل و نقل ریلی صورت گرفت و قرار است در آینده نزدیک هم بیش از ۲۰ درصد بر این قیمت‌ها افزوده شود.

 با توجه به تنوع مسیرها و نوع واگن قطارهای مسافری، نرخ بلیت قطار یکی از متنوع‌ترین نرخ ها در حمل و نقل عمومی کشور به حساب می‌آید؛ به طوری که در یک مسیر چندین و چند نوع قطار با سرعت‌های متفاوت عبور می‌کند و این شرایط باعث افزایش انتخاب مسافران شده است. 

در طول چند ماه گذشته شرکت‌های مسافری از افزایش هزینه‌های خود با توجه به اجرای فاز دوم هدفمندی‌ یارانه‌ها و نرخ بالای تورم سخن گفته‌اند و طبق اعلام مدیر عامل شرکت حمل و نقل ریلی رجاء رسما درخواست افزایش بیش از ۲۰ درصدی نرخ بلیت را ارائه کرده‌اند.

 

درخواستی که از سوی راه‌آهن درحال بررسی و آنالیز است و طبق اعلام معاون مسافری این شرکت به تابستان امسال نخواهد رسید از این رو به نظر می‌رسد پس از افزایش ۱۰ درصدی نرخ بلیت‌ها در چارچوب خدمات ایستگاهی قیمت‌ها تا پایان تابستان به شکل فعلی محاسبه شود.

 

قیمت‌های فعلی مسیرهای ریلی بعد از اعمال ۱۰ درصدی هزینه خدمات ایستگاهی بدین شرح است:

 

مسیر تهران – مشهد به عنوان پرترددترین مسیر در ایران شناخته می‌شود که تنوع بالای قطارها را در این مسیر الزامی می‌کند.

 

مسافران مسیر تهران – مشهد می توانند از بین قطارهای مختلف شامل کوپه‌ای، سالنی و اتوبوسی است و البته در سطوح مختلف VIP ، لوکس و معمولی تردد می کنند.

 

قطار پلور سبز سروش با ۷۷ هزار تومان گران‌ترین قطار در مسیر تهران – مشهد به حساب می‌آید و پس از آن قطارهای کوپه‌ای چهار نفره با قیمت‌های بین ۴۵ هزار تا ۷۵ هزار تومان در این مسیر تردد می‌کنند.

 

قیمت بلیت قطارهای کوپه‌ای شش نفره نیز از ۲۸ هزار تومان تا ۴۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

 

همچنین قطارهای مختلف اتوبوسی و سالنی نیز از ۲۰ هزار تومان تا بیش از ۳۰ هزار تومان مسافران حرم امام رضا (ع) را جابجا می کنند اما ارزان ترین سفر قطاری در این سفر ۹۹۰ کیلومتری مربوط به قطار اتوبوسی درجه دو است که با ۱۷ هزار و ۹۰۰ تومان مسافران را از تهران به مشهد و برعکس جابجا می‌کند.

 

در کنار این مسیر تهران – تبریز نیز به عنوان یکی از قدیمی ترین خطوط ریلی کشور در چند قطار مختلف و با قیمت‌های متفاوت مسافران را در این مسیر مرکز به شمال غرب منتقل می کند.

 

قطار سبز تبریز با ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان ، لوکس شش نفره ۳۴ هزار تومان و شش تخته ۲۵ هزار تومان از جمله قطارهایی است که در این مسیر فعال هستند.

 

همچنین قطاری با قیمت ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان مسافران تهران را به جلفا که قدیمی‌ترین ایستگاه راه آهن در کشور را دارد منتقل می‌کند.

 

میانگین قیمت در مسیر تهران – اصفهان ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، در مسیر تهران – اهواز ۳۵ هزار تومان، در مسیر تهران – زاهدان ۵۴ هزار تومان، در مسیر تهران – کرمان ۳۹ هزار تومان و در مسیر تهران – یزد ۳۳ هزار تومان است که البته با توجه به نوع قطار و میزان ظرفیت کوپه تفاوت قیمتی چند هزار تومانی نیز در این مسیرها طبیعی است.

 

مسیر راه آهن اهواز – مشهد به عنوان یکی از طولانی ترین مسیرهای کشور یک قطار ثابت شش تخته لوکس دارد که با قیمت ۶۵ هزار تومان جنوب غرب ایران را به شمال شرق متصل می‌کند.

 

همچنین مسیر تبریز – مشهد با ۷۶ هزار تومان یکی از گران‌ترین مسیرهای ریلی ایران شناخته می‌شود.

منبع: ایسنا