تاریخ انتشار خبر: ۵ , خرداد, ۱۳۹۳ | ۱۴:۵۸:۳۹
کد مطلب : 30541

یکسان‌سازی‌حقوق‌معلمین‌مدارس‌غیردولتی

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده و معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح جزئیات طرح خرید خدمات آموزشی پرداخت و توضیحاتی درباره شهریه مدارس غیر دولتی در سال ۹۳ ارائه کرد.

عصر آبادان –  مرضیه گرد در نشستی خبری به تعریف برنامه‌ها و عملکرد سازمان مدارس غیر دولتی پرداخت و گفت: حمایت و کیفیت بخشی به خدمات آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی، هیئت امنایی و راه دور به طور جدی در سال جاری دنبال خواهد شد.

وی ادامه داد: امروز کارگروه‌هایی متشکل از موسسین و مدیران خلاق، صاحب نظران و کارشناسان امر در حال برنامه ریزی و فعالیت برای ارتقای خدمات آموزشی و پرورشی در این مجموعه هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه کیفیت منابع انسانی مغفول مانده است اظهار کرد: بر بروز آوری و توانمندسازی معلمان تمرکز کردیم. به ویژه برای مقاطعی که کتب جدید التالیف دارند دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد. در واقع برنامه ما برای توانمندسازی دبیران، برنامه جامعی است.

گرد در ادامه به تقویت نظارت بر کلیه مدارس غیر دولتی تاکید و اظهار کرد: دستور العمل جامع نظارت بر مدارس غیر دولتی مسیری را طی کرده است و ما به دنبال پیاده سازی و تحقق کامل آن هستیم.

ارسال دستور العمل ثبت نام در مدارس غیردولتی

وی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که امسال به کمک جمع کثیری از حقوقدانان و موسسان صورت پذیرفت، انجام مباحث کارشناسی و بررسی بخشی از قوانین مدارس غیر دولتی که یکی از مهمترین بندهای آن نحوه تعیین الگوی شهریه مدارس است. این موضوع موجب اختلاف نظر میان ما و موسسان مدارس بود اما در نهایت بخشنامه مربوط به آن صادر و دستور العمل ثبت نام به مدارس رسیده است و امیدواریم شاهد اجرای دقیق این الگو در مدارس غیر دولتی باشیم.

تسریع در صدور مجوز راه‌اندازی مدارس غیردولتی

رییس سازمان مدارس غیر دولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش در ادامه به تسریع در صدور مجوز راه اندازی مدارس غیردولتی اشاره و اظهار کرد: کمیته‌هایی در این خصوص تشکیل شده است و به زودی سامانه‌ای در همین راستا راه اندازی خواهد شد تا فرایند صدور مجوزها سرعت بگیرد.

گرد همچنین با بیان اینکه فعالیت‌هایی نیز در راستای ارتقای امر آموزش از راه دور صورت پذیرفته است گفت: کارهای کارشناسی و آسیب شناسی در راستای آموزش از راه دور انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. در همین راستا هفت کارگروه تخصصی مشغول امر بازمهندسی آموزش از راه دور هستند. کیفیت بخشی و توانمندسازی آموزش از راه دور در سال جاری مورد توجه ما قرار دارد. امیدواریم امسال با رویکردهای جدید شاهد تحول در امر آموزش و پرورش باشیم.

پارامترهای میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی

معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی بر علت دریافت شهریه‌های بالا از سوی برخی مدارس غیر دولتی اظهار کرد:‌ در الگوی شهریه مدارس غیردولتی به استناد قانون چندین پارامتر لحاظ شده است تا بتوان بر اساس آن مشخص کرد که یک مدرسه تا چه میزان شهریه باید از خانواده‌ها دریافت کند. در واقع شهریه مدارس دارای مصوبه قانونی است و اگر مدرسه‌ای اعلام می‌کند به عنوان مثال شهریه‌اش ۱۸ میلیون تومان است باید برای آن سند ارائه کند که چه فعالیت‌هایی در مدرسه انجام داده است.

وی تاکید کرد: حق التدریس معلمان، نرخ و بهای مکان جغرافیایی مدرسه و ساعات تدریس و همچنین فعالیت‌های آموزشی و پرورشی که در مدرسه انجام می‌شود از جمله این پارامترها هستند.

الگوی دریافت شهریه سلیقه‌ای نیست

وی با بیان اینکه بر اساس این الگوی جدید مدارسی را داریم که شهریه آنها در سال جاری نباید افزایش یابد، اظهار کرد: از سوی دیگر برخی مدارس غیر دولتی نیز استحقاق افزایش بیشتر شهریه‌هایشان را دارند. الگوی شهریه مدارش شفاف است و به هیچ وجه سلیقه‌ای نیست.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش با بیان اینکه اگر مدرسه‌ای شهریه‌های خارج از عرف می‌گیرد شوراهای نظارت هر منطقه موظف هستند بعد از ابلاغ شهریه‌ها این موضوع را بررسی کنند اظهار کرد: به عنوان مثال به ما گزارش شد که چند مدرسه شهریه‌های خود را اعلام کرده و مدیران منطقه، این مدارس را مکلف کرده‌اند که شهریه‌ها را به خانواده‌ها بازگردانند زیرا هنوز الگوی شهریه مدارس در حال پردازش و ورود اطلاعات است.

یکسان سازی دستورالعمل جذب نیرو در مدارس غیر دولتی؛ بزودی

وی ضمن تاکید بر اینکه امسال برنامه دقیقی داریم و مردم حق دارند بدانند بابت شهریه‌ای که پرداخت می‌کنند چه خدماتی می‌گیرند، گفت: در بخش بکارگیری معلمان نیز دستور العمل‌هایی در دست تدوین است و به زودی به کارگیری و جذب معلمان در مدارس غیر دولتی یکسان سازی خواهد شد.

وی افزود: معتقد به کار با کیفیت معلمان هستیم زیرا اگر معلمی بدون کیفیت تدریس کند قطعا آن مدرسه با شکست مواجه خواهد شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در الگوی جدید شهریه مدارس غیردولتی آیتمی تحت عنوان بیمه و مزایای کارکنان و شاغلان مدارس دولتی دیده شده است، گفت: اگر مدرسه‌ای این مزایا از جمله بیمه را برای دبیران خود لحاظ نکند متخلف است. اکنون در شورای نظارت هر استان امر بیمه معلمین نیز در دست بررسی است و اگر لحاظ نشده باشد بر اساس الگوی جدید، شهریه مدارس متخلف کاهش پیدا می‌کند.

طرحی برای بیمه معلمان در دست داریم

گرد تصریح کرد: مدارس باید به حق و حقوق کارکنان خودشان توجه کنند زیرا در الگوی جدید شهریه مدارس نیز این مدارس صراحتا قید شده است بنابراین اگر معلمی بیمه نشده بود می‌تواند آنرا از مراجع ذیصلاح پیگیری کند. در حال حاضر طرحی برای بیمه معلمان در دست داریم تا بتوانیم آنرا با یک الگوی یکسان در سراسر کشور به اجرا دربیاوریم.

طرح رتبه بندی معلمان مدارس غیردولتی در دست تدوین

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های ما ساماندهی نیروهای انسانی در مدارس غیر دولتی است اظهار کرد:‌ در حال حاضر دو پروژه بر مبنای رتبه بندی و توانمندسازی منابع انسانی در دست داریم که امیدواریم امسال نهایی شود.

گرد ادامه داد: ما به دنبال مشخص کردن مرز میان مدارس خدمتگزار با مدارسی هستیم که صرفا با هدف مادی وارد امر آموزش شده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر سرانجام طرح خرید خدمات آموزشی ، عنوان کرد: خوشبختانه اعتبار مربوط به این طرح در قانون بودجه سال ۹۳ دیده شده است و معنای خرید خدمات این است که اگر در منطقه‌ای فشار فراوانی از لحاظ جمعیت آموزشی و تراکم بیش از حد وجود داشت و به عنوان مثال مدارسی با ظرفیت ۵۰ نفر داشتیم، چون کیفیت آموزش پایین می‌آید مدیران مدارس بتوانند با توافقی که با مسئولان هر منطقه انجام می‌دهند از سرانه دانش آموزی مصوب استفاده کنند و ظرفیت خالی مدارس غیردولتی را مورد بهره برداری قرار دهند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این طرح از لحاظ نیروی انسانی نیز امکان تبادل وجود دارد تا مدیران دیگر دغدغه تراکم جمعیت در برخی مناطق را نداشته باشند و تعدادی از این دانش آموزان را به مدارس غیر دولتی بسپارند.

گرد با بیان اینکه خانواده‌هایی که فرزندانشان به مدارس غیر دولتی منتقل می‌شوند موظف به پرداخت هزینه‌ای نیستند، گفت: معرفی دانش آموزان از مدارس دولتی به غیردولتی دارای شرایط و شاخص‌هایی است به عنوان مثال دانش آموزانی که از خانواده فرهنگیان هستند و محل سکونتشان به مدرسه غیردولتی نزدیکتر است در اولویت قرار می‌گیرند. همچنین با توجه داشت که انتخاب دانش آموز و مدرسه به شرایط هر منطقه بستگی دارد.

رئیس سازمان مدارس غیر دولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با بیان اینکه امسال اولین سال اجرای این طرح است و باید منتظر باشیم تا بازخوردهای آن را ببینیم عنوان کرد:‌ نوع توافق مسئولان هر مدرسه با مدیران مناطق برای جابجایی دانش آموزان کاملا در آیین نامه‌ها مشخص شده است و شهریه نیز از محل سرانه دانش آموزی پرداخت خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت توانمندی معلمان مدارس غیردولتی با دولتی، گفت: معلمان مدارس غیردولتی نیز همانند معلمان مدارس دولتی از گزینش و ضوابط عمومی آموزش و پرورش عبور می‌کنند و تا مورد تایید واقع نشوند حق تدریس ندارند. همچنین باید آموزش ضمن خدمت ببینند. امسال تابستان نیز آموزش کلیه معلمان به ویژه در مقاطعی که کتب جدید التالیف دارند در اولویت‌مان است.

گرد افزود: در همین راستا پژوهش‌هایی در حال انجام است و کمیته‌ای تشکیل شده تا کیفیت بخشی به فعالیت دبیران را پیگیری کند. درصدد هستیم مرکزی تحت عنوان مرکز رشد نیروهای انسانی را راه اندازی کنیم که امیدواریم در صورت جلب حمایت‌ها به زودی این طرح را نیز محقق کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش‌های بدوخدمت و حین خدمت برای معلمان مدارس غیردولتی کماکان به قوت خودت باقی است و امیدواریم محور رتبه بندی مدارس قرار بگیرد.

وی درباره شایستگی‌ها و صلاحیت‌های اخلاقی معلمان مدارس غیردولتی نیز توضیح داد: همه دبیران به کار گرفته شده از کانال گزینش آموزش و پرورش عبور می‌کنند در واقع هر سال مدیران موظفند یک و نیم برابر نیاز خود را به آموزش و پرورش برای گزینش اعلام کنند.

گرد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ضوابط راه اندازی و تاسیس مدارس غیردولتی در مناطق مختلف اظهار کرد: در حال حاضر در همین شهر تهران و در مناطقی درخواست‌های متفاوت برای راه اندازی مدارس غیردولتی داشتیم و در حال حاضر با توجه به آنکه جای خالی الگوی توسعه مدارس احساس می‌شود و رشد نامتوازن در این حوزه داریم، لازم است تا یک الگوی مشخص برای توسعه مدارس طراحی شود تا تاسیس مدارس در هر منطقه متناسب با نیاز آن صورت پذیرد.