تاریخ انتشار خبر: ۱۷ , فروردین, ۱۳۹۳ | ۱۲:۳۹:۳۱
کد مطلب : 23844

“چ” روایتی متفاوت از دفاع مقدس/فیلمی پرمخاطب که طنز نیست

استقبال گسترده از فیلم “چ” نشان داد که جوانان و نسل امروز بیشتر از هر زمان تشنه دریافت روایت دفاع مقدس به شکل الگو گیری از شهدا و فرماندهان بزرگ ۸ سال جنگ تحمیلی هستند.

به گزارش عصر آبادان به نقل از دانا فیلم “چ” کاری از ابراهیم حاتمی کیا و محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم داستان ۲ روز از زندگی شهید مصطفی چمران از روز ۲۵ تا ۲۷ مرداد ۱۳۵۸ را در پاوه به تصویر می‌کشد.

"چ" روایتی متفاوت از دفاع مقدس/فیلمی پرمخاطب که طنز نیست

اگرچه فیلم «چ» به خاطر مسائل حاشیه ای نتوانست به عنوان بهترین فیلم در جشنواره فجر انتخاب شود؛ اما این فیلم  بعد از گذشت یک هفته از اکران آن در سینماهای تهران ۹۰ میلیون تومان فروش داشت.

فیلم “چ” به خاطر داشتن یک کارگردان انقلابی نتوانست در میان اپوزیسیون مورد توجه واقع شود و این فیلم در فاصله کوتاهی مورد نقد تعداد زیادی از شبکه های اپوزیسیون قرار گرفت.

این درحالی بود که فرزندان شهدا و تعداد زیادی از دانشجویان در مراسم های مختلف از ابراهیم حاتمی کیا به خاطر ساخت این فیلم تشکر کردند.

همچنین سردار “احمد حق طلب” رئیس سازمان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس در سپاه و بسیج از تمجید رهبر معظم انقلاب از فیلم “چ” خبر داد و اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با مسئولین راهیان نور کل کشور از فیلمی که اخیرا در خصوص حادثه پاوه ساخته شده بود، تجلیل به عمل آورند.

وی افزود: ایشان تاکید داشتند که بازگویی حوادث مهم دفاع مقدس در شرایط فعلی، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر است و فیلم “چ” به خوبی توانست که ابعاد اتفاقات آن روزهای پاوه و ایثارگری‌ها و دلاورمردی‌های مردم را به تصویر بکشد.

علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت‌: «چ» یک کار باارزش در زمینه سینمای دفاع مقدس و معرفی شخصیت شهید چمران است،‌ این فیلم به‌نظر من بسیار پخته‌تر‌، پرمایه‌تر و پرافتخار‌تر است نسبت به فیلمی که به‌موازات آن در حال اکران است‌.

وی ادامه داد:‌ «چ» چند سر و گردن بالاتر از «معراجی‌ها»‌ است. با توجه به اینکه جامعه ما که بارها نشان داده رویکردش به فیلم‌هایی با محتوا و ساختار قوی است، انتظار می‌رفت در گیشه نیز فیلم حاتمی‌کیا مقام نخست را کسب کند،‌  اما آمارها حکایت از این دارد که معراجی‌ها در گیشه رقم بالایی دارد،‌ این فیلم نیز به‌نوبه خود فیلم بدی نیست،‌ اما در قیاس با «چ» بسیار عقب است،‌ «چ» یک استثنا در سینمای دفاع مقدس ما است،‌ فیلمی بسیار زیبا با روایتی قوی و پخته از شهید چمران.

شاید فیلم “چ” در جای خود به عنوان اولین فیلمی که قطعه کوتاهی از زندگی یک شهید را نشان می داد به خوبی توانست مخاطبان را جذب کند اما موضوع اصلی این است استقبال گسترده از این فیلم درس خوبی به مسئولین سینمایی کشور داد.

استقبال گسترده از فیلم “چ” نشان داد که جوانان و نسل امروز بیشتر از هر زمان تشنه دریافت روایت دفاع مقدس به شکل الگو گیری از شهدا و فرماندهان بزرگ ۸ سال جنگ تحمیلی هستند.

تاریخ سینمای ایران بیشتر شاهد ساخت فیلم های طنز از سوی سینما برای ۸ سال دفاع مقدس بود تا بتواند از این طریق مخاطبان خود را پیدا کند اما این بار فیلم “چ” به صورت کاملاً جدی و در برداشتی کوتاه از ۲ روز زندگی شهید چمران توانست به خوبی مخاطبان خود را جذب کند و فرش فوق العاده ای را در همان روزهای ابدایی داشته باشد.

هرچند که این فیلم به بیان رشادت های شهید چمران پرداخته بود و نتوانست رشادت های دیگر شهدا در منطقه پاوه را به تصویر بکشد؛ اما همین برش کوتاه مورد تشویق و تقدیر بسیاری از خانواده های شهدا قرار گرفت.

امید است مسئولین سینمایی کشور این روش فیلم سازی را بیشتر مورد حمایت قرار دهند تا زندگی نامه شهدا و شرح رشادت های آنها به صورت عملی به تصویر کشیده شود و جوانان بتوانند از این طریق با گرفتن الگو از شهدا، در مسیر اعتلای انقلاب قدم بردارند.

انتهای پیام/