تاریخ انتشار خبر: ۲۰ , دی, ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۷:۳۴
کد مطلب : 104742

کمبود تجهیزات و فضای فرسوده؛ مهم‌ترین معضل مدارس خوزستان

علی‌رغم جمعیت یک میلیونی دانش اموزان خوزستانی اما مدارس این استان اغلب فرسوده هستند و قصه تلخ کمبود تجهیزات در آنها دیده می‌شود.

به گزارش عصر آبادان ، تکرار مکررات برخی وقت‌ها سبب عادی شدن مسائل می‌شود؛ آنقدر صحبت از کمبودها در آموزش و پرورش خوزستان شد که گویا امروز این موضوع به امری عادی تبدیل شده است؛ در روزهای ابتدایی آغاز تحصیلی همه از کمبود، کولر، پنکه و آبسردکن می‌گویند و در زمستان قصه تلخ کمبود در وسایل گرمایشی دیده می‌شود.

جمشید کمایی معاون آموزش و پرورش خوزستان در گفت‌وگو با رهیاب می‌گوید: از نظر آماری و مقایسه‌ای نمی‌توان برای مدارس استان‌های مختلف در موضوع تجهیزات جایگاه قائل شد چرا که در استان‌های گرمسیر عمده کمبودها در وسایل سرمایشی و در مناطق سردسیر عمده کبودها در وسایل گرمایشی است.

وی می‌افزاید: البته در مناطق شمالی خوزستان که هوا نسبتاً سرد است با کمبود وسایل گرمایشی هم مواجه هستیم.

اما قصه تلخ مدارس خوزستان آنقدرها واضح و برای همه روشن است که استاندار خوزستان ابتدای امسال یک سوم از حقوق ۳۰ میلیونی‌اش را برای بهبود وضعیت مدارس خوزستان اختصاص داد؛ مقتدایی همچنین از مردم خوزستان خواست در حد توان خود مدارس کمک کنند تا کمی از غبار محرومیت از مدارس خوزستان کاسته شود.

هدیه ۱۰ میلیونی استاندار

استاندار خوزستان در این مراسم به محرومیت مدرسه‌ای در یکی از مناطق نفتی اشاره کرد و گفت: سال گذشته از مدرسه ای در اهواز بازدید کردیم که فاقد امکانات و وضعیت نامناسبی بود در حالی که روی مخزن نفتی با تولید روزانه ۲۰۰هزار بشکه بنا شده است. باید همه سازمانها و ادارات سهم خودشان از درآمد پاییز را برای حل مشکلات مدارس فرسوده و آموزش و پرورش اختصاص بدهند.

وی عنوان کرد: امسال خیرین مدرسه ساز ۹۵ میلیارد تومان برای مدرسه سازی در خوزستان کمک کردند و اعتبارات نوسازی مدارس ۷۰ درصد افزایش یافت اما هنوز مدارس این استان زیبنده مردم خوزستان نیست.

کمبود ۳۰۰ بخاری نفتی

حمید قنبری مدیرکل آموزش و پرورش عشایر استان خوزستان نیز در گفتگو با رهیاب با اشاره به کمبود تجهیزات می‌گوید: امسال در پی بارش‌های باران ۴ مدرسه چادری تخریب و ۳ مدرسه دیگر آسیب عمده دیدند.

وی با اشاره به کمبودها و نیازهای عشایر بیان می‌کند: ما برای گرم شدن دانش اموزان عشایری مقداری لباس گرم تهیه و توزیع کردیم اما متأسفانه برای گرم کردن محیط کلاس‌ها به ۳۰۰ بخاری نفتی نیاز داریم.

مدیرکل آموزش و پرورش عشایر خوزستان می‌افزاید: با توجه به اینکه تهیه وسایل گرمایشی از وظایف اداره کل نوسازی مدارس است ما نامه نگاری‌هایی انجام داده‌ایم و منتظر اقدامات آنها هستیم.

وی با تأکید بر این‌که اعتبارات پاسخگوی تمام نیازهای آموزش‌وپرورش عشایر نیست و به همین جهت امکان تأمین سرویس‌های رفت‌وآمد برای دانش‌آموزان وجود ندارد، عنوان کرد: اعتبارات دولتی برای ۱۴ منطقه آموزشی عشایر استان که در گسترده‌ای به مساحت ۱۳۲ کیلومترمربع پراکنده هستند، بسیار محدود است، به همین جهت از مسئولان و مردم برای برطرف‌کردن مشکل نبود سرویس برای دانش‌آموزان عشایری انتظار همکاری و مشارکت داریم.

کمبود کاغذ، کولر و آب‌سردکن

جمشید کمایی با بیان اینکه از نظر کمبودها و نیازهای اموزش و پرورش خوزستان کولر و آبسردکن است، گفت: این ۲ وسیله بیشترین حجم نیازها را به خود اختصاص می‌دهند هرچند در ایذه، دهدز و برخی دیگر از نقاط سردسیر با مشکل وسایل گرمایشی هم مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه نیازهای آموزش و پرورش خوزستان به ۲ بخش مصرفی و سرمایه‌ای تقسیم می‌شود، عنوان می‌کند: در هنرستان‌های کار و دانش و فنی و حرفه‌ای، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌های ما کمبود داریم.

معاون اموزش متوسطه آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به جمعیت دانش اموزی در خوزستان بیان می‌کند: در تأمین کاغذ هم با مشکل مواجه هستیم و یکی از کمبودهای ما در بخش مصرفی کاغذ است. در بخش سرمایه‌ای کولر، آبسردکن و دستگاه تکثیر ۳ رقم اصلی نیازهای ما به شمار می‌روند. البته میز و نیمکت هم به این کمبودها اضافه می‌شود.

به گزارش رهیاب، کمبود تجهیزات و فضای فرسوده مدارس ارتباط مستقیمی بر میزان فراگیری درس از سوی دانش اموزان دارد چرا که محیط نا امن اموزشی سبب دلسرد شدن دانش اموزان از درس خواندن می‌شود.

هوای گرم خوزستان سبب شده که مدارس استان یک ماه زودتر نسبت به دیگر مدارس کشور امتحانات نهایی را برگزار کنند که این تعطیلی یک ماهه به همراه دیگر تعطیلی‌های موجود سبب عقب ماندن دانش اموزان خوزستان از نظر تحصیلی می‌شود.

آموزش محور توسعه در جامعه است و باید توجه بیشتری به مدارس خوزستان شود؛ پرداخت کردن مطالبات آموزش و پرورش خوزستان از سوی ادارات، سازمان‌ها و شهرداری‌ها این کمبودها را تا حدود زیادی رفع کرد.

در صورتی که مدارس خوزستان از نظر تجهیزات سرمایشی در فصول گرم سال مجهز شوند و ایمنی آنها افزایش پیدا کند، بدون شک می‌توان از تقاضاهای انتقالی مطرح شده از سوی معلمان کاست و همچنین با بهتر شدن بستر برای دانش اموزان زمینه ارتقای تحصیلی آنان را فراهم کرد.

منبع: رهیاب نیوز