تاریخ انتشار خبر: ۶ , مهر, ۱۳۹۴ | ۱۹:۱۲:۰۲
کد مطلب : 101390
وزیر سابق اقتصاد در گفتگوی تفصیلی:

پول های بلوکه شده ایران بسیار بیش تر از رقم اعلام شده توسط بانک مرکزی است/اقتصاد کشور به برجام واکنش منفی نشان داده است

سید شمس الدین حسینی گفت: تجربه ژنو نشان می‌دهد آن خبری که از توافق منتشر می‌شود با واقعیت‌ها تفاوت بسیاری دارد و اقدام طرف مقابل در اجرا با آنچه که توافق شد هم متفاوت است.

به گزارش عصر آبادان؛ سید شمس الدین حسینی وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم به خوزستان سفری داشت و به همین دلیل ساعتی در جمع خبرنگاران رهیاب حضور یافت و پاسخ پرسش‌ها را داد.
در بخش نخست گفتگو که می‌توانید (اینجا) آن را مطالعه کنید حسینی پاسخ سوالاتی درباره  اهداف اصلی اجرای اقتصاد مقاومتی، گام‌های اجرای اقتصاد مقاومتی، کُند عمل کردن دولت برای تحقق اقتصاد مقاومتی و افزایش آسیب پذیری کشور در صورت نگاه به بیرون و غفلت از ظرفیت‌های درون را داد. در بخش دوم گفتگوی این عضو هیئت علمی دانشگاه موضوعاتی همچون دوران پساتوافق، مبلغ پول‌های بلوکه شده که پس از توافق احتمالی آزاد می‌شود و برخی از موضوعات روز مورد بررسی قرار گرفت.
آنچه که در پی می‌آید بخش دوم گفتگوی رهیاب با وزیر سابق دولت نهم و دهم است.
حسینی می‌گوید: تجربه ژنو نشان می‌دهد آن خبری که از توافق منتشر می‌شود با واقعیت‌ها تفاوت بسیاری دارد و اقدام طرف مقابل در اجرا با آنچه که توافق شد هم متفاوت است.
وی می‌افزاید: یعنی همیشه ۲ شکاف وجود دارد. شکاف اخبار تا واقعیت و شکاف واقعیت توافق تا رفتار طرف مقابل و نوع اجرای آن. شما ببینید با چه شور و هیجانی توافق ژنو معرفی شد. این موج مثبتی در اقتصاد ما ایجاد کرد اما وقتی متن توافق افشا شد، مشخص شد که اخبار منتشر شده خیلی خوشبینانه و غیر واقع بینانه با متن بود.
وزیر سابق اقتصاد عنوان می‌کند: رفتار غرب یا یک به علاوه پنج(با خنده) [ ۵+۱ متشکل از ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، چین، روسیه، فرانسه و بریتانیا به علاوه آلمان است اما در واقع یک آمریکا است و آن ۵ کشور فقط سوسو می‌کنند] در توافق ژنو متفاوت بود.
شکاف‌های توافق هسته‌ای
وی تصریح می‌کند: البته تجربه ژنو در سایر توافقات هم تکرار شد. درباره برجام شاید کمی زود باشد اگر بخواهیم درباره شکاف دوم[شکاف واقعیت توافق تا رفتار طرف مقابل در اجرا] صحبت کنیم اما درباره شکاف نخست می‌توان به راحتی صحبت کرد؛ شما ببینید هر کسی که صحبت از توافق می‌کند اسم برجام را هم می‌آورد. ولی وقتی دقیق‌تر می‌شویم می‌بینیم که توافق فقط به برجام ختم نمی‌شود؛ پس بهتر است حداقل ما ۳ متن را با هم بررسی کنیم.
حسینی بیان می‌کند: قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، پیوست الف یا برجام و بیانیه گروه ۵+۱ و نماینده اتحادیه اروپا را باید ببینیم. دقیقاً ۳۱ تیرماه که متن برجام منتشر شد متن بیانیه ۵+۱ هم منتشر شد اما خبر برجام به سرعت در رسانه‌ها اعلام شد و بیانیه با تأخیر در رسانه‌ها منتشر شد که در واقع شکاف بین واقعیت‎ها و اخباری که خوش بینانه و غیر واقع بینانه منتشر شد، وجود دارد.
وی می‌گوید: خبرهای اولیه از برجام نشان می‌دهد که نیاز به تکمله‌هایی دارد که با کنار هم گذاشتن آنها جنبه‌های ناگوار در این توافق یافت می‌شود؛ جنبه‌هایی که چشم انداز اجرای برجام را دشوار می‌کند و حالا باید منتظر باشیم که شکاف دوم و کیفیت اجرای توافق چگونه است.
حسینی ادامه می‌هد: ما در داخل می‌گوئیم ساختمان تحریم‌ها فرو ریخته اما بعد می‌بینیم که فقط تحریم‌های هسته‌ای قرار است برداشته شود، وقتی هم پیوست‌های برجام را بررسی کنید می‌بینید که نوشته شده که هیچ چیز در این متن جایگاه ایران را در برابر تحریم‌ها تغییر نمی‌دهد.
سقوط ۶۲ هزار واحدی بورس
وی می‌افزاید: ما هنوز وارد فاز اجرا نشده‌ایم و اطلاعات منتشر شده با صحبت طرف آمریکایی متفاوت است که نشان می‌دهد فاز اجرا چقدر سخت‌تر از متن است. این موضوعات سبب شده که واکنش منفی در اقتصاد کشور داشته باشد و بازار سرمایه ما ۶۲ هزار واحد سقوط کرد و آن هم در شرایطی که همه منتظر روند مثبت در بازار بودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی عنوان می‌کند: سابقه غربی‌ها نشان می‌دهد که بهتر است برگردیم به بحث نخست که باید نگاهمان به ظرفیت‌های داخلی باشد و بعد از پذیرش این مشکلات آنها را حل کنیم.
وی بیان می‌کند: در این حال اگر توافق خوبی حاصل شد ما چیزی را از دست نمی‌هیم اما اگر بنا را بر موضوعی گذاشتیم که تفسیر پذیر است و به ظاهر قرار است تحریمی برداشته شود نمی‌توانیم شاهد نتیجه خوبی باشیم.
مبلغ پول‌های بلوکه شده ایران و آزاد شدن آنها پس از تحریم این روزها در صدر اخبار قرار دارد و پس از اعلام آزادسازی مبالغ هنگفت در ابتدای دولت یازدهم امروز فقط صحبت از آزادسازی مبالغ اندک می‌شود، حسینی در این باره می‌گوید: در ابتدا باید بین خزانه ملی و ذخایر بانک مرکزی تفاوت قائل شویم. همچنین ذخایر خارجی کشور با منابع عمومی دولت متفاوت است؛ بدون شک ذخایر خارجی کشور که بخشی از آن ذخایر بانک مرکزی است مبلغ زیادی است.
وی می‌افزاید: این رقم در اواخر دولت دهم به بیش از یکصد میلیارد دلار رسیده بود. منابع دولت که بلوکه شده‌اند یک بحث دیگری نسبت به این موضوعات هستند؛ آنچه که مسلم است بانک مرکزی از درآمدهای عمومی دولت که از طریق فروش نفت کسب شده و هنوز پرداخت نشده بی اطلاع است.
وزیر سابق اقتصاد عنوان می‌کند: بانک مرکزی زمانی مطلع می‌شود که این پول به حساب دولت نزد بانک مرکزی واریز شده باشد، حتی اگر حساب مسدود است. اما اگر نفتی صادر شده باشد که صادر شده است و پول آن را شرکت‌های خارجی به هردلیلی نتوانسته‌اند پرداخت کنند بانک مرکزی از آن بی اطلاع است.
وی تصریح می‌کند: ذخایر ارزی بانک مرکزی ارقام بالایی است، منابع عمومی دولت ناشی از صادرات نفت رقم به مراتب پایین تری است اما این رقم را یا وزارت نفت و یا خزانه داری کل کشور باید اعلام کنند؛ آنچه که بانک مرکزی به عنوان ارزهای نفتی دولت که بعد از لغو تحریم آزاد می‌شود می‌تواند بخشی از منابع عمومی دولت باشد.
این استاد دانشگاه تأکید می‌کند: به نظر بنده آن عدد کل که از فروش نفت حاصل شده بسیار بیش تر از رقم اعلام توسط بانک مرکزی است. البته این به معنی غلط بودن آمار بانک مرکزی نیست بلکه این اطلاعات کامل نیست.
عبور از دوران رکود و رونق گرفتن بازارهای اقتصادی امروز به صورت مرتب در ادبیات دولتی‌ها وجود دارد اما در عمل مردم چیزی را مشاهده نکرده‌اند و تغییر محسوسی احساس نمی‌شود؛ حسینی در واکنش به این پرسش کمی تأمل می‌کند و نمی‌خواهد پاسخ را به صراحت بیان کند؛ جلوگیری از ایجاد تنش و وارد نشدن به حوزه انتقاد جدی از عملکرد اقتصادی دولت سبب شد که وزیر اقتصاد دولت‌های نهم و دهم پاسخ آن را کوتاه دهد و فقط به گفتن به  نظر می آید دولت کانون فعالیت‌های اقتصادی خود را معطوف به بعد از دوران توافق گذاشته و به همین دلیل تحرکاتی که می‌کنند در این مسیر است، بسنده کند.
منبع: رهیاب
انتهای پیام/