تاریخ انتشار خبر: ۲۴ , اردیبهشت, ۱۳۹۴ | ۱۰:۰۶:۰۴
کد مطلب : 88743
گزارشی از یکی از عرصه‌های هزینه‌کرد انتخاباتی؛

پیش‌بینی ۱۲۵ میلیونی برای ستادهای کاندیداهای مجلس/ انتظار مغازه‌داران برای اقتصادی‌ترین “۱۰روز سیاسی”

آقای مغازه‌دار وقتی با سئوال گزارشگر مواجه می‌شود، آرام، اما جدی پاسخ می‌دهد: قطعا امسال، قیمت کرایه ستادهای تبلیغاتی خیلی بیشتر از دوره‌های قبل خواهد بود”.

 

به گزارش  عصر آبادان به نقل از سبلانه، انتخابات مجلس شورای اسلامی مخصوصا در شهرهای کوچک و متوسط برای خود داستان‌ها دارد؛ داستان‌هایی بر آمده از فرهنگ شهروندان و شرایط کار سیاسی و اقتصادی کاندیداها و خیلی چیزهای دیگر که ناگهان بر کلیت انتخابات حاکم شده و کاندیدایی را در برابر دیگر کاندیداها در معرض پیروزی قرار می‌دهد، این که انتخابات شهرهای بزرگ و کوچک و حتی شهرهای بزرگ غیر از تهران، تابع چه مسائلی است، برای خود حکایت ها دارد. اما در هر حال انتخابات در شهرهای متعدد، در حوزه های متعدد قابل بحث و بررسی است.

یکی از موضوعات مرتبط با انتخابات در شهرهای متعدد، کرایه ستادهایی است که به عنوان مرکز تبلیغات کاندیداها مورد توجه قرار می گیرند.

هر کاندیدایی که بخواهد وارد مجلس شود، قطعا برای خود حداقل یک ستاد تبلیغاتی باید داشته باشد. در این ستاد عمده کارهای تشکیلاتی این کاندیدا انجام و جلسات انتخاباتی نیز در آن برگزار می‌شود.

کاندیداها در صورتی که پول خوبی داشته باشند، علاقه مند هستند تا در بهترین نقطه شهر و در مرکزیت آن‌ها، ستادهای خود را انتخاب کنند. اما انتخاب این ستادها و هزینه هایی که بابت ایام تبیلغات به آن‌ها داده می شود، حکایت از سود چند ده میلیونی و حتی چندی صد میلیونی در برخی از شهرها برای صاحبانش دارد.

این در آمد میلیونی فقط برای ده روز انتخابات رسمی و نهایتا برای یک دوره یک ماهه نصیب صاحبان مغازه می شود و در این صورت است که ناگهان یک مغازه لباس فروشی و یا لوازم خانگی، ناگهان تبدیل به محفلی سیاسی می‌شود.

این ده روز سیاسی، اقتصادی ترین روزهای عالم سیاست برای صاحبان فروشگاه‌ها در شهرستان‌ها نیز هست و درآمدهای خوبی نصیب آن‌ها می‌شود.

اقتصادی ترین “دهه سیاست” باز هم در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی برای کاندیداها و صاحبان مغازه‌ها مهم و قابل اهمیت خواهد شد و از ماه‌های آینده، کاندیداها سعی خواهند کرد تا بهترین فروشگاه و مغازه را متناسب با توانایی مالی خود، به عنوان ستاد انتخاب کنند.

آقای مغازه‌دار وقتی با سئوال گزارشگر مواجه می‌شود، لبخندی روی لبانش نقش می‌بندد وآرام، اما جدی، در حالی که نگاهش کمی این سو و آن سو می‌چرخد، پاسخ می‌دهد: “قطعا امسال شرایط فرق می‌کند و قیمت کرایه ستادهای تبلیغاتی خیلی بیشتر از دوره های قبل خواهد بود”.

علیرضا یکی از مغازه دارانی است که در دوره های قبل مغازه خود را به کاندیداهای انتخاباتی کرایه داده است.

علیرضا می‌گوید: کاندیداها برای انتخاب ستادی راغب هستند که در مکان‌هایی پر رفت و آمد باشد که البته این کار برای آن‌ها در تبلیغات نتایج مثبث هم دارد.

او در مورد هزینه‌هایی که کاندیداها برای کرایه ستاد انتخاباتی می کنند می‌گوید: انتخاب ستاد بین کاندیداها رقابتی شده است و کاندیدایی ممکن است ۳۰ میلیون برای یک ستاد پیشنهاد دهد در حالیکه کاندیدای دیگر ۳۵ میلیون یا مبلغ بیشتری را ارائه‌می کند.

احمد، یکی از طرفداران کاندیداهای دوره قبلی  در اردبیل است که در خصوص مبلغ کرایه ستادهای تبلیغاتی، می‌گوید: در دوره گذشته مجلس، ستادهای مرکزی کاندیداها به مدت بیست روز تا یک ماه به اجاره کاندیداها در می‌آمدند و در این مدت، مبلغی بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومان پرداخت می‌شد.

احمد می گوید: مدت ایام تبلیغات انتخاباتی برای مغازه دارانی که در مراکز شهرها قرار دارند، بسیار مهم است و درآمد خوبی نصیب آن‌ها می‌شود.

وی همچنین می گوید: البته این طور نیست که کاندیداها در انتخابات به یک ستاد تبلیغاتی بسنده کنند، بلکه کاندیدایی که بخواهد در عرصه رقابت حرف برای گفتن داشته باشد، باید چند ستاد را همزمان داشته باشد، ستاد اصلی، ستاد بانوان، ستاد جوانان و دانشجویان و ستاد عشایری و روستایی از مهم‌ترین ستادهایی هستند که کاندیداها به تشیکل آن‌ها اقدام می کنند.

احمد می گوید: در دوره گذشته علاوه بر هزینه ستاد مرکزی، مبلغی که برای ستاد دانشجویی پرداخت کردیم، ۲۵ میلیون بود. برای ستاد خواهران ۱۰ میلیون و برای ستاد روستایی نیز ۸ میلیون دادیم.

احمد این اظهارات را در حالی بیان می کند که کاندیدای مورد نظرش با این هزینه ها، در کنار هزینه های دیگر همچون چاپ پوسترها، بنرها، اقلام تبلیغاتی، برگزاری چندین میهمانی و نیز جلسات متعدد، نتوانست رتبه‌ای بهتری از هشتمی برای خود کسب کند و از رفتن به مجلس بازماند.

مهرداد نیز یکی از علاقه مندان به فعالیت‌های انتخاباتی است که در گفت و گو با خبرنگار ما، هزینه‌های آتی کرایه ستاد تبلیغاتی مرکزی، برای مدت بیست روز تا یک ماه را بین ۵۰ تا صد میلیون تومان پیش بینی می کند.

وی می گوید: مغازه داران در این موضوع با هیچ کس تعارف ندارند و هر کدام سعی می کنند در مدت تبلیغات انتخاباتی، درآمد خوبی را برای خود کسب کنند، همچنین این دوران، بهترین دوران برای سیر و سفر صاحبان این فروشگاه‌هاست، چرا که دغدغه‌ خاصی برای فروش اجناس مغازه خود ندارند.

“ص.ف” کاندیدایی شکست خورده در یکی از ادوار انتخابات مجلس است که می‌گوید: هزینه اجاره مغازه و ستاد، تنها یکی از عرصه هایی است که باید برای  آن پول هزینه کرد و کسی که کاندیدا می‌شود باید در حوزه‌های متعدد، پول برای هزینه کرد داشته باشد.

علاوه بر هزینه ستادها، مغازه دارانی نیز در شهر وجود دارند که ویترین و یا نمای شیشه ای مغازه خود را در معرض فروش قرار می دهند. البته قیمت این بخش از تبلیغات چندان زیاد نیست و با پرداخت هزینه دویست هزار تومانی، کاندیداها توانسته اند به مدت ۱۰ روز، یک یا دو عکس خود را روی شیشه مغازه‌ها نصب کنند.

این کاندیدای شکست خورده دوره قبلی، با نگاهی به شرایط فعلی و گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی، برای آینده پیش بینی می کند  که با کرایه یک ستاد مرکزی به مبلغ میانگین ۷۰ میلیون، ستاد دانشجویی ۳۰ میلیونی، ستاد روستایی ۱۵ میلیونی و ستاد بانوان ۱۰ میلیونی، یک کاندیدای انتخابات، صرفا برای ستادهای اصلی و متمرکزش باید مبلغ ۱۲۵ میلیونی را بپردازد.

به گفته کاندیدای شکست خورده دوره قبلی مجلس، این عدد، یک پیش بینی نزدیک به واقعیت است که می تواند بالا و پایین داشته باشد، اما قطعا کاندیدایی که بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، باید از هم اکنون به فکر هزینه کرایه ستادهای تبلیغاتی خود باشد.